Is een verwijzing naar de longarts nodig?

04-01-2023 om 12:24 uur

Geachte deskundige,

Ik ben een vrouw van 64 jaar.
Twee en een halve maand geleden kreeg ik last van hevige hoestbuien, een piepende ademhaling en benauwdheid. Tot die tijd was er helemaal niets aan de hand. (Voor de volledigheid: 25 jaar geleden ben ik gestopt met roken).

Mijn huisarts veronderstelde dat ik astma, COPD of allebei heb en schreef kortwerkende pufs Salbutamol voor. Mijn longen gingen in korte tijd zo achteruit dat ik vijf pufs per dag moest nemen. Daarna heb ik een week een langwerkende puffer (Formoterol) geprobeerd, maar die bracht geen verlichting. Sinds twee weken gebruik ik een Fluticason-puffer (corticosteroïden). De hoestbuien, de piepende ademhaling en de benauwdheid zijn nu onder controle, maar ik heb wel last van vermoeidheid gekregen.

Mijn vraag aan u is: moet ik bij mijn huisarts aandringen op een verwijzing naar een longarts?
De snelheid waarmee het zich ontwikkeld heeft, baart mij namelijk zorgen.
Verder zou ik graag willen weten of het nodig is om een duidelijke diagnose te hebben i.v.m. de medicatie. Zou ook hiervoor een verwijzing naar een longarts nodig zijn?

Alvast heel veel dank voor uw antwoord. Ik stel het enorm op prijs dat wij de mogelijkheid krijgen om vragen te stellen!

Met vriendelijke groet,
Wimmi Hardeman

PS. Dit zijn de uitslagen van de longfunctietest van eind december 2022:

Pre: FVC 3,05L (106%); FEV1 1,77L (78%); Tiffeneau 58%. Z-score beneden de norm.
Post: FVC 3,17L (110%); FEV1 1,98L (87%); Tiffeneau 62,3%. Z-score beneden de norm.

obstructief gestoorde spirometrie, significante verbetering na salbutamol maar blijvend obstructief. Kan passen bij on(der)behandeld astma of COPD met bronchiale
hyperreactiviteit.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-01-2023 om 07:54 uur

Beste Wimmi Hardeman

De longfunctie laat de diagnose astma zien. Daarnaast kan er een component COPD bij zitten door het roken in het verleden. Dan is de diagnose astma/COPD GOLD I. GOLD I is een classificatie van de ernst van de COPD. I is dat de lichtste vorm van COPD obv een FEV1 > 80% post. Vaak worden deze klachten uitgelokt door een virus infectie. Mogelijk heeft u voorafgaand aan de klachten een griep gehad? De behandeling is een combinatie van een langwerkende luchtwegverwijder zoals formoterol en met inhalatie corticosteroiden zoals fluticason. Zelf ben ik voorstander ervan om deze 2 medicijnen te combineren in 1 inhalator. Daarnaast kan je een kortwerkende luchtwegverwijder (salbutamol) zo nodig erbij gebruiken, bijvoorbeeld voor inspanning. Het duurt 4 tot 6 weken voordat de inhalatie medicatie het maximale effect heeft. Goede uitleg en instructie hoe de puffers in te nemen is zeer belangrijk, zeker in de beginfase. Je kan filmpjes kijken op inhalatorgebruik.nl

In deze fase is een verwijzing naar de longarts niet nodig. Als de klachten blijven ondanks de inhalatie medicatie dan wel. Ik hoop dat dit wat duidelijkheid heeft gegeven voor u.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
06-01-2023 om 10:45 uur

Beste Serge van Wolferen,

Heel veel dank voor uw snelle en vooral heldere antwoord, dat mij enorm gerustgesteld heeft.

Met vriendelijke groet,
Wimmi Hardeman

Login of registreer om te reageren