Histamine probleem / astma

13-12-2022 om 13:16 uur

Wou eens checken als hier mensen zijn die last hebben van een histamine intolerantie en deze een niet allergische astma verergert of juist in stand houd. Ik heb een histamine probleem een chronische urtecaria zonder dat er een oorzaak is gevonden. Dit is samen met mijn long problemen begonnen. Ik ben niet allergisch volgens de dokters aangezien ik enkel op een priktest lichtjes reageer op hond maar niet in bloed. De astma is volgens mijn longarts goed onder controle met montelukast en 2x 2pufs Foster 200mg feno 17ppm doch blijf ik elke dag licht geel taai slijm ophoesten en geregeld een geïrriteerd gevoel op m'n longen met een hoop op allergie lijkende symptomen.... Nu kan het zijn dat ik deze problemen blijf houden door m'n histamine probleem ?

Login of registreer om te reageren
13-12-2022 om 23:50 uur

Histamine intolerantie is lastig, volgens een goede homeopaat heb ik hier last van. Ik eet al weinig histaminevrijmakers, omdat ik veel niet lust of er allergisch voor ben.

Je zou kunnen proberen om,het liefst met behulp van een diëtiste om te zorgen dat er geen tekorten ontstaan, histamine beperkt te eten. Helemaal vrij gaat niet, het zit in groente en fruit, maar het meeste zit bijvoorbeeld in bepaalde e-nummers, smaakversterkers, poeders zoals paprikapoeder, pinda’s, chocolade
Maar de lijst met histaminevrijmakende producten is echt enorm!

Bij mij haalt het niks uit en merk ik totaal geen verschil qua benauwdheid of ik een tijd lang zoveel mogelijk mijdt of juist een keer wel paprikachips eet als voorbeeld.

Bij sommige mensen helpt het daadwerkelijk, zoals sommige mensen ook zweren om melvrij, glutenvrij of veganistisch te eten en hun problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Bij andere helpt het niet, dit hangt dus ook daadwerkelijk af of er een intolerantie is hiervoor.

Maar vanwege de complexiteit raad ik echt een diëtiste aan om mee te kijken. Die zouden ook moeten weten in welke producten veel histamine vrijmakers zitten en in welke weinig en wat je nodig hebt om wel tot de juiste hoeveelheid vitaminen/mineralen en andere nodige voedingsstoffen te komen.

Ik ga even zoeken naar een lijst voor je die ik toen heb gekregen en of ik dat kan kopiëren en plakken

Login of registreer om te reageren
14-12-2022 om 00:04 uur

Ik kan het niet kopiëren en het is teveel om over te typen. Als u een een pb stuurt met een e-mailadres kan ik wel de hele lijst doorsturen. Daar staan ook toegestaan en af te raden producten in en heel uitgebreid. Bijvoorbeeld brood: af te raden zuurdesem, aan te raden bruin-, volkoren-, witbrood, sesambrood, geroosterd brood en stokbrood.
Maar er staan dan ook qua crackers, roggebrood, beschuit, wafels, noem het maar op!

Hier is een link met een verkorte versie van de inhoud
https://www.rivas.nl/voeding-leefstijl/dietist/folders/allergie-en-over…

Login of registreer om te reageren
21-12-2022 om 16:36 uur

Je zou eens bij een functional doctor of orthomoleculair therapeut moeten kijken. Helaas zijn problemen als histamine voedingssensitiviteit in de reguliere geneeskunde een omissie. Zelf heb ik last van LPR Reflux en kreeg ik later de histamine sensitiviteit. LPR gaf me ook kortademigheid en slijmerige hoest/kuch. Bij longartsen konden ze die kortademigheid niet rijmen met mijn longconditie. Overigens hebben veel mensen als nasleep van corona histamine intolerantie opgelopen. Kortom: blijf niet hangen in reguliere geneeskunde, maar bezoek eens een holistische arts. Functional doctors hebben de meest fijnmazige opleiding en tests, dus die kan ik het best aanraden!

PS: ben zelf helemaal niet van alternatieve geneeskunde, ik kom uit een familie van dokters en universitair geschoold. Hou ook helemaal niet van die antivaxxers/wappies. Maar Functional Medicine is echt het enige dat heeft gewerkt voor mijn histamineproblematiek.

Login of registreer om te reageren
11-02-2023 om 10:23 uur
Reactie op Akman

Je zou eens bij een functional doctor of orthomoleculair therapeut moeten kijken. Helaas zijn problemen als histamine voedingssensitiviteit in de reguliere geneeskunde een omissie. Zelf heb ik last van LPR Reflux en kreeg ik later de histamine sensitiviteit. LPR gaf me ook kortademigheid en slijmerige hoest/kuch. Bij longartsen konden ze die kortademigheid niet rijmen met mijn longconditie. Overigens hebben veel mensen als nasleep van corona histamine intolerantie opgelopen. Kortom: blijf niet hangen in reguliere geneeskunde, maar bezoek eens een holistische arts. Functional doctors hebben de meest fijnmazige opleiding en tests, dus die kan ik het best aanraden!

PS: ben zelf helemaal niet van alternatieve geneeskunde, ik kom uit een familie van dokters en universitair geschoold. Hou ook helemaal niet van die antivaxxers/wappies. Maar Functional Medicine is echt het enige dat heeft gewerkt voor mijn histamineproblematiek.

Login of registreer om te reageren