Even voorstellen en .... een vraag over pijn links van borstbeen, niet hoesten maar wel slijm

06-06-2021 om 12:41 uur

Ik ben 64 jaar en al jarenlang docent. Sinds ongeveer vier jaar heb ik last van slijm in mijn (lage) keel. Ergens tussen keel en slokdarm. Dat leidt tot veel en irritant keelschrapen en dat leidt weer tot heesheid. Drie jaar terug heeft een kno-arts gekeken en niets geconstateerd, behalve een beetje irritatie (van het schrapen). Ondertussen werd ik getroffen door een burn out. Dat uitte zich in duizeligheid en lichte druk links van het borstbeen. Volgens de huisarts kon het hier gaan om destructief ademen maar voor de zekerheid kwam ik terecht bij de cardioloog. Na vele onderzoeken, inclusief katheterisatie, bleek het hart in goede conditie. Ook op een röntgenfoto was niets te zien. Ook de longen lijken (leken) goed: heldere longvelden heette het. Voor de zekerheid heb ik op de longafdeling nog een COPD test gedaan (ik heb jarenlang veel gesport en heb een goede conditie). Daar kwam ook niets uit. Nog steeds heb ik echter last van lichte druk links van het borstbeen, soms rechts van het borstbeen. Vaak een paar uur achter elkaar afgewisseld met geen last. De slijmproductie blijft onveranderd irritant, hoewel ik er steeds meer van overtuigd ben dat het uit mijn longen komt en niet uit bijvoorbeeld mijn slokdarm. Bij ophoesten blijkt het wit-transparant en plakkerig. Echt flink en regelmatig hoesten doe ik overigens niet of nauwelijks. Ik ben ook niet bijzonder kortademig. Is er iemand die zich herkend in het geschetste beeld en iets kan zeggen over oorzaak?

Login of registreer om te reageren
06-06-2021 om 13:05 uur

Fijn dat je longen en hart goed zijn.
Hoesten met slijm kan vervelend zijn. Wit-transparant slijm ophoesten lijkt mij in orde.
Heb je al eens hoesttechnieken aangeleerd gekregen bij een (long)fysio? Er zijn verschillende hoesttechnieken, al dan niet met behulp van een apparaatje. Dat kan helpen om keelschrapen te voorkomen. Het kan ook spierpijn en gekneusde ribben voorkomen.
Daarnaast is het handig om tijd te nemen voor het hoesten. Dus stoppen met je activiteit, hoesten, stoppen met hoesten
(je kunt er ook een gewoonte van maken om door te blijven hoesten; als dat zo is, is leren stoppen handig), bijkomen en verder met je activiteit.

Sterkte met je hoest. Hopelijk wordt het in de toekomst minder.

Login of registreer om te reageren
06-06-2021 om 15:22 uur

Dank Suus01. Fijn om een reactie te ontvangen. Ik werk aan hoesttechniek / huf techniek:)

Login of registreer om te reageren