astma en tijdelijk contract

07-01-2013 om 09:55 uur

Sinds vorige maand diagnose astma gekregen. Werk fulltime in het onderwijs, maar ben als sinds halverwege november aan het kwakkelen. Dan weer wel kunnen werken, dan weer helemaal instorten. Nu, na allergische reacties op Foster heb ik me weer ziek moeten melden. Moet het even heel rustig aan doen en wennen aan nieuwe meds van longarts. Ik maak me hier best wel druk om, want ik heb nu voor het tweede jaar een jaarcontract. (ROC werkt daar nog mee de eerste drie jaar). Mijn werk is mijn lust en mijn leven, maar het gaat nu gewoon niet. Ben bang dat ik straks mijn baan kwijtraak omdat ik te vaak afwezig ben. Weet niet goed wat ik moet doen. Heb het hier al met mijn leidinggevende over gehad en die zei dat hij me niet kwijt wilde. Maar ja, hij heeft nog wel een hogere pief boven zich die de uiteindelijke beslissingen neemt. Vind dit zo moeilijk.

Login of registreer om te reageren
07-01-2013 om 10:00 uur

Wat zijn jouw perspectieven op verbetering? Want je hebt nog maar sinds kort zoveel klachten.

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over het contract. Maar is er nu net een nieuw jaarcontract ingegaan? Dan heb je nog wel bijna een jaar waarin je je misschien veel minder vaak hoeft ziek te melden.

Login of registreer om te reageren
07-01-2013 om 10:04 uur

Mijn jaarcontract loopt tot eind juli. Vorige jaar had ik ook veel klachten maar was er geen diagnose.
Toen was ik ook in de maanden okt-jan om de haverklap ziek en benauwd. De rest van het jaar ging het toen gewoon goed. Loop nu tegen de medicatie aan. Reageer daar erg sterk op, maar geloof dat ik nu wle iets passends heb gekregen.
Ik weet dat ik me niet zo druk moet maken. Heb in ieder geval tot eind juli. Maar ja, maak me gewoon zorgen.

Login of registreer om te reageren
07-01-2013 om 14:01 uur

Ik zelf studeer nog dus moet eerlijk zeggen dat ik van het 'echte' werkwereldje' nog niet heel veel weet. Maar is dit niet iets waar ook met een bedrijfsarts naar gekeken kan worden ofzo?

Login of registreer om te reageren
07-01-2013 om 14:39 uur

Ja dat denk ik wel. Morgen eerst naar psycholoog en dan bedrijfsarts bellen.
Vorige keer bij de bedrijfsarts werd ik op 50% arbeidsongeschikt gezet voor tijdelijk. Toen moest de diagnose nog binnenkomen. Heb toen 1 week 50% gedraaid en de week daarop gewoon weer 100%. Superfout! Voel het nog in mijn lijf. Heb moeite met grenzen stellen. Ga er vaak finaal overheen.
Geniet nog lekker van je studentenleven Lout! De boze werk-wereld duurt nog lang genoeg. ;)

Login of registreer om te reageren
07-01-2013 om 16:43 uur

Instellen van medicatie kan een tijdje duren, maar veel astma patiënten die goed zijn ingesteld hebben daarna niet altijd een hoger ziekteverzuim dan mensen die niet chronisch ziek zijn.
Probeer dat voor ogen te houden, dan komt het wel goed denk ik.

Beterschap en succes.

Login of registreer om te reageren
08-01-2013 om 17:43 uur

Dit is zeer herkenbaar. Ook ik werk in het onderwijs, de directeur wil graag dat ik blijf maar ik ben zo aan het kwakkelen dat het niet meer lukt om te werken. Ik ben nog niet zo lang geleden na een hele goede opname thuis gekomen uit Davos maar ik heb nu een flinke terugval. Zelf heb ik het idee dat mijn ARBO arts niet goed weet wat Astma is. Ik heb een paar weken om beter te worden en anders moet ik stoppen vanwege allergieen en mijn Astma en dan moet de terugval over zijn. Astma en stress gaan (bij mij) niet goed samen dus dit werkt helemaal niet. Ook ik heb nog niet zo lang Astma, dus alles is nog zo nieuw. Werken in het onderwijs vind ik ook geweldig dus ik denk dat ik me wel een beetje kan voorstellen hoe dit voor jou voelt.
Heel veel sterkte en ik hoop dat het gauw beter met je gaat en dat je aan het werk kan blijven in het onderwijs!

Login of registreer om te reageren
08-01-2013 om 18:39 uur

Thanks Lotje. Balen joh dat het bij jou ook niet zo wil vlotten.
Mijn baas belde me net een paar uurtjes geleden. Begon gelijk met zeggen dat hij ook volgend jaar mij in het team wil hebben en dat we er nu alles aan moeten doen om me er gezond bij te hebben. Was zo'n opluchting. Hebben al wel besproken of het niet verstandiger is om volgend jaar 0.8 te gaan werken ipv van 1.0. Zei mijn psycholoog vanmorgen ook al. Moet wel de financien op orde kunnen krijgen, maar dat is nog een half jaar weg.

Tja, onderwijs, je hebt t of je hebt t niet, die kick die je ervan kan krijgen. De Alvesco lijkt goed te werken. Stukken minder benauwd en hoef amper bij te puffen. Gisteravond had ik een pufje airomir genomen maar eigenlijk een kwartier daarna spijt ervan. Voelde me gejaagd. Vanavond maar eens kijken of ik écht moet puffen of niet.

Mijn baas zei ook dat hij het fijn zou vinden als ik wat schema's etc gewoon lekker thuis op de computer kan maken. Lesmateriaal doormailen zodat de snuites (mbo) gewoon toch opdrachten kunnen blijven maken voor mijn vak. En als het gaat gewoon lekker een keer een bakkie komen doen.

Ben erg opgelucht! Nu alle energie stoppen in herstellen en wennen aan medicatie.

Login of registreer om te reageren
09-01-2013 om 11:26 uur

Mooi, dat is inderdaad een opluchting. En over de keuze om terug te gaan van 1.0 maar 0.8 fte heb je nog genoeg tijd om na te denken. Ik hoop dat je minder last zult hebben van astma en zo min mogelijk hoeft bij te puffen.

Login of registreer om te reageren
10-01-2013 om 13:39 uur

Wat super hoe je baas reageert, dat zal je wel enigzins goed doen.

Login of registreer om te reageren