Vraag advies medicatie astma tijdens zwangerschap

21-12-2021 om 11:25 uur

Ik ben 20 weken zwanger en wil graag met Foster aerosol stoppen omdat hier alcohol in zit waar ik mij niet prettig bij voel en formeterol terwijl er volgens mij middelen zijn die al langer op de markt zijn waar ik mij dan beter bij voel.

Wat is het beste middel + merk (wat zou uw eerste voorkeur hebben om voor te schrijven) voor tijdens de zwangerschap, met zo min mogelijk risico's voor de baby en zo min mogelijk kans op bijwerkingen voor mij? En waarom?

Ik denk zelf aan stoppen met een combinatie preparaat. Maar: Ventolin zo nodig, en beclometason of fluticason of budesonide in poedervorm (dus zonder alcohol). Ik lees best wat negatieve recensies over Qvar (beclometason), maar in het verleden werd ook bijv Flixotide afgeraden tijdens zwangerschap (en in de bijsluiter staat ook dat het niet mag tijdens zwangerschap, maar blijkbaar moet je dit niet serieus nemen hoor ik van mijn apotheker). Ik ben een beetje het spoor bijster...

Login of registreer om te reageren
21-12-2021 om 15:27 uur

ik weet dat hier best veel over geschreven is in t verleden op dit forum. Heb voor je gezocht bij antwoorden van de artsen maar kon het niet vinden.

snap je zorg goed. ik denk als de arts/verloskundig/apotheker aangeeft dat dit kan is dat ook waar. Foster is een middel wat veel gebruikt wordt, dus niet een nieuw medicijn waar men weinig tot niks van weet.

fijne zwangerschap!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-12-2021 om 15:40 uur

Betreffende astma is er geen enkel middel dat op een verboden lijst staat tijdens de zwangerschap. Van belang is het ook tijdens de zwangerschap een stabiel astma te hebben. Mocht je toch inhalatie medicatie willen wijzigen zou ik dat met mijn (long)arts bespreken.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren