drager van cf kan ook cf gerelateerde klachten hebben.

06-10-2011 om 08:01 uur

Ik heb cf met de mutatie homozygoot DF508. Mijn beide ouders dragen deze mutatie waardoor ik deze meestvoorkomende heb. Ik heb al geruime tijd diabetes gerelateerd aan cf. Nu hoorde ik op een cf congres dat dit type diabetes eigenlijk niet onder type II valt maar type III zou moeten zijn. Het blijkt nl dat er soms wel insuline wordt gemaakt en afgegeven maar door verstopping door het taaie slijm worden de buisjes afgesloten en soms gaan ze wel open zodat de insuline wel in het lichaam terecht komt. Vandaar dat op sommige momenten de suikers moeilijk onder controle te krijgen zijn.
Maar om op de titel van dit schrijven terug te komen. Mijn vader, drager van DF508, heeft ook last van niet op regel te krijgen suikers (maar ook buikklachten). Ik heb dit verhaal aan hem verteld en hij is er mee naar zijn internist gegaan. Deze vond het zeer interessant en gaat er mee aan de slag. Mocht er nu een verband zijn tussen dragerschap en diabetes dan zouden de drie andere broers van mijn vader misschien ook hier aan kunnen lijden. Zij hebben dezelfde klachten.

Zijn er meer dragers van cf die ook cf gerelateerde klachten hebben? Ik heb wel op amerikaanse fora gelezen dat er mensen zijn met long-en buikklachten. En om welke mutatie gaat het?

Login of registreer om te reageren
06-10-2011 om 16:41 uur

Heee Sandy,

Leuk om je hier ook te zien! :)
Ik heb je ff een PBtje gestuurd.

Gr Sam

Login of registreer om te reageren
09-10-2011 om 18:05 uur

Hi Sandy,

Fijn om een stukje over CF te lezen waarbij nu ook duidelijk word dat dragers van het CF-gen ook klachten kunnen hebben gelijkende aan CF.
Ik hoop dat er voor je vader en jou, alsmede andere CF-gen dragers, duidelijkheid komt wat het effect van het gen op jullie levens heeft en vooral hoe jullie een zo productief mogelijk leven kunnen leiden.

c.

Login of registreer om te reageren