September 2021- Werken met een longziekte

Longfonds AdvieslijnLongfonds Advieslijn Longfonds Advieslijn, Moderator
edited 1 september in Vraag van de maand
De impact van een longziekte op je werk kan groot zijn. Soms kunnen aanpassingen en voorzieningen helpen om te kunnen blijven werken, zoals flexibele werktijden of thuis werken als het mogelijk is. Je werk kan zelfs de oorzaak zijn van je longziekte (beroepslongziekte).
Wat zijn jullie ervaringen met werken? Ben je wel eens van baan veranderd vanwege je longziekte of ben je minder gaan werken?

Reacties

• Suus01Suus01 Gebruiker
    Gestopt met werken. De ene exacerbatie volgt op de andere. Daardoor was ik zo vaak en steeds langer uit de roulatie dat werken niet meer lukt. Ook vrijwilligerswerk hield op.
    Minder of aangepast werken bleek helaas ook geen duurzame optie. Mijn werk was mijn hobby en andersom, dat was (en soms nog is) heel lastig om te accepteren.
    Naarstig gezocht naar iets wat ik nog wel kon/kan, naast revalideren. Dat lukte. En zelfs dat blijkt in de loop van de winter lastig, omdat ik dan steeds slechter ben en dus vaak al blij ben met aankleden en fysio..
    Los van dat: ik leerde mezelf intens genieten van de dingen die ik wel doe, zodat ik daar aan kan denken als ik noodzakelijk meer bankhang dan me lief is.

Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.
  • merel59merel59 Gebruiker
    De impact van een longziekte op je werk kan groot zijn. Soms kunnen aanpassingen en voorzieningen helpen om te kunnen blijven werken, zoals flexibele werktijden of thuis werken als het mogelijk is. Je werk kan zelfs de oorzaak zijn van je longziekte (beroepslongziekte).
    Wat zijn jullie ervaringen met werken? Ben je wel eens van baan veranderd vanwege je longziekte of ben je minder gaan werken?

• merel59merel59 Gebruiker
    Ben momenteel thuis door een longaanval. Hebben een eigen bedrijf waar ook flinke fysieke arbeid aan te pas komt. Normaal al zwaar maar nu geen doen. Eerste aanval sinds mijn copd diagnose.... Moeilijk om te merken dat je ineens zo terug kan vallen. Hopelijk gaat het binnenkort weer beter en kan ik weer aan de slag. De wetenschap dat ik niet nog jaren hoef te werken geeft ook rust.
  • MannyManny Gebruiker
    Ik heb heel lang doorgewerkt met mijn COPD (3-4). Het laatste jaar werd het voor mij steeds zwaarder, ik had meer tijd nodig om weer op adem te komen. In overleg met de bedrijfsarts ben ik gedeeltelijk ziek gemeld om zo geen avonddiensten meer te doen. Op het laatst werkte ik nog 3 ochtenden en ben volledig uit de running na 3 longaanvallen met opnames. Sinds deze maand 100% afgekeurd. Het gaat niet meer. De energie ik die ik nog heb ga ik gebruiken voor andere dingen, hobby`s, uitstapjes en vakantie.
  • ElianaEliana Gebruiker
    Ik ben (veel) minder gaan werken en kan thuis werken en zelf mijn tijd indelen. Dit helpt enorm en hoef mij daarom minder vaak ziek te melden. Al willen mijn longen niet, maar mijn hoofd (soms niet) meestal wel :)
Log in of Registreer om te reageren.