Ventolin puffer

30-06-2022 om 08:46 uur

Mag je Ventolin puffer doen voor het slapen gaan? Want als ik met de dag doe heb ik zoveel last van hartkloppingen. En kom je van deze puffer bij?

Login of registreer om te reageren
30-06-2022 om 09:33 uur

Zoals je arts het heeft voorgeschreven gebruiken, maar het kan in principe ook voor de nacht of midden in de nacht als het dan nodig is.
Ventolin heeft over het algemeen niet de bijwerking dat je aankomt, ventolin is een snelle kortwerkende luchtwegverwijder die inderdaad hartkloppingen kan geven. Bel je arts daarover want er zijn ook andere puffers die deze bijwerking minder hebben.
Corticosteroïden in puffers kunnen soms zorgen dat je aankomt, maar dit is vaak alleen bij hoge doseringen en dat zit niet in de ventolin.

Maar ik zou zeggen bespreek dit allemaal met je behandelend arts, die kan het beste een persoonlijk advies geven voor u

Login of registreer om te reageren
30-06-2022 om 15:29 uur

Ik heb ventolin in combinatie met atrovent in verneveling, daar mee heb ik minder last van hartkloppingen. Misschien iets voor jou? Verder sluit ik me aan wat nckiie ook schrijft, dit even bespreken met (long)arts.

Login of registreer om te reageren
30-06-2022 om 18:14 uur

Het gebruik van Ventolin is in overleg met je arts.
Het is in principe noodmedicatie. Je kunt het dus 24/7 nemen, in geval van nood.
Je kunt het ook nemen ter preventie van benauwd worden door bekende prikkels. Bijvoorbeeld: als je tijdens douchen of koken altijd benauwd wordt, dan neem je vooraf Ventolin.

Vernevelen met de combinatie Ventolin (salbutamol) en Atrovent (ipratropium) in de thuissituatie wordt uiterst terughoudend voorgeschreven. En alleen door een longarts (voor zover ik weet).
Ga er dus niet vanuit dat je dit zomaar krijgt.

Het is ook de moeite waard om een ander device van Ventolin te proberen. Het kan goed zijn dat je dan minder of geen hartkloppingen ervaart.
Meestal verdwijnen hartkloppingen door Ventolin na 20-30 minuten. In die tijd kun je ook een fysieke activiteit gaan doen. Dan heb je er soms minder last van. Als je stil zit of in je bed ligt, ervaar je hartkloppingen vaak veel intenser.

Conclusie: overleg met je arts.

En sterkte met je hartkloppingen.

Login of registreer om te reageren
02-07-2022 om 16:32 uur
Reactie op Suus01

Het gebruik van Ventolin is in overleg met je arts.
Het is in principe noodmedicatie. Je kunt het dus 24/7 nemen, in geval van nood.
Je kunt het ook nemen ter preventie van benauwd worden door bekende prikkels. Bijvoorbeeld: als je tijdens douchen of koken altijd benauwd wordt, dan neem je vooraf Ventolin.

Vernevelen met de combinatie Ventolin (salbutamol) en Atrovent (ipratropium) in de thuissituatie wordt uiterst terughoudend voorgeschreven. En alleen door een longarts (voor zover ik weet).
Ga er dus niet vanuit dat je dit zomaar krijgt.

Het is ook de moeite waard om een ander device van Ventolin te proberen. Het kan goed zijn dat je dan minder of geen hartkloppingen ervaart.
Meestal verdwijnen hartkloppingen door Ventolin na 20-30 minuten. In die tijd kun je ook een fysieke activiteit gaan doen. Dan heb je er soms minder last van. Als je stil zit of in je bed ligt, ervaar je hartkloppingen vaak veel intenser.

Conclusie: overleg met je arts.

En sterkte met je hartkloppingen.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik ben inderdaad overgestapt van ventolin naar men andere puffer met corticosteroïden in en daar had ik nu echt baat bij. Ik had eindelijk geen last meer van kortademigheid en geen last van hartkloppingen. Alleen ben ik ineens op die maanden tijd dat ik het gebruik veel bijgekomen. Speciaal nog extra op mijn eten gaan letten wat ik ervoor al deed en toch blijf ik bijkomen. Wrs ook in combinatie omdat ik neusspraumy gebruik met corticosteroïden. Nu ben ik dan met men puffer gestopt omdat ik niet nog meer wil bijkomen maar merk ik dat ik weer zo kortademig word vandaar dat ik de ventolin savonds wilde proberen.

Login of registreer om te reageren