Augustus 2011 - Het nieuwe schooljaar

18-08-2011 om 11:00 uur

Met angst en beven kijk ik weer naar het begin van het nieuwe schooljaar.

Al na de eerste schoolweek begint mijn kind weer te hoesten, krijgt het kringen onder de ogen en begint het slecht te slapen. Hij gaat met plezier naar school, heeft een leuke klas, een leuke juf, maar…………..

Wat kan ik eraan doen?

Mijn kind heeft astma en gebruikt hiervoor dagelijks medicatie. De school is hiervan op de hoogte en de klas is zoveel mogelijk aangepast. Zelfs de week voordat de school begint worden de ramen van de school open gezet om alle klassen door te laten luchten. Hij is natuurlijk niet de enige die deze klachten heeft. Ook maakt de school al gebruik van het lespakket voor de basisschool van het Astma Fonds ‘Ik heb ‘t ‘. Wat kan een school nu nog meer doen? Wat kunnen wij nu nog meer doen?

Tips en stappen voor ouders (bij problemen):

Wacht niet te lang met het bespreken van problemen met de leerkracht of schoolleider. De ARBOwet geldt niet alleen voor werknemers in bedrijven, maar ook voor leerkrachten en leerlingen. Scholen zijn verplicht om een risico-inventarisatie en -evaluatie (RIE) te maken en een plan van aanpak. Hierin moet staan wat er niet in orde is, wat er aan te doen is en binnen welk termijn. De stukken moeten goedgekeurd worden door een gecertificeerde arbodienst.

Elke Arbodienst heeft een arbeidshygiënist in dienst die bij deze problematiek ondersteuning kan bieden.
Scholen moeten de stukken regelmatig bijwerken en de medezeggenschapsraad (MR) jaarlijks informeren. U kunt vragen of de school deze stukken heeft bijgewerkt en wat de school wanneer gaat aanpakken. Daarnaast kunnen ouders de MR vragen om de school hierop te controleren.

Eventueel kunt u de GGD inschakelen. De GGD voert metingen uit. De medisch milieukundige kan langskomen voor een controlebezoek en adviseren over de aanpak van eventuele (lucht -)of schoonmaakproblemen.

bron - Astmafondsadvieslijn

Login of registreer om te reageren
12-09-2011 om 12:07 uur

Amaai, dat hebben wij in België niet, je hangt af van de goodwill van de school en leerkracht.
Ik ben zeer tevreden van de huidige school qua lesopvang maar in tegenstelling tot de vorige school krijg ik nog geen uitzondering qua aantal gewettigde afwezigheden op basis van een briefje van de ouders.

Login of registreer om te reageren