fijn alternatief voor een bètablokker (hoge bloeddruk).

07-10-2021 om 09:58 uur

Goeiemorgen!
Na me te hebben voorgesteld nu maar meteen mijn vraag, als het mag:
ik blijk een hoge bloeddruk te hebben. Niet zo gek, want dat zit aan m'n moeders kant in de familie. Zij begon rond haar 50e met medicijnen, ik ben nu bijna 56 en m'n huisarts heeft me een bètablokker voorgeschreven.
Ik gebruik 'm nu drie dagen, maar ik ben er niet helemaal blij mee. Ik merk dat het medicijn effect heeft op m'n longen. Vooral als ik wandel krijg ik een soort benauwd gevoel. Niet echt een astma-aanval, maar wel een onprettig gevoel.
Mijn vraag is: is er misschien iemand die hetzelfde heeft ervaren en nu een ander (prettiger) bloeddrukmedicijn gebruikt?
Ik heb op internet gezocht maar je ziet door de bomen het bos niet meer.
Ik begrijp, als ik het goed lees, dat een plaspil de minste bijwerkingen heeft. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Alvast veel dank!!
Adriana

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 11:00 uur

Ik heb ervaring met meerdere soorten, door veel prednisongebruik is mijn bloeddruk snel hoog. Nifedipine (wel de retard, dus vertraagde afgifte) doe ik het goed op, dit is volgens mij geen bètablokker. Metoprolol trek ik heel slecht, voel ik me enorm naar van! Dit is wel een bètablokker dacht ik. Ook heb ik furosemide, een plaspil maar dit is puur vanwege oedeem door de prednison en ik heb niet het gevoel dat dit iets voor mijn bloeddruk doet. Althans hij zakt niet verder nu ik dit gebruik.
Heb zelf ernstig astma. Als je twijfelt sowieso de huisarts bellen om dit te overleggen, er zijn inderdaad talloze medicijnen tegen hypertensie. Bij mij heeft een cardioloog ook meegekeken voor de zekerheid

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 12:19 uur