Bpd of niet?

20-01-2023 om 22:33 uur

Goedeavond,

Ik zit met een vraag. Ik ben met 27 weken geboren en heb 4 maanden in een cuvuze gelegen en onder machinale beademing ben prematuur en dysmatuur . Als ik op internet zoek over prematuur, dysmatuur en bpd staat er dat je 28 dagen of langer onder beademing moet hebben gelegen om de diagnose te krijgen. Alleen zegt mijn longarts dat ik geen bpd heb. Begrijp dit niet helemaal. Bij ontslag is er tegen mijn moeder gezegd dat ik littekenweefsel op mijn longen had dit is niet terug te zien op CT-scan. Heb nu de diagnose Ernstig niet allergisch eosinofiel astma en er is lichte longemfyseem te zien daar alleen geen officiƫle diagnose over gesteld omdat ik erg fluctueer bij longfunctietest.

Zoek wat meer duidelijkheid hier over, alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-01-2023 om 10:02 uur

hallo
bij BPD is er een afwijking van de longfunctie die is ontstaan door luchtwegschade in de couveuze. de longen hebben wel nog een behoorlijke reparatie capaciteit in de vroege jaren. het kan dus zijn dat er schade zichtbaar was op de foto en dat dat naderhand is verdwenen. het kan ook zijn dat het geen echte littekens waren. in ieder geval zal de longarts de diagnose astma gesteld hebben op een -in beginsel- normale longfunctie met wel verhoogde prikkelbaarheid van de luchtwegen, en naar ik begrijp normale longen op de CT scan. om diezelfde reden denkt hij/zij niet aan BPD. overigens hoeft niet elk kind BPD over te houden aan zo n moeizame start.

Login of registreer om te reageren