Spontane klaplong

09-08-2022 om 13:14 uur

Goedemiddag,

Ik heb zelf 22 j geleden een spontane klaplong gehad. Als kind (5 a 6 j) een keer kinkhoest gehad en een keer bronchitis (niet chronisch).

Als er meer littekens of zwakke plekken op het longweefsel zouden zitten, had er dan wsl al eerder een recidive moeten plaatsvinden?

En kan een Corona infectie (met hoesten, zonder ic, zonder longontsteking oid en met goed herstel), zorgen voor schade/littekens van het longweefsel?

Bedankt!

Login of registreer om te reageren
09-08-2022 om 13:38 uur

Goedemiddag,

Ik begrijp de vraag niet helemaal. Hebt u een recidief klaplong na 22 jaar?
Een klaplong kan recidiveren. Kans is het grootst in het eerste jaar na eerste episode, en mensen met longaandoening, mn COPD hebben verhoogd risico op recidief.
Soms treedt een klaplong op zonder dat er met longweefsel wat mis lijkt te zijn, bv bij jonge jongens die net de groeispurt achter de rug hebben.

Na corona houden veel mensen langdurige klachten, gelukkig is meestal de longfoto normaal.

Login of registreer om te reageren
09-08-2022 om 13:45 uur

Nee ik (vrouw) heb eenmalig een spontane klaplong gehad als tiener. Ik vroeg me af als er nog zwakke plekken op het longweefsel zouden zitten (wat destijds misschien de klaplong heeft veroorzaakt), of er dan wsl al een herhaling was geweest. Of dat er nog steeds kans is op een herhaling wat ik uiteraard niet hoop. (Ook ivm de kinkhoest en bronchitis in de kindertijd).

Login of registreer om te reageren
09-08-2022 om 14:04 uur

Beste anoniem83,

Als je nog een vraag hebt aan een deskundige moet je die stellen in een nieuw topic. We kunnen niet garanderen dat de vraag naar dezelfde deskundige wordt gestuurd.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren