De dikke darm

08-06-2006 om 13:02 uur

Beste Frans,

Ik hoop dat je me een beetje op weg kunt helpen.

Ik ben bij een internist en bij een longarts. Het verband tussen darmklachten en benauwdheid (astma) kan slecht aangetoond worden.

Nu is het zo dat mijn bovenste dikke darm dicht tegen mijn maag aanligt (logisch?) en mijn maag dicht tegen mijn longen (logisch?).

Wanneer mijn dikke darm krampt of uitzet (vol zit) krijg ik aanvallen.
Wat gebeurt is dat de druk op mijn borst toeneemt.
Ik voel druk op mijn maag, krijg een beklemd gevoel.
En ik krijg het benauwd en hap naar lucht.
Soms word ik dan ook misselijk.
En soms ga ik er heftig door hyperventileren.

Neem ik dan de medicatie dan verlicht dit ietsjes maar de druk op mijn borst neemt niet af. Dit omdat dit afhangt van wanneer mijn dikke darm terugkrampt. En meestal krampt deze pas terug als deze geheel leeg is. (ik moet als deze aanvallen beginnen een aantal keren, redelijk kort na elkaar, naar de wc).

In een ander topic beschreef ik mijn klachten met warmte. Want tijdens warmte reageert deze dikke darm over het algemeen de hele dag kramperig en uitzetterig. Daardoor voel ik dan de hele dag door een druk op mijn maag en borst. Dat maakt dat ik lucht ga happen en vlagen van misselijkheid krijg (plots gevoel te moeten overgeven, wat niet gebeurt).

Weet u een verband tussen de dikke darm en de longen (de druk van organen) en welke medicatie het beste helpt om dat 'happen naar lucht' te verhelpen? Of andere informatie?

Login of registreer om te reageren