Saturatie dips

AnnikaMeerAnnikaMeer Gebruiker
edited 4 mei in Vraag het de deskundige
Beste,

Al vanaf jongs af aan heb ik astma en dat is eigenlijk altijd goed onder controle geweest. Wat wel op viel was dat ik fors reageerde bij de provocatie test, bij stap 3 -40%.
Sinds november zit ik in een exacerbatie, hiervoor ben ik in januari opgenomen geweest. Sindsdien vernevel ik combivent 5-6x per dag. Naast spiriva 5ug, symbicort 1400/36 ug en alvesco 640ug per dag.

Verder ben ik topsporter en heb ik met meer geluk, maar vooral doorzettingsvermogen, dan wijsheid begin april zilver gewonnen op het EK. Daarna ben ik weer heel slecht geworden. Ik heb anderhalve week rust gehad en ben weer gaan trainen.

Nu heb ik meerdere saturatie dalingen per dag, aanvankelijk tot halverwege de 80%. Maar de laatste week ga ik ook onder de 80% (laagste wat ik gemeten heb is 63) overdag heb ik gemiddeld 1 dip per uur ze duren 1-2 minuten en de kleintjes kunnen zelf herstellen. Als ik een diepere heb dan heb ik ook veel klachten en vernevel ik vaak, is ook vaak aan het einde van m’n interval. Maar dat is toch heel gek?
De diepe dips zijn er dagelijks op de dagen dat ik train, op rustdagen ga ik niet onder de 90%.
Ik dip ook bij inspanning vaak tot Max 84% alleen in die EK finale tot 78%, die dips duren langer.
‘S Nachts dip ik ook, en ook een enkele keer <80%, maar wel veel minder frequent. Meestal 2-3 dips per nacht, ik ga ook niet dagelijks <90%.

Ik weet niet zeker of dit soort dips bij astma kunnen passen, of dat er iets anders mee kan spelen. Ik ben benieuwd naar uw mening. (Geen koorts, geen COVID gehad meerdere keren getest ook op antistoffen, tevens 1x Pfizer gehad).
Ik heb een meter met een bandje om de vinger en een draadje naar een soort horloge die Max 10u achter elkaar continu kan meten en daarna een mooi grafiekje maakt. Maar lukt me niet om een plaatje hier in te voegen.

Bedankt!
Log in of Registreer om te reageren.