Tegenstrijdige adviezen voor mondkapjes tegen hooikoortsproblemen.

24-04-2011 om 18:50 uur

Hallo Astmafonds,

Ik lees en hoor tegenstrijdige berichten over het gebruik van een mond/neuskapje als je erg veel last hebt van pollenallergie.

Kunt u hier misschien een duidelijk antwoord afgeven of zo'n mond/neuskapje wel of niet kan helpen en waar je op moet letten als je zo'n kapje wilt kopen?
Waar kan ik die trouwens aanschaffen?

Login of registreer om te reageren
26-04-2011 om 12:24 uur

Dag,

Bij hooikoorts is de bescherming tegen pollen heel belangrijk.
Het gebruik van een mond/neuskapje is wel goed, maar in de dagelijkse praktijk lastig uit te voeren, want b.v. een wandeling met een masker op je gezicht is niet zo plezierig. Het is wel verstandig om zo’n masker bij het grasmaaien of bij het opruimen van een stoffige zolder of boekenkast te gebruiken.
Wij adviseren je een pet en een zonnebril te dragen die goed beschermt en het (lichtelijk) invetten van het gezicht, wenkbrauwen en neusranden. Dit kan het naar binnen waaien van stuifmeel redelijk voorkomen.
’s Avonds haren wassen i.p.v. ’s ochtends (anders lig je ’s nachts in het stuifmeel!)
Vermijd op dagen met hoge pollenconcentraties grote lichamelijke inspanning. Liefst: vlak na een regenbui of 's morgens vroeg, als er nog dauw op het gras ligt.

Bij de Doe-het-zelf winkels zijn eenvoudige stofmaskers te koop.
De agrarische winkel verkoopt ook gelaatsmaskers die bv. beschermen tegen lasrook, verfdeeltjes, formalinedampen, enz.
Zowel 3M als Dräger hebben stofmaskers in hun assortiment.

Vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
27-04-2011 om 16:34 uur

Bedankt, toch nog een vraagje.
Houden die dingen dan toch echt de pollen tegen?

Login of registreer om te reageren
24-06-2020 om 14:13 uur

Hallo,
Ik heb laatst met tevredenheid een anti-pollen mondkapje gekocht, dat ook fijnstof tegenhoudt. Ook anti pollengaas gekocht. Want naast het feit dat ik COPD-patiënt ben, heb ik ook last van hooikoorts. Het pollengaas is voor in de horren, maar dat helpt niet als je buiten bent. Daarom laatst dat Polltek mondkapje gekocht. Houdt ook 95% bacteriën tegen. Ik moet zeggen dat het erg goed bevalt. Alles heb ik gekocht bij een gaas- en stoffeneverancier ESVO in Volendam.

Login of registreer om te reageren