Keelpijn door Budesonide inhalatie corticosteroïde.

24-01-2023 om 19:48 uur

Ik gebruik al jaren budesonide inhalatie ( via de Earochamber) de ene keer frequenter dan de andere keer.
Maar ben mezelf gaan verplichten om het minstens de hele winter periode te gebruiken omdat, ik van het minste en geringste buiten adem was, en had heel erg last van de prikkeling van warm naar koud en natuurlijk andersom ( is op extreme koude dagen nog altijd zo) .
Nu gebruik ik het vanaf september/ oktober dagelijks, begon met 1x per dag en nu zoals op het voorschrift staat 1 puf 2x daags al een maand of 3.

Alleen nu is mijn vraag.

Ik heb in het begin enkel last gehad van een droge mond en veel slijm in de keel gevoel, op een gegeven moment is dat na een bepaalde tijd verdwenen ( spoel sowieso netjes mijn mond) Alleen nu heb ik het gevoel dat zo nu en dan terug komt, dat mijn keel geïrriteerd raakt, ( staat ook in de bijsluiter, maar dat is bij een gewenningsperiode vaak het geval en dat trekt dan zoals ze dat aangeven uiteindelijk weg.
Nu kan het er natuurlijk ook mee te maken hebben dat mijn immuunsysteem in de weer is, is namelijk ook niet ongewoon met dit weer.

Heeft er iemand misschien nog handige tips tegen een geïrriteerde keel, als mogelijke oorzaak van de budesonide, want het komt en gaat. Dus weet eigenlijk niet zo heel goed of het daar vandaan komt.

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 08:27 uur

Wat mij helpt is geen suiker te eten. Dus geen koekjes snoepjes etc.

Veel mensen hebben ook baat bij bessensap, zuur, en ermee gorgelen.

En na puffen gorgelen en spoelen

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 08:50 uur

Ik heb in het verleden ook heel veel keelpijn gehad van mijn puffers en dat heeft me toen ook wel beperkt in de dosering. Symbicort vond ik ook wel echt heftig voor je keel.

Als het al een tijdje geleden is, is het belangrijk om te laten controleren of je goed inhaleert zodat er zo weinig mogelijk medicijn in je keel achter blijft. Verder niet alleen spoelen en gorgelen maar ook echt even een half glas water drinken na het puffen. Dat maakt voor mij echt het verschil.

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 11:35 uur

@Daantje Ik heb voor dat ik begon met de budesonide vooraf bij inhalator gebruik gekeken of er nog speciale regelingen waren voor corticosteroïden die waren niet anders dan bij salbutemol en heb toen alle stappen doorlopen, moet ik dan alsnog langs om het te Laten controle? Want volgens mij ga ik vanaf februari over op de easyhaler weer een heel ander apparaatje waarvan ik nog niet weet of dat me gaat lukken. Nieuw voorkeur beleid van unive las ik.

Dat drinken als tip is inderdaad al iets wat ik doe en dat helpt al enigsinds.

Het is wel echt hartnekkig dat budesonide corticosteroïden 😅

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 11:45 uur

@emsepems Heb ik geluk dat ik geen zoetekauwer ben🤭

Dat spoelen en gorgelen doe ik inderdaad al maar dan gewoon water, kan het inderdaad ook met bessensap proberen of iets van Yoghurt.

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 12:43 uur

Je kan voor instructie en controle terecht bij de longverpleegkundige, praktijkondersteuner of de apotheek. Het kan geen kwaad om het elk jaar een keer te laten checken. Soms sluipen er toch foutjes in.

Login of registreer om te reageren