standaard Ventolin?

18-06-2006 om 19:47 uur

Hoi allemaal,

Onze Aimélie gebruikt standaard Ventolin, omdat haar benauwdheid anders de spuigaten uitloopt. Nou las ik ergens dat als je elke dag Ventolin gebruikt, dat je andere medicijnen (Flixotide en Oxis) dan verkeerd zijn afgesteld. Onze kla heeft hier nooit iets over gezegd en hij weet dat Aimélie dagelijks Ventolin binnenkrijgt. Wat vinden jullie hiervan? Moeten we niet eens met Aimélie naar een andere kla?

Liefs, Cato

Login of registreer om te reageren
18-06-2006 om 19:55 uur

ik denk dat een andere arts er na te laten kijken nooit verkeerd is  *) misschien ontdekken ze dan nog iets wat de andere over het hoofd had gezien.
over de ventolin weet ik niet erg veel wel weet ik dat als je vaak ventolin gebruikt je astma niet onder controle is maar of dat bij Aimélie het geval is weet ik niet misschien kan je advies vragen aan dr. krouwels ?

groetjes samantha

Login of registreer om te reageren
18-06-2006 om 19:57 uur

Ik heb een tijdlang op advies van mijn huisarts drie keer per dag ventolin moeten puffen. Ik had toen nog geen andere medicijnen en het was om uit te proberen of ik op de ventolin reageerde en of het mogelijk astma kon zijn. Hierna heb ik een longfunctiemeting moeten doen en aan de hand hiervan kreeg ik ook ontstekingsremmers.

Toen ik laatst in de apotheek was om nieuwe ventolin vroegen ze of ik het nog steeds drie keer per dag nam want dan moest ik toch echt wel terug naar mijn huisarts. Wat ik ervan weet ik dat ventolin voor vast geven alleen gebeurt als het astma echt neit onder controle te krijgen is met andere medicijnen. Als jij denkt dat dat nog wel kan door de andere medicatie aan te passen dan zou ik toch eens een andere arts er naar laten kijken.

Login of registreer om te reageren
18-06-2006 om 20:32 uur

Onze KA zei ook dat, wanneer meer dagen per maand wél ventolin nodig heeft danniet. Het tijd wordt om er ontstekingsremmers bij te geven. Immers de vernolin is een kortwerkend luchtweg verwijder, géén ontstekingsremmer. En astma ontstaat door onstekingen in de luchtwegen. Door alleen een luchtweg verwijder te geven, los je dus het probleem niet op, alleen de verschijnselen. Daardoor worden de luchtwegen wel wijder, maar ook "slap". Hetgeen op de lange duur wél schadelijk is, naar ik begreep!
Ik zou dus zéker óf wel een andere arts raadplegen, of wel het er nog eens met je eigen arts over hebben!
Het is natuurlijk wel afhankelijk van hoe lang ze het al krijgt, denk ik.

groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren
18-06-2006 om 20:54 uur

Onze KLA zegt dat als  er meer dan 3 dagen per week ventolin nodig is, dan is de astma niet voldoende onder controle en moeten de ontstekingsremmers verhoogt worden.
Mijn zoon zat destijds op een vrij hoge dosering flixotide en reageerde nogsteeds niet voldoende. Toen kreeg hij Qvar en sindsdiens gaat het uitstekend. Qvar kan soms beter werken dan flixotide omdat de deeltjes fijner zijn en dieper in de longen komen. Misschien zou dat een oplossing zijn?

groetjes, Marike

Login of registreer om te reageren