bronchiëctasieën en Pfizer

Jan71Jan71 Gebruiker
edited 3 juni in Bronchiëctasieën
Even voorstellen. Mijn naam is Jan en ik ben 71. Ik ben mijn hele leven al longpatiënt. Ik heb astma en bronchiëctasieën en daardoor zeer vuile longen. Ik hoest dag en nacht heel veel vuil op. Ik heb uiteraard medicijnen van de longarts. Puffers en antibiotica (een onderhoudskuur). De antibiotica onderhoudskuur Azitromycine was eigenlijk tegen mijn zin, maar op een gegeven ogenblik heb je geen keus meer. Op aanraden van de longarts toch maar gedaan. De reden dat ik nu op het forum sta: op 13 april heb ik de eerste vaccinatie Pfizer gehad en 19 mei de tweede. Een paar weken na de eerste vaccinatie viel het mijn partner en mij op, eigenlijk onafhankelijk van elkaar, dat ik aanzienlijk minder hoestte en veel minder vuil op gaf. Ik hoest nog wel de hele ochtend de longen schoon (het komt wel wat later op gang) en om een uur of één neem ik twee paracetamol en dan ben ik eigenlijk voor een groot deel van de dag klaar met vuil ophoesten. In overleg met de nieuwe longarts (de vorige is met pensioen) ben ik vorige week gestopt met antibiotica, om te kijken hoe dat gaat. Vooral omdat ik nu veel minder vuil heb. Mijn vraag: zijn er meer mensen met deze ervaring na een Pfizerprik of met een andere positieve ervaring?

Reacties

• SpiritSpirit Gebruiker
    Hallo Jan,

Wat fijn dat het beter gaat.
    Ook ik heb astma en bronchieectasieën maar heb geen verbetering opgemerkt na het krijgen van het vaccin. Het ophoesten gaat bij mij moeizaam(taai slijm) en door naast de medicijnen te vernevelen met hypertoon zout gaat het over het algemeen redelijk. Tijden weinig last en dan ineens weer een periode met veel problemen. Ik kan tegen een heleboel dingen niet maar heb over het algemeen de meeste last van sterk geurende dingen. Zoals: zeep voor de was, schoonmaakmiddelen, shampoo, verf, lucht van handalcohol, rook (sigaretten, BBQ en vuur), aftershave eau de toilette enz.
    Wanneer ik ergens heen ga, bedenk ik van te voren waarmee ik in aanraking zou kunnen komen en maak een soort van plannetje.
    bijv. Zo ver mogelijk van de rook afstaan en zorgen dat de wind niet mijn richting uitblaast.
    Wat later op een feestje arriveren, alle "lekkere" geuren hebben dan al wat van hun kracht verloren.
    Van te voren bepalen hoe lang je ergens op bezoek wil blijven. De ene keer kan ik namelijk beter tegen al die invloeden dan de andere keer.
    En zo blijf je maar puzzelen en hopen - met je noodmedicatie in de tas - dat het weer goed gaat..

Groetjes Spirit
Log in of Registreer om te reageren.