oktober 2021 - Het belang van ventileren

Longfonds AdvieslijnLongfonds Advieslijn Longfonds Advieslijn, Moderator
24-uur per dag ventileren is belangrijk voor gezonde lucht in huis. Ook in de herfst en winter draagt ventileren bij aan minder vocht in de woning. Daarnaast beperkt ventileren de overdracht van luchtweginfecties, zoals COVID-19.
Informatie over ventileren: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/ventilatie/

Hoe ventileer jij? En merk je dat ventileren goed is voor je gezondheid? Wat doe je als je niet goed kunt ventileren?

Reacties

• DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik heb roosters in mijn ramen altijd 24 uur per dag open. En als ik 's ochtends opsta tot ik de deur uit gs ook het raam in de slaapkamer en tijdens het koken meestal wel de balkondeur. Verder sowieso de mechanische ventilatie aan tijdens douchen en koken tot het zichtbare vocht weg is.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    ja hoor, hier ook altijd de roosters/ramen open.
    maar natuurlijk niet bij brand, vuurwerk, hooikoorts hoog etc. Dan wacht ik even totdat t wel weer open kan :-)

• LisanLisan Gebruiker
    Hier ook altijd de roosters open/

Ik vind het interessant dat "minder vocht in de woning" in de winter als positief wordt benoemd. Ik laat juist de hele winter een luchtbevochtiger overuren draaien omdat ik van die droge lucht ga hoesten. We hebben ook allemaal wat anders :P
  • TamsynTamsyn Gebruiker
    #4 edited 18 oktober
    Hoe ventileer jij?
    Elke ochtend gaan de balkondeur en het slaapkamerraam open.
    En als het mogelijk is, staat het slaapkamerraam op een kier. Helaas is dat in de herfst en winter nog al eens onmogelijk door houtrook.

En merk je dat ventileren goed is voor je gezondheid?
    Door de frisse lucht voel ik mij beter.

Wat doe je als je niet goed kunt ventileren?
    Dan gaat de airco een tijdje aan.
  • mvanappevenmvanappeven Gebruiker
    Is er nog iemand die last heeft van zwaveldioxide wolk van vulkaan op La Palma?
Log in of Registreer om te reageren.