Ochtend ademnood

25-09-2021 om 09:46 uur

Hallo , Ik heb dus COPD , overdag heb ik er niet veel last van maar als ik wakker word heb ik 2 uur lang ademnood , is er iemand die dit ook heeft , dat zou voor mij al een hele opluchting zijn

Ik ben al bij 2 pneumologen geweest en die hebben nog nooit zo een patient gehad

Ik kan toch niet alleen op de wereld zijn die dit heeft , écht wel benauwelijk

Dank voor de reacties , ivan

Login of registreer om te reageren
25-09-2021 om 10:21 uur

Het is heel normaal dat mensen met een longziekte vooral in de ochtend benauwd zijn en opstart problemen hebben.

Login of registreer om te reageren
25-09-2021 om 10:37 uur

Ik heb geen copd maar ik herken het heel erg dat ik s morgens veel tijd nodig heb.

Login of registreer om te reageren
25-09-2021 om 11:04 uur

Ik heb ook copd en gelukkig geen last van benauwdheid in de ochtend. Ben juist fitter.

Login of registreer om te reageren
25-09-2021 om 11:23 uur

Ik heb geen copd maar wel vaak opstartproblemen en meer benauwdheid in de ochtend. In het ziekenhuis ook met mensen gelegen met copd die in de ochtend ook veel last hebben. Bij revalidatie was er speciaal voor copders in de ochtend een programma om het slijm los te krijgen. Niet iedereen heeft daar last van, waren er die er niet meer naartoe gingen omdat het voor hun niks bijdroeg. Zij hadden daar in de ochtend geen extra last van.

Wat ze mij vertelden voor zover ik het me herinner is dat het slijm ‘s nachts zakt en niet goed loskomt en je daardoor in de ochtend veel benauwder kan zijn. Goede huftechnieken onder andere kunnen hieraan bijdragen om het slijm los te krijgen en zo neemt de benauwdheid vaak ook af.

Login of registreer om te reageren
25-09-2021 om 11:36 uur

@Ivan, ja hoor dit hoort erbij, niet iedereen ervaart hetzelfde maar veel copd en/of astma of andere longpatienten ervaren dit.
Rustig opstarten, haast is uit mijn woordenboek geschrapt.
Wel erg vreemd dat geen longarts dit herkent bij jou en copd!?
Sterkte en neem de tijd

Login of registreer om te reageren
25-09-2021 om 13:08 uur

Nee de longartsen weten niet wat er met mij aan de hand is , het is "s morgens écht afzien , niet te doen eigelijk , tis geen leven op die manier en zou er medicatie voor bestaan ?
Ik dank je

Login of registreer om te reageren
25-09-2021 om 15:04 uur

Absoluut herkenbaar.
Veel tijd plannen voor het ochtendritueel. En echt belangrijke afspraken pas in de middag plannen.
Andere tips zoals als genoemd zijn.
Vernoed dat er geen speciale medicatie hiervoor is, anders dan de luchtwegverwijder gelijk bij het opstaan nemen.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
25-09-2021 om 15:44 uur

Heel herkenbaar hoor🙈. Ik vind het raar dat dit nooit erkend is. Ben je in de middag en avond en nacht wel fit dan?

Wat ik ooit als tip heb gekregen en misschien iets doet is de Spiriva Respimat in de avond nemen voor het slapen gaan. Omdat het dan wat helpt in de ochtend.

Ik ben absoluut geen ochtendmens, niet dat ik uitslaap hoor. Maar douchen doe ik na mijn schoonheidsslaapje ( als dat lukt) of leesuurtje. En dan niet eens elke dag maar een paar keer per week🙈. Ik ben ook geen avondmens😳. Vaak is het proberen te doen zoals het gaat en dan genieten van de kleine dingetjes. Ik ben ook geen slaper😳.

Wat ben ik eigenlijk, zou er tegenwoordig een naam voor zijn. BN-er vind ik geen goedgekozen naam van het longfonds, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik ben een normaal persoon met schizofrene longen 🫁 en een redelijk jonge vrouw in een oud lijf door alle prednison. Haha ik denk altijd in beelden😜. Een soort heksje zonder lucht🤣🤣🤣

Ik hoop dat je veel erkenning vindt in onze verhalen.

Groet
Jippie

Login of registreer om te reageren
23-10-2021 om 12:47 uur

Heel herkenbaar! Meet je je saturatie wel eens? Die is bij in de ochtend onder de 90%, ‘s middags ruim erboven.

Login of registreer om te reageren
25-10-2021 om 16:28 uur
Reactie op Jos134

Heel herkenbaar! Meet je je saturatie wel eens? Die is bij in de ochtend onder de 90%, ‘s middags ruim erboven.

Ja , mijn saturatie is 's morgens ook onder de 90

Grtj , ivan

Login of registreer om te reageren