Saturatie in de ochtend laag.

04-06-2021 om 08:08 uur

Beste allemaal,
Al een aantal jaar weet ik dat ik copd heb.
Stadium 2
De afgelopen maanden ben ik in de ochtend bij het wakker worden en uit bed gaan benauwder en kortademiger.
Gelukkig kan en lukt alles me nog dus rustig opstarten douchen en daarna gaat het weer.
Sinds kort meet ik mijn saturatie en bij wakker worden( dus nog liggend is het vaak 87 en na het opstaan 90, de ene dag loopt hij na half uur omhoog en de andere dag wat eerder het verschilt dus per dag.
Overdag meet ik 95 dus dat is goed. Bij veel inspanning kan hij zakken naar 93/ 92
Ik ben bij de huisarts geweest en die geeft aan dat snachts iedereen een lagere saturatie heeft en dit niet geeft.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
04-06-2021 om 11:26 uur

Dit klopt inderdaad, ik heb ook bij opstaan een lage saturatie, terwijl ik 24/7 zuurstof gebruik, snachts 1 liter,bij inspanning 2liter, alsnog dip ik met m'n saturatie geregeld onder de 90.
Ik heb net een looptest gehad en met 2ltr O2 toch 82 saturatie, dan moet ik wel stoppen hoor.
Wat ik zo lees van jou en het antwoord van je arts meegenomen, hoef je je geen zorgen te maken.
Neem de tijd na het het opstaan om rustig bij te komen, ik zeg altijd m'n longen moeten nog wakker worden:)
Bij inspanning iets zakken is logisch met copd, maar 92/93 is echt goed,zelfs iets onder de 90 is niet erg.
Je moet eens vragen wat voor jouw je streefwaarde is van saturatie, dan weet je ook wanneer je moet stoppen.
Ik mag bijv gewoon door sporten tot 86/85 ,nah sporten kun je t niet noemen 😁...bewegen wel...
Sterkte en succes !

Login of registreer om te reageren
07-06-2021 om 12:40 uur

Uit jouw verhaal begrijp ik eigenlijk, dat je ongerust bent over het feit, dat je al een aantal maanden bij het opstaan kortademiger en benauwder bent dan je eerder gewend was.
Je vermeld verder dat je al een aantal jaren weet dat je COPD 2 hebt.