Oktober 2012 - Huisstofmijtallergie en (vloer)kleden

04-10-2012 om 13:53 uur

We gaan weer richting winter. De dagen worden korter. We willen het in huis weer wat aangenamer en gezelliger maken. Even een kleed neerleggen voor de koude voeten, kaarsje aan. Soms vraagt dat om wat meer creativiteit, omdat allergieën een rol spelen. Bestaan er eigenlijk geschikte vloerkleden als je huisstofmijtallergie hebt?

Kun je ook gewoon een klein vloerkleedje kopen als je ervoor zorgt dat je luchtvochtigheid laag blijft, zodat de huisstofmijt niet kan groeien, laat staan dat hij zich kan vermenigvuldigen? Zo wie zo goed om de luchtvochtigheid in de gaten te houden. Te vochtige ruimtes kunnen je allergie verergeren. Zorg ervoor dat er niet te grote temperatuurverschillen in huis zijn om te vochtige ruimtes te voorkomen.

Misschien toch maar een klein kleedje kopen dat past bij de kleur van de woonkamer en toch wassen, kijken wat er over blijft. Natuurlijk kun je ook (wasbare) lekker warme sloffen kopen. Hou je ook warme voeten.

Wie heeft nog meer ideeën?

Login of registreer om te reageren
09-10-2012 om 20:33 uur

Ik zou met vloerkleden altijd uitkijken. Niet alleen vanwege huisstofmijt, maar ook vanwege andere allergenen. Ik werd er door het astmafonds een keer op geattendeerd dat wanneer er kinderen thuis een kat/hond/oid hebben en deze allergenen in hun kleren zitten en ze spelen op jouw kleed, die allergenen daar ook weer in gaan zitten.

Zelf heb ik alleen maar gladde vloeren in mijn woning (o.a. allergisch voor huisstofmijt maar ook verschillende dieren waarvan allergenen dus in kleden kunnen gaan zitten) en nergens vloerkleden, op een matje op de badkamer na die ik elke week op 60 graden was. Kleedjes/dekentjes voor op de bank was ik ook altijd op 60 graden, of het volgens het labeltje nu mag of niet, dan tegen de tijd dat het vergaat maar vervangen. ;)

Login of registreer om te reageren