Benauwdheid in de ochtenduren

12-05-2006 om 16:52 uur Gesloten

In hoeverre kunnen medicijnen een positieve invloed hebben op het beheersen van de benauwdheid in de ochtenduren?

Zijn er medicijnen (bijv. verwijderaars) die je beter door de nacht helpen?

m.v.g.
Gerard

De reacties zijn gesloten.
12-05-2006 om 19:15 uur

hey gerard,

Ja die langdurende luchtwegverwijderaars kunnen je de nacht door helpen, die werken zo'n 12 uur dus als je 's avonds puft heb je 's ochtends als het goed is veel minder last. Voorbeelden zijn foradil, oxis. Er zijn ook combimedicijnen; luchtwegverwijderaar en ontstekingsremmer omdat je als je meer luchtwegverwijderaar nodig hebt ook meer onstekingsremmers moet hebben; bijv symbicort, combivent. Wat gebruik je nu voor medicijnen?

groetjes bioloogje

13-05-2006 om 09:29 uur

Hoi bioloogje,

in principe gebruik ik geen verwijderaars voor de nacht. Bij hoge uitzondering een Atrovent. Dit is dan meer op afroepbasis en ik loop vaak te lang door met klachten.

Binnenkort verwacht ik weer een oproep voor de longverpleegkundige. Moeten wij de hele materie toch eens goed bepraten en concreter aan gaan pakken.

Groeten,
Gerard

13-05-2006 om 09:38 uur

In dit verband een vraag aan de heer Krouwels :

zijn de symptomen druk op de borstkas, hevige hartkloppingen, slijm ophoesten, geirriteerde en gevoelige luchtwegen inderdaad zo kenmerkend in de ochtenduren; meer specifiek zo rond 05.00 - 06.00 uur?

Via een andere poll maakte mij iemand attent op de werking van het bijnierschorshormoon (of iets dergelijks). Is dit een factor?

Wat kunt U aanraden i.v.m. gebruik van medicijnen om deze, op dit moment erg vaak aanwezige, klachten beter te kunnen beheersen?

Alvast bedankt,
groeten,

Gerard

Zorgprofessional
29-05-2006 om 11:02 uur

Beste Gerard

Bij astma zie je vaak dat de klachten die je beschrijft m.n. in de nanacht optreden. De afweer van het lichaam is dan het slechtst. Je kunt dan wakker worden met beanuwdheid, druk op de bort, piepen en hoesten. Dit is dan een uiting van astma en betekent dat je niet voldoende bent behandeld. Ook kan het zijn dat er thuis in de slaapkamer dingen zijn waar je allergisch voor bent.

Het is verstandig hier goed naar te laten kijken, liefst met een goed longfunctieonderzoek waarbij de overgevoeligheid van de luchtwegn wordt getest. Vaak heb je dan inhalatiecorticosteroiden nodig om de ontsteking in de luchtwegen wat te verminderen, soms kan een langwerkend beta-mimeticum zoals oxis, foradil of serevent ook helpen.

Groet

Frans