Woonzorgcentrum COPD4 en geuren

19-07-2022 om 14:24 uur

Hallo, ik heb COPD4, 22% longfunctie en ik woon sinds vorig jaar in een woonzorgcentrum. Ik had gehoopt dat ik rust zou krijgen maar vecht al vanaf het begin want de meesten weten niet wat COPD4 is. Waar ik nu sinds begin vorige maand tegenaan loop is dat men dh de zusters die mij helpen met smorgens douchen en savonds uitkleden en naar bed brengen, dat ze hier binnen komen met flinke geuren op. Ik heb dat voor die tijd niet zo geroken en last van gehad of er dus bij mij iets verandert is of hun ineens met geuren op lopen, ik weet het niet. Mijn LV heeft hier bericht van gedaan en er is een mail uitgegaan naar alle verzorgsters om hier rekening mee te houden en zo min mogelijk geuren te gebruiken. Maar vorige week en afg maandagavond en gisteravond, deze was zo erg dat ik in een aanval terecht kwam, kwamen ze toch weer binnen met geuren op. Wat kan ik hier aan doen dat men rekening met mij gaat houden. Ipv rust hier krijgen zit ik in stress en benauwdheid ivm geuren

BVD dank voor antwoorden Marleid

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 15:58 uur

Zou je longverpleegkundige een klinische les kunnen geven.
Dat zal meer invlord op hedrag hebben dan wat jij als bewoonster zegt (helaas)

Ik werk in n zorgcentrum en t heeft jaren gediurd voordat ze me begrepen. En eerlijk, t gaat nu ook nog wel eens mis.

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 17:56 uur
Reactie op emsepems

Zou je longverpleegkundige een klinische les kunnen geven.
Dat zal meer invlord op hedrag hebben dan wat jij als bewoonster zegt (helaas)

Ik werk in n zorgcentrum en t heeft jaren gediurd voordat ze me begrepen. En eerlijk, t gaat nu ook nog wel eens mis.

De LV heeft een gesprek gehad met een zuster en de manager vh huis en toen heeft ze ook via een brief uitgelegd wat er met mij is en wat triggers zijn oa geuren , verkoudheid enz. Deze mail is naar verzorgsters gegaan en daarna toen het weer gebeurde weer een mail dat was dus vorige week . En nu deze week kwamen er dus weer 2 hier…..ik weet niet wat het is dat ze het niet willen of kunnen begrijpen

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 18:05 uur

Het is gewoon lastig, waarschijnlijk ben je niet de enige met een 'gebruiksaanwijzing'. Iedereen heeft wel iets waarmee ze rekening moeten houden en dan gaat het wel eens fout. Het enige dat je kan doen waarschijnlijk is blijven uitleggen.

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 18:16 uur

Oei, dat is een lastige. Zeker als je bedenkt dat zelfs in longrevalidatiecentra sommige patiënten gewoon een geurtje, deo of sterk ruikend wasmiddel gebruiken. Zelfs als ze daar op worden aangesproken trekken sommigen zich daar niks van aan. Met als redenen: Ja maar dit ruik ik zelf ook niet. Of: Hier word ik ook niet benauwd van.
Misschien dat de betreffende persoon zich erg onzeker voelt, zonder geurtje. Of gewoon onbekend maakt onbemind. En het is soms ook erg moeilijk voor te stellen dat iemand benauwd of ziek kan worden van bepaalde prikkels. In dit geval dus een geur.

Het enige advies dat ik kan geven is standaard preventief een luchtwegverwijder nemen, een paar keer per dag.
En verder een mindset dat je een ander niet kunt veranderen. Hoe vervelend en rot dat ook is, want dat is het.

Ik gun je verpleging die de door jouw gewenste gedragsverandering weet te realiseren.
En verder veel sterkte ermee.

Sterkte.

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 18:32 uur

Zou je briefjes op kunnen hangen als geheugensteuntjes? Een leuke pakkende tekst oid.

Ook hier in huis wordt het nog wel eens per ongeluk vergeten, in het ziekenhuis op de longafdeling ook, in longrevalidatiecentra. Helaas waar mensen zijn worden fouten gemaakt en voor ik last had van mijn ernstig astma snapte ik niet hoeveel impact het kon hebben! Maar maakt het absoluut niet minder vervelend, ik frustreer me ook nog regelmatig.

Sterkte en hopelijk helpen de briefjes iets💖

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 19:30 uur
Reactie op Juno92

Zou je briefjes op kunnen hangen als geheugensteuntjes? Een leuke pakkende tekst oid.

Ook hier in huis wordt het nog wel eens per ongeluk vergeten, in het ziekenhuis op de longafdeling ook, in longrevalidatiecentra. Helaas waar mensen zijn worden fouten gemaakt en voor ik last had van mijn ernstig astma snapte ik niet hoeveel impact het kon hebben! Maar maakt het absoluut niet minder vervelend, ik frustreer me ook nog regelmatig.

Sterkte en hopelijk helpen de briefjes iets💖

Dat zou ik kunnen proberen

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 19:32 uur
Reactie op Suus01

Oei, dat is een lastige. Zeker als je bedenkt dat zelfs in longrevalidatiecentra sommige patiënten gewoon een geurtje, deo of sterk ruikend wasmiddel gebruiken. Zelfs als ze daar op worden aangesproken trekken sommigen zich daar niks van aan. Met als redenen: Ja maar dit ruik ik zelf ook niet. Of: Hier word ik ook niet benauwd van.
Misschien dat de betreffende persoon zich erg onzeker voelt, zonder geurtje. Of gewoon onbekend maakt onbemind. En het is soms ook erg moeilijk voor te stellen dat iemand benauwd of ziek kan worden van bepaalde prikkels. In dit geval dus een geur.

Het enige advies dat ik kan geven is standaard preventief een luchtwegverwijder nemen, een paar keer per dag.
En verder een mindset dat je een ander niet kunt veranderen. Hoe vervelend en rot dat ook is, want dat is het.

Ik gun je verpleging die de door jouw gewenste gedragsverandering weet te realiseren.
En verder veel sterkte ermee.

Sterkte.

Nou hier ruik je echt niets in revalidatie centra of bij de fysio of n het ZH, dank je

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 20:09 uur

[/quote]
Nou hier ruik je echt niets in revalidatie centra of bij de fysio of n het ZH, dank je[/quote]

O, dan heb je wat dat betreft geluk! Ik hoop dat het woonzorgcentrum ook snel volgt.

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 09:32 uur

Het is zo jammer dat daar niet veel meer voorlichting voor komt, mag het longfonds ook oppakken wat mij betreft, in zkhs of andere instellingen, ook bij schoonmaak vaak irriterende luchtjes.
Nu is dat nog tijdelijk maar u woont nu daar, dit hoort je veilige woonomgeving te zijn omdat je het niet kunt ontlopen.
In je eigen woonruimte, waar je bent gaan wonen omdat het waarschijnlijk niet anders meer lukt wat al een moeilijk proces zal zijn geweest, dan mag je best meer steun krijgen.
Het is vaak niet expres maar meer voorlichting doet wonderen @longfonds, pak dit ook eens op, naast alle haardvuren, bb knoeis en meer....

Sterkte @marleid

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 13:03 uur
Reactie op Suus01

Nou hier ruik je echt niets in revalidatie centra of bij de fysio of n het ZH, dank je[/quote]

O, dan heb je wat dat betreft geluk! Ik hoop dat het woonzorgcentrum ook snel volgt.

[/quote]

Reactie op Suus01

Nou hier ruik je echt niets in revalidatie centra of bij de fysio of n het ZH, dank je[/quote]

O, dan heb je wat dat betreft geluk! Ik hoop dat het woonzorgcentrum ook snel volgt.

[/quote]

Dat hoop,ik ook, vanmorgen weer een verzorgster weg kunnen sturen. Ze begrijpen er niets van, gelukkig de zuster daarna kwam wel en die heeft het ook weer gelijk gerapporteerd

Login of registreer om te reageren