Angstaanvallen bij erge benauwdheid

15-10-2022 om 22:10 uur

Ik heb een longfunctie van 23% en ben afhankelijk van zuurstof. Nu heb ik de laatste tijd angstaanvallen - bang om te stikken of in mijn broek te plassen als ik een benauwdheidaanval heb. (incontinentie die veel voorkomt bij vrouwen met copd) ik schiet in sommige situaties zo in de stress dat ik van te voren al 2omg diazepam in moet nemen om activiteit door te komen. Hebben meer mensen hier last van?

Login of registreer om te reageren
16-10-2022 om 09:20 uur

Ik heb hier ook geregeld last van, ik noem het enge aanvallen, van benauwdheid tot het gevoel van stikken en totaal niets meer onder controle kunnen houden, indd incontinentie problemen soms maar ook dat ik totaal bevries en geen stap meer kan verzetten, soms zit ik een uur op de wc omdat ik er domweg niet af kan.
Ik heb wel een aantal hulpmiddelen, kruk op wieltjes, zodat ik daar op kan vd wc naar de woonkamer zodra t enigszins gaat, m'n man duwt mij dan , als je alleen bent is dat lastiger want mijn spieren bevriezen en er lukt dan even niets.
Ook heb ik inmiddels een po stoel naast m'n bed, voor noodgevallen.
Ik gebruik ook soms Oxazepam en inmiddels al een tijd, oramorph, om de benauwdheid wat te dempen, dit is schijn natuurlijk maar hierdoor merk ik t minder heftig.
Dit moet je met je longarts bespreken of oramorph voor jou iets zou kunnen betekenen, het zijn toch zware middelen maar wordt nu vaker voorgeschreven om het leven leefbaar te houden.
Het is angstaanjagend en ellendig, soms durf je dan ook amper weg....
Sterkte en houd moed.
🍀

Login of registreer om te reageren
17-10-2022 om 08:39 uur

@barbaralola ik heb geen copd en hier gelukkig geen last van, maar even een vraag waar je wellicht of zelf het antwoord op weet of je nog aan je arts kan vragen. Diazepam is een spierverslapper, wellicht is een andere (als je dit niet al geprobeerd hebt) beter voor je. Zeker omdat je ook last hebt van incontinentie zal de diazepam je zeker niet helpen omdat het helpt je spieren te ontspannen dus ook die spieren. En ik kan me voorstellen dat je bij angst ook wel alles aanspant, maar als je een spierverslapper neemt het ook moeilijker wordt om dingen uit te voeren.

Verder wil ik je veel sterkte wensen!

Login of registreer om te reageren
17-10-2022 om 10:37 uur

Klopt Indd vd diazepam wat @Nicky zegt, spieren verslappen ook vd ademhaling, lijkt mij minder prettig.
oxazepam is geen spierverslapper maar kalmerend, al gebruik ik ook deze liefst zo min mogelijk...

Login of registreer om te reageren
31-10-2022 om 16:31 uur

Ja, ook ik herken de paniek die je overkomt bij een benauwdheidsaanval. Wat mij geholpen heeft zijn tips van mijn medische psycholoog. O.a. gebruik "selftalk" door tegen jezelf dingen te zeggen als "dit gaat voorbij" en "ik kan dit aan". En: concentreer je niet op je ademhaling maar op een willekeurig voorwerp of plaatje en bekijk dat heel aandachtig (vorm, kleur etc). Een mindfulness oefening.
Verder heb ik baat gehad bij EMDR: dit haalde bij mij de scherpste kanten van de angst eraf.
Maw er zijn andere dingen die kunnen helpen behalve medicatie.

Login of registreer om te reageren
01-11-2022 om 10:30 uur
Reactie op tanjamarianne

Ja, ook ik herken de paniek die je overkomt bij een benauwdheidsaanval. Wat mij geholpen heeft zijn tips van mijn medische psycholoog. O.a. gebruik "selftalk" door tegen jezelf dingen te zeggen als "dit gaat voorbij" en "ik kan dit aan". En: concentreer je niet op je ademhaling maar op een willekeurig voorwerp of plaatje en bekijk dat heel aandachtig (vorm, kleur etc). Een mindfulness oefening.
Verder heb ik baat gehad bij EMDR: dit haalde bij mij de scherpste kanten van de angst eraf.
Maw er zijn andere dingen die kunnen helpen behalve medicatie.

Ook ik heb hulp gehad van een psycholoog, heeft mij ook geholpen om een soort mantra in m'n hoofd te hebben zoals: dit gaat voorbij en ik weet het komt goed.
Inderdaad ook de aandacht weg bij het ademen, ik heb nog een kleine tip wat kan helpen, dat is een kleine handventilator, dit richten op je gezicht, het helpt echt iets.
Werkt op een bepaalde manier door op je hersenen, ik kreeg deze tip van een longarts vd thuisbeademing.
Heb nu altijd een handventilator bij mijn pufjes .

Tegen de paniek zijn deze middelen hierboven heel goed, gebruik ik ook.
De oramorph wat ik beschreef, wordt ook niet voorgeschreven voor de paniek bij benauwdheid maar wel degelijk tegen de benauwdheid zelf, ook al is het onderdrukkend en helpt het natuurlijk niet werkelijk, want de longen worden er niks beter van, bij geregeld gebruik van een lichte dosis oramorph kan ik meer bewegen en heb meer kwaliteit van leven.
Vooral hiervoor wordt het voorgeschreven, kwaliteit van leven gaat vooruit, het wordt niet voorgeschreven voor de paniek maar echt voor de benauwdheid.
De oxazepam is mij voorgeschreven om beter en rustiger te kunnen slapen en voor de momenten dat ik ergens echt heen moet, deze is wel meer voor de paniek.

Login of registreer om te reageren
01-11-2022 om 17:11 uur

Ja, een handventilatortje werkt bij mij ook. Kosten een
tientje bij de Hema :)

Login of registreer om te reageren
01-11-2022 om 17:58 uur

ik herken het gelukkig niet, maar t lijkt me heel angstig.
een mooi warm topic wordt het met alle reacties, sterkte!

Login of registreer om te reageren
02-11-2022 om 10:22 uur

Dank je wel @emsepems het is fijn om ervaringen te delen en ook tips uit te wisselen en elkaar overeind te houden.
Dat is het mooie van dit forum.
@tanjamarianne, ik ook vd Hema, heb er 2 hihi, 1 altijd in m'n tas en 1 voor thuis. Alle beetjes helpen, fijn dat we zo van elkaar kunnen leren, emdr is mij ook aangeboden maar ik kan het nu redelijk doorkomen, bij mij heeft de kapbeademing ook positief geholpen hierin, de meeste heftige aanvallen had ik direct bij het wakker worden en dat is nu sporadisch nog.
Echt heel fijn.
🍀

Login of registreer om te reageren
12-11-2022 om 12:53 uur

Ik ben met mijn angsten doorgestuurd naar een psychisch-somatische therapeut. Zij heeft mij geleerd om de angst niet weg te drukken maar om het vanaf een afstandje te bekijken. En inderdaad de woorden dit gaat zo weer voorbij, ik kan je aan helpen mij hierin. En als ik thuis ben dan wil ik nog wel eens gaan zitten schrijven, de gedachtes en gevoelens die ik op dat moment ervaar. Ik kan daar heel rustig van worden en de angst verdwijnt weer.... Gelukkig. Sterkte jullie met deze nare gevoelens/gedachtes.

Login of registreer om te reageren
14-11-2022 om 12:45 uur

Mooi ook deze oplossing @Manny, schrijven helpt zeker, doe ik ook.
Tegen de angst is nog wel wat te doen op 't gebied van psychologie en therapieen.
De benauwdheidsaanvallen is een ander verhaal, het staat niet los van elkaar.
Het is het cirkeltje waar je vaak in terecht komt, eerst vreselijk verstikkend benauwd dan paniek erbij, en vervolgens paniek bij de gedachte alleen al dat 't opnieuw gebeurt.
Het belangrijkste wat ik heb geleerd aan therapie, geef er even aan toe maar probeer zo snel mogelijk weer dingen te ondernemen, mijn wereldje werd steeds kleiner, nu door medicatie en therapie weer een stukje groter.
Plus wat genieten we dubbel wanneer het wel redelijk gaat, dan is zelfs 't simpelste kopje koffie alsof ik champagne drink (lust ik niet eens :)
Het is echt zoals 't gezegde : gezonde mensen hebben 1000 wensen, een ziek mens maar 1....🍀😘

Login of registreer om te reageren