GHK-CU reverses emphysema?

30-09-2022 om 13:18 uur

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4064320/

Ik vond dit artikel maar het is al van 2012.
Heeft iemand dit geprobeerd of heeft iemand hier meer info over?
Hoe zou ik dit kunnen proberen?

Login of registreer om te reageren
30-09-2022 om 16:06 uur

Hier weet ik niks van. De enige tipndie ik heb is om te overwegen dit met je arts te bespreken.

Login of registreer om te reageren
01-10-2022 om 08:33 uur

Ik vrees dat mijn arts hier evenveel van kent als ik zelf.
Na wat verder zoeken heb ik toch nog wat info kunnen vinden over dit product en schijnbaar word het al vele jaren gebruikt in schoonheids produkten.
Blijkbaar zou het bij copd weefselvernietigende genen afsluiten en herstel-en remodelleringsactiviteiten stimuleren.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4180391/
Voor zover ik het begrijp zou het toch wel iets positief doen voor copd.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35936787/

Login of registreer om te reageren
06-10-2022 om 15:24 uur

Stuur het aan je arts door zou ik zeggen. Misschien interesseert het haar/hem. Loop je risico's met zelf uitproberen? Wat is het eigenlijk voor product/middel? (Eerlijkheidshalve: ik heb geen van de artikelen gelezen. Mijn kennis van het Engels is daartoe niet toereikend.)

Login of registreer om te reageren
08-10-2022 om 06:21 uur
Reactie op Syborgh

Ik zie zojuist dat je het ook aan een deskundige van het Longforum kunt voorleggen op deze pagina: https://www.longforum.nl/categories/stel-je-vragen-aan-de-longfonds-adv… of deze: https://www.longforum.nl/categories/stel-je-vragen-aan-een-arts-of-verp…
Ik wens je succes en ben benieuwd naar de bevindingen.

GHK-Cu is een natuurlijk voorkomend peptide, gemaakt van de drie aminozuren Glycine-Histidine-Lysine, dat is gecomplexeerd met een kopermolecule. Het werd eerst geïsoleerd uit menselijk plasma (een deel van bloed), maar kan ook in speeksel en urine gevonden worden. Het is in verband gebracht met huid - en weefselgenezing, evenals met immuunfunctie en antioxidantgeneratie.

Login of registreer om te reageren
08-10-2022 om 06:26 uur

GHK werd vervolgens in vitro getest om de positieve effecten op bindweefsel te bevestigen. Longfibroblasten van COPD-patiënten, die een verminderd vermogen hadden om collageen te contracteren en te herstructureren, werden behandeld met GHK of TGF-β.Beide moleculen herstelden de functie van fibroblasten. Ze hadden ook een verhoogde expressie van integrin beta 1

Login of registreer om te reageren
08-10-2022 om 13:32 uur
Reactie op Limoen

GHK werd vervolgens in vitro getest om de positieve effecten op bindweefsel te bevestigen. Longfibroblasten van COPD-patiënten, die een verminderd vermogen hadden om collageen te contracteren en te herstructureren, werden behandeld met GHK of TGF-β.Beide moleculen herstelden de functie van fibroblasten. Ze hadden ook een verhoogde expressie van integrin beta 1

Ik neem toch aan wanneer dit erg goed zou helpen er meer bekend over zou zijn.
Het is allemaal vaktaal, denk dat dit thuis hoort bij wetenschappelijk onderzoek, misschien kun je degene mailen of contacten wie dit gepubliceerd heeft? Of bij een academisch ziekenhuis, misschien dat zij er meer over weten.
Maar blijft 't feit dat dit al uit 2012 stamt en schijnbaar niet erg bekend is, betekent vaak niet doeltreffend genoeg denk ik...
Is zo maar mijn idee erover, verstand heb ik hier niet van...

Login of registreer om te reageren
10-10-2022 om 06:48 uur
Reactie op goudvisje
Reactie op Limoen
GHK werd vervolgens in vitro getest om de positieve effecten op bindweefsel te bevestigen. Longfibroblasten van COPD-patiënten, die een verminderd vermogen hadden om collageen te contracteren en te herstructureren, werden behandeld met GHK of TGF-β.Beide moleculen herstelden de functie van fibroblasten. Ze hadden ook een verhoogde expressie van integrin beta 1

Ik neem toch aan wanneer dit erg goed zou helpen er meer bekend over zou zijn.
Het is allemaal vaktaal, denk dat dit thuis hoort bij wetenschappelijk onderzoek, misschien kun je degene mailen of contacten wie dit gepubliceerd heeft? Of bij een academisch ziekenhuis, misschien dat zij er meer over weten.
Maar blijft 't feit dat dit al uit 2012 stamt en schijnbaar niet erg bekend is, betekent vaak niet doeltreffend genoeg denk ik...
Is zo maar mijn idee erover, verstand heb ik hier niet van...

Er zijn toch meerdere onderzoeken naar gedaan zelfs nu in 2022.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9354777/

Dit is hun resultaat en conlusie in het nederlands :)

Resultaten: GHK-Cu behandeling verzwakte de CS-geïnduceerde emfysemateuze veranderingen en keerde gedeeltelijk de matrix metalloproteïne-9 (MMP-9)/weefselremmer van metalloproteïnases-1 (TIMP-1) onbalans in het longweefsel om. GHK-Cu verminderde de ontsteking en oxidatie door de expressie van inflammatoire cytokines (IL-1β en TNF-α) in de bronchoalveolaire lavage en de enzymatische activiteit van MPO en MDA in het longhomogenaat te verminderen terwijl het T-AOC-en GSH-gehalte werd hersteld. Bovendien heeft toediening van GHK-Cu de toename van NF-kB-expressie geïnduceerd door CS omgekeerd en het Nrf2-niveau verhoogd, als een antioxidantafweercomponent, bij muizen met chronische CS-blootstelling. In CSE-blootgestelde menselijke alveolaire epitheliale a549-cellen remde GHK-Cu ook oxidatieve stress door MDA-niveaus te onderdrukken en T-AOC-en GSH-niveaus te herstellen, die werden gemoduleerd door de Nrf2-expressie te upreguleren.

Conclusie: GHK-Cu behandeling verzwakt CS-geïnduceerd emfyseem door anti-ontsteking door downregulating NF-kB en antioxidatie via upregulatie van de Nrf2 / Keap1 in longweefsels.

Ik had gehoopt dat op dit longforum iemand hier meer verstand van heeft maar mij lijkt het toch dat dit toch wel degelijk helpt bij copd.

Ik heb ondertussen een professor gemailed maar verwacht geen antwoord dusja.

Login of registreer om te reageren
10-10-2022 om 21:00 uur

Beste Limoen,

Ik ben geen arts, maar ik heb ervaring met medisch onderzoek. De onderzoeken die je aanhaalt, gaan niet over patiëntenstudies, maar zijn basic wetenschappelijk onderzoekspapers. De weg van een idee naar een nieuwe behandeling is een heel lange weg. Eerst worden er normaal labstudies gedaan (je paper van 2012). Is dit positief, dan kan er overgegaan worden op dierenstudies (je studie van 2022). Is dit succesvol, kan er overgegaan worden op kleine klinische studies. Dit kan allemaal van universiteiten uit gedaan worden. Zijn de resultaten veelbelovend dan wordt er vaak geprobeerd het te verkopen aan grotere farmabedrijven die grote klinische studies opzetten. Daarna duurt het meestal nog jaren vooraleer het op de markt komt. Bij het COVID vaccin is de ene fase na (en zelfs in parallel met) de andere doorlopen en werkten heel wat onderzoekers aan dezelfde onderzoeksvraag. COPD is uiteraard een ernstige ziekte, maar het heeft een minder grote invloed op de maatschappij als COVID en er wordt ook op verschillende fronten gezocht naar oplossingen. Misschien is dit een behandeling die in de toekomst patiënten kan helpen, maar het is ook mogelijk dat uiteindelijk dit een doodlopend pad is. Het is niet omdat dit in een lab werkt of bij muizen dat het tot een concrete behandeling komt. Ik begrijp dat je doodgraag een oplossing wil. Misschien kan je proberen deel te nemen aan klinische studies. Op die manier kan je vaak veelbelovende medicatie eerder testen. Uiteraard hangt er wel meer risico aan.
Ik hoop dat dit je wat meer info geeft!

Groetjes,
Tamia

Login of registreer om te reageren