fijn alternatief voor een bètablokker (hoge bloeddruk).

07-10-2021 om 09:58 uur

Goeiemorgen!
Na me te hebben voorgesteld nu maar meteen mijn vraag, als het mag:
ik blijk een hoge bloeddruk te hebben. Niet zo gek, want dat zit aan m'n moeders kant in de familie. Zij begon rond haar 50e met medicijnen, ik ben nu bijna 56 en m'n huisarts heeft me een bètablokker voorgeschreven.
Ik gebruik 'm nu drie dagen, maar ik ben er niet helemaal blij mee. Ik merk dat het medicijn effect heeft op m'n longen. Vooral als ik wandel krijg ik een soort benauwd gevoel. Niet echt een astma-aanval, maar wel een onprettig gevoel.
Mijn vraag is: is er misschien iemand die hetzelfde heeft ervaren en nu een ander (prettiger) bloeddrukmedicijn gebruikt?
Ik heb op internet gezocht maar je ziet door de bomen het bos niet meer.
Ik begrijp, als ik het goed lees, dat een plaspil de minste bijwerkingen heeft. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Alvast veel dank!!
Adriana

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 11:00 uur

Ik heb ervaring met meerdere soorten, door veel prednisongebruik is mijn bloeddruk snel hoog. Nifedipine (wel de retard, dus vertraagde afgifte) doe ik het goed op, dit is volgens mij geen bètablokker. Metoprolol trek ik heel slecht, voel ik me enorm naar van! Dit is wel een bètablokker dacht ik. Ook heb ik furosemide, een plaspil maar dit is puur vanwege oedeem door de prednison en ik heb niet het gevoel dat dit iets voor mijn bloeddruk doet. Althans hij zakt niet verder nu ik dit gebruik.
Heb zelf ernstig astma. Als je twijfelt sowieso de huisarts bellen om dit te overleggen, er zijn inderdaad talloze medicijnen tegen hypertensie. Bij mij heeft een cardioloog ook meegekeken voor de zekerheid

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 12:19 uur

Al jaren een hoge bloeddruk veroorzaakt door ingeslikte stress. Sinds 2009 slikte ik Carvedilol. Toen ik corona had heb ik hem dagen niet geslikt, omdat ik niks door mn keel kon krijgen. Toen ik na een paar weken herstartte, kreeg ik een strakke band om mijn borst. Ik herkende het niet als een astma-aanval. Na een paar dagen een halve genomen en toen had ik het weer. Volgens de huisarts kan dit ook komen doordat ik ouder ben en dan kun je receptoren gevoeliger worden. Sindsdien neem ik hem niet meer. Mijn zoon had zelfs een dalende longfunctie toen hij ze slikte!! Ik heb al jaren plaspillen, de kaliumbesparende zijn er helaas niet meer dus je moet verder wel een constante Na/K bloedspiegel hebben. Ik heb hydrochloorthiazide trouwens. Ik ken ook mensen die het benauwd kregen van een bblokker maar wel Propranolol retard verdragen. Retard wil zeggen dat het geleidelijk in het bloed wordt opgenomen.

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 12:52 uur
Reactie op Juno92

Ik heb ervaring met meerdere soorten, door veel prednisongebruik is mijn bloeddruk snel hoog. Nifedipine (wel de retard, dus vertraagde afgifte) doe ik het goed op, dit is volgens mij geen bètablokker. Metoprolol trek ik heel slecht, voel ik me enorm naar van! Dit is wel een bètablokker dacht ik. Ook heb ik furosemide, een plaspil maar dit is puur vanwege oedeem door de prednison en ik heb niet het gevoel dat dit iets voor mijn bloeddruk doet. Althans hij zakt niet verder nu ik dit gebruik.
Heb zelf ernstig astma. Als je twijfelt sowieso de huisarts bellen om dit te overleggen, er zijn inderdaad talloze medicijnen tegen hypertensie. Bij mij heeft een cardioloog ook meegekeken voor de zekerheid

Ja, ik slik dus ook Metoprolol. Voel me er ook een beetje naar van! Dank je wel voor je reactie!

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 12:53 uur
Reactie op Thirza

Al jaren een hoge bloeddruk veroorzaakt door ingeslikte stress. Sinds 2009 slikte ik Carvedilol. Toen ik corona had heb ik hem dagen niet geslikt, omdat ik niks door mn keel kon krijgen. Toen ik na een paar weken herstartte, kreeg ik een strakke band om mijn borst. Ik herkende het niet als een astma-aanval. Na een paar dagen een halve genomen en toen had ik het weer. Volgens de huisarts kan dit ook komen doordat ik ouder ben en dan kun je receptoren gevoeliger worden. Sindsdien neem ik hem niet meer. Mijn zoon had zelfs een dalende longfunctie toen hij ze slikte!! Ik heb al jaren plaspillen, de kaliumbesparende zijn er helaas niet meer dus je moet verder wel een constante Na/K bloedspiegel hebben. Ik heb hydrochloorthiazide trouwens. Ik ken ook mensen die het benauwd kregen van een bblokker maar wel Propranolol retard verdragen. Retard wil zeggen dat het geleidelijk in het bloed wordt opgenomen.

Dank je wel voor je reactie, Thirza. En van de Hydrochloorthiazide heb je geen bijwerkingen?
Groetjes!

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 16:35 uur

Hoge bloeddruk is niet prettig. Goed dat je probeert dat te verlagen.

Je kunt, als dat met de dosering kan, de dosering iets verlagen en dan langzaam opbouwen.
Of een andere bèta blokker vragen en kijken hoe dat uitpakt. Uiteindelijk zijn eventuele bijwerkingen toch persoonsafhankelijk.

Misschien kun je nog iets bereiken met leefstijlveranderingen?
Wat suggesties:
- Je wandelt las ik. Een zeer goed natuurlijk medicijn. Zit daar nog ruimte om uit te breiden? Wat vaker per dag of week, en de tijdsduur uitbreiden.
- Mediteren is effectief om je bloeddruk omlaag te brengen.
- Als je een makkelijke eter bent, kun je mogelijk met voeding iets verbeteren.
- Als het van toepassing is, kijken of het lukt om gewicht te verliezen.

Hopelijk zakt je bloeddruk naar aanvaardbare waardes.

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 17:51 uur

Mij is verteld dat (ernstig) astmapats geen betablokker mogen gebruiken juist vanwege kans op toename klachten, maar misschien is dat alleen bij bepaalde type betablokkers

Reactie op Thirza

Ik heb al jaren plaspillen, de kaliumbesparende zijn er helaas niet meer dus je moet verder wel een constante Na/K bloedspiegel hebben. Ik heb hydrochloorthiazide trouwens.

@ Thirza Heb Hyzaar gebruikt, dat is combi van hydrochloorthiazide en Losartan, maar zoals jij ook aangeeft kan de hydrchloorhiazide laag Kalium veroorzaken. Bij mij was mijn Kalium op gegeven moment zo gevaarlijk laag (bij routine controle s'middags geprikt in avonduren zowel door HAP, als arts zelf gebeld gelijk aan Kalium gezet en slikte dat al) , moest direct met hydrochloorthiazide stoppen. Dus wees alert als je weet dat kalium er bij jou door zakt.
Gebruik nu alleen Losartan 100 voor bloeddruk

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 18:07 uur

@tata het wordt inderdaad niet aanbevolen bètablokkers bij mensen met astma, maar toch heeft mijn longarts het me voorgeschreven, gelukkig heb ik het ook kunnen en mogen stoppen.
En goeie ja ik heb laag kalium al van mezelf en nu met de furosemide moet ik bijslikken en met voeding goed opletten

Login of registreer om te reageren
08-10-2021 om 06:26 uur
Reactie op Suus01

Hoge bloeddruk is niet prettig. Goed dat je probeert dat te verlagen.

Je kunt, als dat met de dosering kan, de dosering iets verlagen en dan langzaam opbouwen.
Of een andere bèta blokker vragen en kijken hoe dat uitpakt. Uiteindelijk zijn eventuele bijwerkingen toch persoonsafhankelijk.

Misschien kun je nog iets bereiken met leefstijlveranderingen?
Wat suggesties:
- Je wandelt las ik. Een zeer goed natuurlijk medicijn. Zit daar nog ruimte om uit te breiden? Wat vaker per dag of week, en de tijdsduur uitbreiden.
- Mediteren is effectief om je bloeddruk omlaag te brengen.
- Als je een makkelijke eter bent, kun je mogelijk met voeding iets verbeteren.
- Als het van toepassing is, kijken of het lukt om gewicht te verliezen.

Hopelijk zakt je bloeddruk naar aanvaardbare waardes.

Dank je wel, Suus. Mijn onderdruk zit rond de 90-93, de bovendruk tussen de 140-155. De bètablokker gekregen omdat hoge bloeddruk in de familie zit.
Ik ben van mezelf best een stresserig iemand. M'n jongere broer is vorig jaar overleden, ik deel de mantelzorg voor m'n 92-jarige vader, het is een heftige tijd, naast werk en gezin.
Misschien moet ik daar nog iets mee. Ik slik nu 25 mg, misschien kan de helft, ik ga het vragen. Dank!

Login of registreer om te reageren
08-10-2021 om 07:16 uur

Nog een tip erbij, als van toepassing.
Loop al je huidige medicatie na en kijk of er als bijwerking hoge bloeddruk kan ontstaan. Misschien kun je dat middel herevalueren met je arts. Soms valt daarmee ook winst te behalen.

Login of registreer om te reageren