Vraag over COPD die tegenovergesteld is van meeste COPD klachten

16-07-2021 om 17:43 uur

Ik heb bulleus emfyseem in derde stadium. Vorig jaar juli te horen gekregen. Vandaag uitslag gehad van mijn longarts en die zei dat ik t tegenovergestelde heb van meeste COPD patiƫnten.

Ik rook al 21 jaar niet en leef gezond. Ik hoest nooit, geen slijm, genoeg spierkracht maar saturatie was vorig jaar juli 98% in rust nu nog maar 92%. Na 300 meter nog maar 87%. Ik hol achteruit zonder klachten behalve steeds meer kortademigheid en benauwdheid bij zeer geringe inspanning. Ik snap er gewoon nog steeds helemaal niets van.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-08-2021 om 20:23 uur

dag Bertri
wellicht wordt met tegenovergestelde soort COPD bedoeld dat de ziekste longdelen onderin zitten in plaats van bovenin? dat komt vooral voor bij een erfelijke vorm van emfyseem, alfa 1 antitrypsine deficientie. hoe dan ook als je zo hard achteruitgaat zal je longarts kijken naar je longfunctie en een ct scan en of het hart wellicht mede-oorzaak hiervan is. ook kan een verhoogde druk in de longslagader ontstaan bij ernstigere vormen van COPD en voor verslechtering zorgen. soms komt opeens iets anders erbij kijken zoals een schildklierprobleem of bloedarmoede. kortom het komt neer op het achterhalen van de oorzaak van het achteruit gaan. als er een behandelbare oorzaak wordt gevonden kan die aangepakt worden. zoniet moet gekeken worden hoe je verder op peil kan blijven, zoals opotimaliseren van de medicatie, een revalidatie programma of het verkleinen van de longinhoud als die blijkt te groot te zijn geworden.

Login of registreer om te reageren