Wanneer opname en wanneer thuis astma-aanval ‘uitzitten’

13-01-2023 om 19:24 uur

Goedenavond,
Ik vroeg me af wanneer er bij een astma-exacerbatie besloten wordt tot wel opname en wanneer het nog net thuis kan. Geen spoedvraag. Meer informatie vraag
Verhaal: vrouw 43 j, vg oa astma, meerdere VT/LE med oa alvesco 2 dd2 puf, formoterol 2dd1 plus zn, salbutamol zn, xarelto 10 mg. sinds 1,5 week toenemend kortademig, hoesten, slijm, piepen, geen koorts. Sinds 6 dagen heel benauwd. Laatste aanval lang geleden. 5dagen geleden huisarts gestart met prednison en amoxi. Alleen maar benauwder. 3 dagen geleden Gestart met vernevelen thuis a 3 uur. Saturatie na vernevelen 96, uur erna 94 in rust. Pols rond 110, 2 dagen geleden overleg longarts over opname. Die zei we doen niet meer dan er thuis gebeurd. Vandaar mijn vraag. Wanneer er meestal wel tot opname wordt overgegaan. Wanneer is het een meerwaarde? Ik wil liever niet dan wel.
Verbetering is minder slijm. Maar niet minder piepen/benauwd. Moe van het ademen aan het worden.
Benieuwd naar het antwoord! Alvast heel erg bedankt.
Groet, Kim

Login of registreer om te reageren
14-01-2023 om 08:16 uur

Beste Kd,

Allereerst veel beterschap gewenst!

Er bestaan wel richtlijnen als je naar spoed gaat of een opname noodzakelijk is of niet (voornamelijk gebaseerd op hoe goed je op de behandeling reageert), maar de belangrijkste vraag is of jij het thuis trekt en of het veilig kan. Zolang je arts en jezelf het veilig vinden om thuis te blijven en je hebt iemand die voor je zorgt, is het prima om thuis te blijven. Sommige longartsen laten patiënten niet graag vernevelen thuis, maar mijn longarts heeft daar ook geen probleem mee. Als je zuurstof nodig hebt, te uitgeput geraakt, medicatie via infuus of ondersteuning bij het ademen, dan is opname wel geïndiceerd. Ik zou voornamelijk goed blijven communiceren en aan de alarmbel trekken als je het zelf niet meer vertrouwt thuis!

Veel beterschap! Ik hoop dat je snel opknapt!

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
14-01-2023 om 14:37 uur

Enerzijds is het waar wat je longarts zegt en anderzijds niet.
In het ziekenhuis is zuurstof, infuus, bewaking voor handen wat thuis niet het geval is.
Anderzijds is in het zkh ook weer groter infectiegevaar en onrust waardoor je niet tot rust kan komen en daarmee is het ziekenhuis dus niet per se de optimale
plek om behandeld te worden en op te knappen

Of opname noodzakelijk is wordt bepaald door je lichamelijke toestand ( bijv slechte bloedgaswaarden) en soms ook je eigen gevoel. Als je t niet vertrouwt thuis of alleen bent, kan opname ook beter zijn
Er zijn zoals Tamia zegt protocollen voor én er is altijd gesprek mogelijk met de betreffende dokter.

Dus eenduidig antwoord is er niet. Maar voorkeur zal altijd uitgaan naar thuis behandelen omdat dat in de meeste gevallen idd t beste is en het zkh niets toevoegt. Maar het moet wel verantwoord zijn en dat wordt per keer bekeken.

Sterkte en beterschap!

Login of registreer om te reageren
14-01-2023 om 16:47 uur

Mijn ervaring is dat het per keer verschilt. Als er geen zuurstof nodig is in mijn geval mag ik vaak naar huis, maar soms vertrouwen ze het niet en willen ze me observeren.
Overigens is het momenteel zo dat de ziekenhuizen vol liggen met mensen met influenza en weet ik dat ze mij liever thuishouden dan opnemen.
Ook hangt het er vanaf wat ik nog kan.
Maar in principe kan ik op zuurstof na alles zelf thuis en proberen we het vaak thuis uit te zingen. Maar het verschilt echt bij mij en ik kan niet eenduidig zeggen van: nu nemen ze me op en nu mag ik naar huis als ik op de seh kom.

Heel veel beterschap en hopelijk knap je snel op!!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-01-2023 om 10:09 uur

Een astma-aanval is voor de patiënt maar ook voor de omgeving (en soms ook voor de dokter) een akelige ervaring. Vaak gaat zo'n aanval niet alleen gepaard met klachten van benauwdheid, hoesten en piepen, maar ook met ongerustheid, angst en een enkele keer echte paniek.
Eigenlijk zijn de antwoorden die al gegeven zijn (door ervaringsdeskundigen) al prima.
Voor de dokter zijn er wel een paar harde redenen om een patiënt met een astma-aanval. Vooral gestoorde bloedgassen in het slagaderlijke bloed (via zo'n vervelende prik in de pols) in de zin van een te laag zuurstofgehalte maar vooral in geval van een verhoogd koolzuur (CO2) in het bloed zullen vaak aanleiding vormen voor opname in het ziekenhuis. CO2 stapeling is een teken van dreigende uitputting en dan kan ademhalingsondersteuning met een masker of zelfs opname op de IC geïndiceerd zijn.
Een snelle hartslag of een bijkomende aandoening die van invloed kan zijn op de (uitkomsten van) de behandeling kunnen ook meespelen in het besluit om een patiënt met een astma-aanval wel of niet op te nemen.
Ook als er veel angst of ongerustheid is of als er thuis geen veilige situatie is kan besloten worden tot ziekenhuisopname.
Vroeger gebeurde dat ook wel om medicamenten beter toe te kunnen dienen, bijvoorbeeld via een infuus maar nu kunnen we eigenlijk alle noodzakelijke medicamenten wel via slikken en inhaleren, bijvoorbeeld met een vernevelaar of met pufjes met een voorzetkamer voorschrijven.
Zo nodig kan bij een niet al te ernstige aanval bij een patiënt die toch een klein beetje zuurstoftekort heeft al dezelfde dag zuurstof thuis worden geregeld, maar dan moet er thuis wel voldoende ondersteuning zijn. Dat speelt wel eens als het in het ziekenhuis erg druk is en er krapte aan bedden is. Daar hebben we de laatste jaren nog wel eens mee te maken gehad, en dat kan in de toekomst zomaar nog eens gebeuren.

Login of registreer om te reageren