Long aanval of infectie.

02-11-2021 om 19:06 uur

Hoi,

Ik zit met een vraagje.
Ik had enkele jaren terug een vreemd soort longaanval.
Ik hoefde niet te hoesten in rust, maar toe ik naar buiten ging kreeg ik het iedere keer na een aantal meters acuut benauwd en dan dus wel hoesten.
Nu ik mijn diagnose gekregen heb , emfyseem, jaren later heb ik het idee dat dit een longaanval of longontsteking moet zijn geweest.
Nu is het zo dat ik al sinds 1998 geen koorts of verhoogde bezinking krijg bij een infectie.
Je kan dat een arts wel erbij vertellen, maar een nieuwe arts doet daar niets mee, die blijft maar koorts meten , bezinking en crp.

Dit heeft mij reeds eerder 3 weken ic opgeleverd, en heb op het uiterste randje gelegen ( buikinfectie)

Hoe moet ik nu een longontsteking herkennen dan, of beter gezegd, hoe een arts dit moet herkennen?
Heb al eens een klaplong gehad, en de arts toen, die luisterde en ontkende dat het een klaplong was, maar werd later toch bevestigd middels foto’s en scan.

Ik voel het zelf dus wel , en bedoel dus eigenlijk dat ik geen vertrouwen heb erin of de artsen het wel als zodanig herkennen.
Lastig.

Twiggy.

Login of registreer om te reageren
14-01-2022 om 13:40 uur

Hoi,

Ik heb het ook vaker meegemaakt, gelukkig loop ik onder controle bij de longarts en is er een kort lijntje met de longverpleegkundige.
Zelf goed naar je lichaam luisteren. Jij bent de deskundige. Jij voelt wat je voelt.
Kun je er niet op aandringen dat je naar de longarts wilt in zo’n geval?

Semke

Login of registreer om te reageren
15-01-2022 om 18:01 uur

Vooral goed luisteren naar je lijf en aan de bel trekken als jij dat nodig vindt. Soms is dat inderdaad de noodklok luiden helaas.

Mijn longartsen noemen een luchtweginfectie pas een longaanval als ik prednisolon en/of antibiotica nodig heb. Koorts is bij mij geen doorslaggevende factor, want dat heb ik bij een luchtweginfectie nooit. Het is eerder een optelsom van allerlei symptomen, en de duur daarvan. Inclusief je voorgeschiedenis.

Als je bij een longarts of longverpleegkundige loopt, kun je misschien een astma actieplan maken. Als je dat nog niet hebt? Dan hebben jullie samen een houvast op basis waarvan jij en je longarts of longverpleegkundige actie kunnen ondernemen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
16-06-2022 om 08:12 uur

hoi allemaal na vele longaanvallen. begonnen op 23 december 2021 heb ik een besluit genomen ik ga bij de zee wonen! althans als ik wat hulp krijg want dat verhuizen is zo duur! afijn dan moet ik nog jaren door sparen. hebben jullie ook baat bij de zee? ik woon nu in de polder al 12 jaar mooi apartement groot ook en aangepast wegens neuropathie enz enz maar ieder jaar krijg ik hooikoorts ben voor alles allergisch. en aan zee gaat het een stuk beter. ik heb er wel veel ellende van gehad omdat mijn familie absoluut niet willen willen dat ik ga verhuizen. dus ik sta er alleen voor. erg vind ik dat alsof mijn familie mij ooit gevraagd hebben waar ze heen moesten verhuizen. ook stond ik toen ik nog redelijk kon lopen enz bij ieder nieuw huis schoon te maken. wat vinden jullie er van?

Login of registreer om te reageren