slijmvorming

01-09-2005 om 14:35 uur

hoi allemaal,

ik heb op dit moment heel erg last van slijmvorming(dat je het ook egt flink hoort tijdens het hoesten,waardoor mensen vaak verschrikt opkijken of water enzo gaan aanbieden :?) maar ik heb gelezen dat het slijm doorslikken misselijkheid vooroorzaakt. dat is ook bij mij zo, soms moet ik er zelfs van overgeven. alleen ik kan niet overal mn slijm kwijt natuurlijk, dat is gwoon ranzig :P

herkent iemand dit of heeft iemand tips?

groetjes nina

Login of registreer om te reageren
01-09-2005 om 21:25 uur

Hai Nina,

Ik herken je klachten heel goed. Als ik een slechte periode heb, heb ik ook veel last van slijmvorming en vooral dikke proppen sputum ophoesten wat zo ontzettend goor is. Ik kan dit ook absoluut niet doorslikken, alleen van de smaak ga ik al kokhalzen, zo ranzig..
Wat ik daarvoor gebruikt heb is Fluimucil met de stof Acetylcysteïne. Bij de apotheek zijn deze in 200mg zakjes verkrijgbaar. Zelf heb ik die van Samenwerkende Apothekers met sinaasappelsmaak in huis. Maar je kunt het ook bij de drogist krijgen onder Fluimucil. Is wel een stuk duurder, maar het bruistablet is al 600mg. De 200mg zakjes van de apotheek mag je ook 3x daags gebruiken.
Acetylcysteïne zorgt ervoor dat het slijm wordt verdunt zodat het makkelijker op te hoesten is. Ik merk al vrij snel verschil. Hoef niet meer zo vaak te hoesten en ook niet zo hard. Niet meer hoeven stikken in een sputumprop dat in de luchtpijp blijft plakken.
Gelukkig zorgen mijn huidige medicijnen er nu voor dat ik geen acetylcysteïne meer hoef te gebruiken.

Groetjes,
Famke

Login of registreer om te reageren
02-09-2005 om 12:59 uur

Wij gebruiken dan inderdaad ook die flumicil als we veel last van slijm heben.
en dat helpt ons ook allebei heel goed.
Krijgen het alleen niet meer vergoed van de ziektekosten verzekering dus moeten het nu zelf betalen.

Login of registreer om te reageren
02-09-2005 om 17:30 uur

hmm dank jullie voor de tips :s) kga t denkk wel probere :s) iig bedankt

groetjes nina

Login of registreer om te reageren
04-09-2005 om 09:19 uur

Ik ga dat ook maar eens proberen, bedankt voor de tip.

Login of registreer om te reageren
05-09-2005 om 10:00 uur

Ik heb van de dietiste toen gehoord dat je bij slijmvorming geen melkproducten moest gebruiken omdat die zorgen voor meer slijmvorming. Of het echt waar is weet ik niet maar je zou het kunnen proberen.

Groetjes

Hilde

Login of registreer om te reageren
05-09-2005 om 20:09 uur
Reactie op Hilde1984

Ik heb van de dietiste toen gehoord dat je bij slijmvorming geen melkproducten moest gebruiken omdat die zorgen voor meer slijmvorming. Of het echt waar is weet ik niet maar je zou het kunnen proberen.

Groetjes

Hilde

mijn vrouw heeft ook last van extra slijmvorming als ze veel melk drinkt.  Als ze dus last heeft van veel sputum, drinkt ze zo weinig mogelijk melk. Fluimicil werkt inderdaad heel aardig bij overmatig sputum

Login of registreer om te reageren
05-09-2005 om 12:21 uur

Ik dronk als kind elke dag zowat een liter melk en toen ik 6 was zei de huisarts ineens dat ik geen melk meer mocht drinken 3 maanden lang, om uit te testen of dat zou helpen tegen slijmvorming. Daarna mocht ik wel weer af en toe een glas melk drinken, maar wilde ik niet meer, ik had ondertussen andere lekkere dingen ontdekt denk ik  :s). In ieder geval heb ik nu soms wel het idee dat als ik melk drink er meer slijmproductie is, maar dat is niet altijd zo.
De ene keer lees ik dat melk inderdaad slijmproductiebevorderend werkt en dus beter vermeden kan worden, de andere keer totaal het tegenovergestelde: dat dat vroeger werd gezegd maar ondertussen bewezen dat het niet zo werkt. Tja ik weet niet goed wat ik moet geloven, maar ik vind melk toch niet echt lekker meer dus drink het nauwelijks. De meeste slijmproductie waar ik last van heb zit ook diep in mijn longen. Ik hoest me (vooral tijdens/na een verkoudheid) wezenloos om het eruit te krijgen, maar het is erg taai spul  :?. Wat ik me wel es afvraag: heeft iemand hier (vooral ouders van kinderen met astma) ooit kloptechnieken geleerd om door trillingen op de rug het slijm in de longen los te krijgen? Ik heb wel eens gehoord dat zoiets bestaat, en het lijkt me wel praktisch als iemand in je directe omgeving dat kan. Jammer dat ik niet zo goed op mijn eigen rug kan kloppen, daar is mijn arm het niet helemaal mee eens  ::)

Login of registreer om te reageren
05-09-2005 om 20:16 uur
Reactie op Grietje

Wat ik me wel es afvraag: heeft iemand hier (vooral ouders van kinderen met astma) ooit kloptechnieken geleerd om door trillingen op de rug het slijm in de longen los te krijgen? Ik heb wel eens gehoord dat zoiets bestaat, en het lijkt me wel praktisch als iemand in je directe omgeving dat kan. Jammer dat ik niet zo goed op mijn eigen rug kan kloppen, daar is mijn arm het niet helemaal mee eens  ::)

Mijn fysiotherapeute 'klopt' patienten, ik zal volgende week eens aan haar vragen of dat ook geleerd kan worden  :).

Login of registreer om te reageren
05-09-2005 om 20:22 uur
Reactie op Esther

Reactie op Grietje
Wat ik me wel es afvraag: heeft iemand hier (vooral ouders van kinderen met astma) ooit kloptechnieken geleerd om door trillingen op de rug het slijm in de longen los te krijgen? Ik heb wel eens gehoord dat zoiets bestaat, en het lijkt me wel praktisch als iemand in je directe omgeving dat kan. Jammer dat ik niet zo goed op mijn eigen rug kan kloppen, daar is mijn arm het niet helemaal mee eens  ::)

Mijn fysiotherapeute 'klopt' patienten, ik zal volgende week eens aan haar vragen of dat ook geleerd kan worden  :).

kloppen is redelijk eenvoudig zelf te leren.  Als de FT het een keer voordoet kun je het al heel snel zelf.  Het fijnste is om kommetjes vban je handen te maken, en ruimte open te laten tussen duim en wijsvinger (zodat de lucht kan ontsnappen) en dan in ghelijkmatig tempo kloppen, met de bolle kant naar boven.

Login of registreer om te reageren
05-09-2005 om 20:00 uur

hoi grietje

nja ik merk wel datk extra slijmvorming krijg naar melk, dus ik drink t ook niet alsk al last van slijmvorming heb :N mja ik als melk fan vin da nie leuk :-\ ik hoest me vooral s ochtend mn longen uit mn lijf om al de ranzigheid er uit te krijgen. ik heb ook gehoord dat frisdrank slecht is voor je slijmvorming, kga t van t weekend maar es uitproberen:P (nu geen fris in huis ;))

voor die kloptechnieken moet je misschien es aan de huisarts/longverpleegkundige vrage

groetjes nina

Login of registreer om te reageren