Invloed Corona longweefsel

01-03-2022 om 08:14 uur

Ik lees dat het Corona virus via het longweefsel binnen komt en dat het longweefsel beschadigd kan raken als het immuunsysteem te hard moet werken. Wat zijn de symptomen van beschadigd longweefsel? 

Ik heb eind 2020 wsl corona gehad (geen longontsteking) en geen restverschijnselen, misschien alleen wat vermoeidheid. Hoeveel kans is er dan op restschade vd longen? 

En kan een Corona infectie invloed hebben op littekenweefsel vh longvlies (als daar sprake van zou zijn na een doorgemaakte klaplong die middels een drain ontplooid is).

Bedankt!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-03-2022 om 15:53 uur

Als het corona virus in het longweefsel zit dan kan het immuunsysteem van het lichaam daar heel sterk op reageren zodat je daar ziek van wordt. De longblaasjes raken gevuld met vocht en ontstekingscellen. Er kan ook bindweefsel ontstaan. De symptomen zijn zuurstoftekort. Je gaat snel ademen en kan veel minder inspanning doen. Je wordt duizelig, licht in je hoofd. Meestal voelen mensen zich niet echt benauwd omdat je nog vrij kan ademen.

Bij een lichte corona ziekte is de kans op restschade aan de longen niet aanwezig. Bij zelfs de meest zware corona patienten. Die weken aan de beademing hebben gelegen op de IC, zie je vrijwel volledig herstel van de longen en een normale longfunctie.

Of corona invloed kan hebben op littekenweefsel op het longvlies na een klaplong en drain weet ik niet. Maar als je corona hebt gehad zonder longontsteking en zonder ziekenhuisopname dan kan ik wel zeggen dat er dan ook geen kans is dat corona het littekenweefsel van het longvlies heeft beinvloed.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren