Bewegen

03-01-2023 om 19:00 uur

Hallo, ik weet heel goed dat bewegen goed is bij copd, maar ik heb daar problemen mee. Als ik rustig zit heb ik nergens last van ook niet benauwd. Ga ik bewegen dan ben ik vrijwel meteen buiten adem net of ik heb hard gelopen, ook benauwd. Heb totaal geen conditie. Het benauwd zijn en hijgen geeft mij een naar gevoel, daardoor kan ik het niet opbrengen om door te zetten om meer te bewegen. Ik zou graag willen weten of er mensen zijn die hier ook last van hebben en eventueel een tip om door te zetten. Labje.

Login of registreer om te reageren
03-01-2023 om 21:04 uur

Begrijpelijk probleem, maar idd niet constructief en slecht voor de conditie!
Misschien t beste om naar een fysiotherapeut te gaan die individueel met u kan kijken hoe u ondanks kortademigheid toch kunt bewegen. Met goede ademhalingstechnieken is vaak al heel veel winst te halen. Daarna is sporten bij een fysiotherapeut of in groepsverband met longpatienten een optie
Maar eerst maar eens beginnen met leren goed te ademen tijdens beweging. Daar kan elke fysiotherapeut goed bij begeleiden
Succes!

Login of registreer om te reageren
04-01-2023 om 11:47 uur
Reactie op labje

Hallo, ik weet heel goed dat bewegen goed is bij copd, maar ik heb daar problemen mee. Als ik rustig zit heb ik nergens last van ook niet benauwd. Ga ik bewegen dan ben ik vrijwel meteen buiten adem net of ik heb hard gelopen, ook benauwd. Heb totaal geen conditie. Het benauwd zijn en hijgen geeft mij een naar gevoel, daardoor kan ik het niet opbrengen om door te zetten om meer te bewegen. Ik zou graag willen weten of er mensen zijn die hier ook last van hebben en eventueel een tip om door te zetten. Labje.

Zeker herkenbaar, vooral na een achteruitgang is het lastig om de moed te vinden weer te bewegen, omdat je Indd weet dat je benauwder wordt en soms zo erg dat 't je stopt.
Mijn manier is om vooral eerst wat stoel oefeningen te doen, kun je op you tube genoeg vinden, ik heb ze ook al eens hier gezet, zijn praktisch allemaal rustige oefeningen die je op een stoel kunt uitvoeren, daarna ga ik achter de stoel staan en zo iedere keer iets meer, het vraagt vooral geduld.
En bedenk dat op sommige dagen een rondje om de tafel of naar wc, keuken of badkamer lopen genoeg is, iedere dag of zelfs ieder moment is anders.
Zitten mag ook best maar zelfs zittend kun je arm oefeningen en been oefeningen doen, en ik probeer iedere dag 8x achter elkaar zonder handen te gebruiken uit m'n stoel op te staan, je kunt beginnen met 2x en zo opbouwen...
Succes en sterkte, het valt ook zeker niet altijd mee🍀

Login of registreer om te reageren
05-01-2023 om 13:57 uur

Dank voor je reactie. Inderdaad moet je veel geduld hebben en dat heb ik niet zoveel. Het duurt allemaal te lang.

Login of registreer om te reageren
05-01-2023 om 14:27 uur

Ik denk dat je niet de enige bent die daar last van heeft 😉

Login of registreer om te reageren
05-01-2023 om 15:07 uur

Van bewegen raak je bijna meteen buiten adem en word je benauwd. Maar je wilt wel graag gaan bewegen en wilt tips om door te zetten, ondanks je klachten. Dat is in ieder geval een goed plan!

Wat jij zegt is voor mij moeilijk voor te stellen. Want ik heb eigenlijk in mijn eentje beweegplezier voor vier.
Ik beweeg dus juist heel veel, en kan me geen leven voorstellen zonder sport en beweging. Ik raak er ook absoluut benauwd en/of kortademig door. Maar daar trek ik me dus niks van aan. Ik ervaar dat niet als een probleem. Hooguit irriteert het me, omdat ik mijn tempo moet verlagen, meer pauzes moet nemen (om langer door te kunnen gaan), of dat ik uiteindelijk écht moet stoppen omdat ik nog naar huis moet of iets anders te doen heb die dag of de volgende dag. Dus ik ga gewoon door als ik benauwd of kortademig raak.
Als ik eraan denk neem ik wel vooraf een paar puffen van mijn luchtwegverwijder, of ik vernevel vooraf. Soms neem ik de luchtwegverwijder ook tijdens sport of beweging.

De enige tips die ik dus heb is doorzetten, je niet zoveel aantrekken van de benauwdheid of de kortademigheid, en vooraf een puf van je luchtwegverwijder nemen. Maar ja, ik weet dus niet of je iets hebt aan deze tips.

Succes en veel beweegplezier!

Login of registreer om te reageren
05-01-2023 om 23:28 uur

Hallo labje,

Herken je gevoel van hoe ga ik meer bewegen. Na iedere longaanval is het weer beginnen bij het nulpunt. Je moet moed verzamelen om weer te beginnen.
Begin klein, maak een plan voor jezelf. Wanneer het slecht met me gaat probeer ik iedere dag in ieder geval mijn spieren te gebruiken. Bijv. vuisten maken, armen buigen en strekken, buikspieren aanspannen en loslaten, op mijn tenen staan,
op 1 been staan. Ik herhaal het een paar keer en probeer het uit te breiden.
Het geeft me het gevoel dat ik nog enige controle heb over mijn lijf.
Daarna komen de gewone dingen in huis weer aan bod. Steeds iets verder lopen, iets meer actie ondernemen. En als dat lukt ga ik weer naar buiten en loop een klein stukje bijv. 5 minuten heen, rust en 5 minuten terug.

Wanneer het goed met me gaat kan ik een uur wandelen. Ben ik benauwd dan wandel ik langzamer, korter of rust even tussendoor. Ik houd van fietsen(dagelijks) en zwemmen(1 of 2x in de week).
Verder stel ik vaak een alarm in op mijn telefoon omdat ik de neiging heb te lang door te gaan met mijn activiteit en dan te moe ben en langere tijd nodig heb om te herstellen. Terwijl als ik op tijd stop en even pauzeer minder moe ben en de activiteit nog kan afmaken of nog iets anders kan gaan doen.
Kies een activiteit die je leuk vindt.
Gebruik je wandelingetje om andere mensen te ontmoeten. In de Huizen van de Wijk worden veel dingen georganiseerd waar je aan mee kunt doen. Koffieochtenden, tekenen, toneelvoorstellingen, muziekoptredens enz.
En zoals eerder gezegd neem contact op met een fysiotherapeut die je kan leren hoe te bewegen en om te gaan met de kortademigheid.

Succes en groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
05-01-2023 om 23:35 uur

Hallo labje,

Ben je wel eens geholpen door een fysio? Misschien dat hij/zij jou wat beter op weg kan helpen en inzicht kan krijgen in waar jouw kracht zit qua bewegen? Misschien loop je elke keer tegen een zelfde probleem of patroon aan, of is er een bepaalde vorm van bewegen die je veel meer conditie en plezier oplevert dan de andere.

Login of registreer om te reageren