Inzicht in medische kosten

20-01-2013 om 00:01 uur

Onbegrijpelijk dat verzekerden nog steeds geen inzicht hebben in hun medische kosten en slechts summier informatie ontvangen van hun zorgverzekeraar voor de verrekening van hun eigen risico. Als de kosten voor verzekerden transparant en controleerbaar zouden zijn dan besparen we gigantisch op kosten zorg doordat zorgverleners dan wel beter gaan nadenken over de berekende kosten. Ik heb dit uitvoerig besproken met Wilma Wind maar helaas een jaar later nog steeds geen vooruitgang. Het lijkt er sterk op dat er partijen in de zorg zijn die niet gebaat zijn bij transparantie. Wie gaat dit veranderen?

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 00:14 uur

Ik kan bij mijn zorgverzekeraar precies zien welke rekeningen ze voor mij ontvangen hebben. Dus het is transparant en controleerbaar. Dus wie gaat het veranderen? Praat eens met je eigen zorgverzekeraar.

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 07:41 uur

Die transparantie en het informeren van de verzekerde kost ook erg veel geld. Krijg al jaren van de zorgverzekeraar elke keer een overzicht van alle gedeclareerde zorgkosten, wat ik onnodig en zelfs verspillend vind. Maar kan ik invloed uitoefenen op de kosten die zorgverleners declareren dan? Kan ik invloed uitoefenen op de kosten van medicijnen of behandelingen dacht het niet. Wordt ik er beter van als ik weet wat de puf kost, ga ik er één puf minder om doen omdat ik me schuldig voel wegens de hoge kosten dan werkt dat zelfs kosten verhogend.

Nee, het is duidelijk de verzekerde of patiënt is helemaal geen patiënt meer maar een kostenpost!

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 17:26 uur

Vaak kan je online wel al je ziektekosten inzien. Ik kan op de website van mijn zorgverzekeraar inloggen met mijn digiD en daar alles zien wat gedeclareerd is, ook wat rechtstreeks gedaan is door de huisarts, de apotheek of het ziekenhuis. Enige lastige is dat het ziekenhuis blijkbaar zo achterloopt met declareren dat er van heel 2012 nog niets bij staat.

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 17:49 uur

Vorig jaar heb ik niet online gedeclareerd en had ik geen enkel inzicht in gedeclareerde kosten door zorgverleners, buiten de kosten die voor mijn eigen risico kwamen. Dit jaar doe ik wel alles online, omdat ik daarmee ook bespaar op mijn zorgpremie. Ik ben benieuwd of ik dat inzicht nu wel krijg.

Het lijkt mij juist wel noodzakelijk om dat inzicht te hebben. Het is in het nieuws geweest dat sommige ziekenhuizen bepaalde behandelingen ge-upgrade hebben en daarmee teveel kosten hebben gedeclareerd. Dat moet m.i. worden tegengegaan en daarom vind ik het wel goed als de patiënt ongevraagd inzicht krijgt in alle gedeclareerde kosten. Ook zorgt dit voor enig kostenbewustzijn bij de patiënt.

Login of registreer om te reageren
Moderator
20-01-2013 om 19:33 uur

Net zoals Daantje kan ik bij mijn zorgverzekeraar zien wat er is gedeclareerd. Handig en duidelijk. Geeft overigens ook een inkijkje dat sommige zorgverleners direct declareren en sommige pas heel laat.

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 19:36 uur
Reactie op trijnko

Net zoals Daantje kan ik bij mijn zorgverzekeraar zien wat er is gedeclareerd. Handig en duidelijk. Geeft overigens ook een inkijkje dat sommige zorgverleners direct declareren en sommige pas heel laat.

Dat ligt niet zozeer aan de zorgverlener maar wel aan het feit dat bij een deel van de contracten over het jaar pas heel laat rond zijn tussen zorgverlener en zorgverzekeraar. Voor dat het contract rond is mag men ook niet declareren.

Login of registreer om te reageren