Wanneer huisarts bellen?

14-09-2022 om 09:13 uur

Hoi allemaal,

Ik heb een dilemma.
Ondanks dat ik al ± 15 jaar astma heb, vind ik het nog steeds erg lastig om te bepalen wanneer de huisarts te raadplegen.
Want meestal kunnen ze niets voor me betekenen omdat dan alles in orde blijkt te zijn. En ik naar huis ga om het zo uit te zieken.
Soms krijg ik medicatie aanpassing of prednison.
Ben bekend met astma met adem disregulatie zonder hyperventilatie.
En in die disregulatie zit vaak het probleem.
Heb daar fisio voor gehad maar door mijn autisme werkte dat op een of andere manier niet goed. :-S
Heeft er iemand een idee of adviesje vind het erg lastig

Login of registreer om te reageren
14-09-2022 om 09:28 uur

Misschien is het een idee om samen met je huisarts of longverpleegkundige een actieplan op te zetten.
Waarin staat wat je moet doen, zoals medicijnen verhogen of verminderen , wanneer er een kuur nodig is en vooral wanneer je aan de bel moet trekken bij de huisarts.
Verder is het vaak op je gevoel af gaan, vertrouw je het niet dan maar liever een keer te vaak naar de huisarts dan 1x te weinig met alle narigheid van dien.
Sterkte! 🍀

Login of registreer om te reageren
14-09-2022 om 09:34 uur

Je huisarts is er ook om je gerust te stellen en ook hoeven adviezen ter verbetering niet altijd met medicatie te zijn dus hopelijk heb je niet het gevoel dat je voor niets gaat als je bijvoorbeeld geen prednison krijgt. De tips die goudvisje geeft zijn ook zeker aan te raden.

Login of registreer om te reageren
14-09-2022 om 11:51 uur

Je mag je huisarts altijd bellen. Wat voor jou wellicht ook handig is, is een astma actieplan opstellen met de huisarts of praktijkondersteuner, daarmee krijg je handvatten wanneer je wat wel en niet kan doen. Bij toenemende klachten (stel bij jou begint dat met een loopneus) dat je dan al zegt oke ik schakel die medicatie in en/of ik plan wat meer rustmomenten in. Zo krijg je (is de bedoeling) een overzichtelijk stappenplan wanneer wat te doen met je astma en heb je minder onzekerheid.
Het invullen kost alleen wel veel tijd en zou ik zeker hulp bij vragen, mensen die jou goed kennen en signalen bij jou bijvoorbeeld ook herkennen.
https://nederland-davos.nl/persoonlijk-astma-actie-plan/

Ook kan je astma actieplan door de jaren heen veranderen en je kan hem altijd aanpassen als je denkt ik merk dit op in een bepaalde fase.

En verder bij twijfel gewoon altijd bellen, gewoon laten controleren. Je kan er maar beter te vroeg bij zijn dat het voor jouw gevoel alleen uitzieken is, dan dat je laat bent en veel kuurtjes en dingen nodig hebt om er weer bovenop te komen.
En daarbij is astma gewoon lastig, je autisme maakt het niet makkelijker om met je astma om te gaan omdat astma heel onvoorspelbaar kan zijn.
Goede vraag, ik hoop dat je hier wat mee kan. Denk je dit geeft mij stress die AAP, dan lekker laten, kijk wat voor jou werkt dat is het belangrijkste. En voor iedereen is de aap weer anders en persoonlijk, maar het geeft vaak meer handvatten en iets minder onzekerheid.

Succes

Login of registreer om te reageren
15-09-2022 om 12:51 uur

Hoi allemaal,

Bedankt voor den goede tips.
De AAP heb ik al, vind het altijd moeilijk da t in te schatten,
Heb sinds e Niels dagen een notieagenda app hier kun je per datum noteren wat je maar wil, ik gebruik het nu voor hoe het met me gaat en welke puffers enz extra gebruik ter herinnering.

Heb vandaag ook een kennismakingsgesprek met een nieuwe huisarts gehad. ( Ben overgestapt ).
Had de astma problemen voor gelegd. Hij zei bij twijfel gewoon bellen. Dat vond ik al fijn.
En ook de sfeer was erg ontspannen, wat ik bij de vorige huisarts niet ervoer. Mijn vorige huisarts heeft de praktijk overgenomen van mijn huisarts ging met pensioen jammer genoeg.

Op kort termijn ga ik ook een fisio raadplegen voor mijn adem disregulatie aan te pakken, dat zal wel op zijn plaats zijn.

Nogmaals bedankt Visje, Daantje en Nckiie vvo jullie hulp.
Visje & Daantje zijn voor mij oude bekende op het forum, volgens mij hebben jullie twee al een jubileum status :)>-

Login of registreer om te reageren
15-09-2022 om 17:05 uur

Fijn van t goede contact met nieuwe huisarts!
Idd gewoon bellen als jíj twijfelt!
Succes met fysio

Login of registreer om te reageren
16-09-2022 om 09:47 uur

Fysio is altijd goed om alles te overleggen en kijken wat mogelijk is, wat fijn nu een prettige huisarts.
Ik vind een actieplan soms ook lastig maar het is ook een leidraad, bij twijfel altijd je huisarts bellen, soms is een stuk geruststelling al prettig.
Benauwd zijn maakt ook onzeker soms.
Hahaha jubileum status dat weet ik niet maar ik loop hier indd al een tijdje mee, ik kom soms tijden niet hier en dan weer wel, maar zo zijn er velen van die geregeld en al lang hier schrijven en helpen...
Sterkte en ik hoop dat je het onder controle krijgt.
🍀

Login of registreer om te reageren
16-09-2022 om 19:48 uur

Wat fijn dat dit goed voelde bij de huisarts! En het blijft ook altijd lastig vind ik. Mijn AAP geeft me wel meer handvatten dan alleen maar in het duister tasten, maar het is natuurlijk niet zo zwart-wit dat zou veel makkelijker zijn.
En goed idee voor de fysio💪🏻

Login of registreer om te reageren