Symbicort en keelpijn - spruw infectie - tijdelijk Berodual

29-04-2021 om 10:10 uur

Vanwege spruw infectie (eindelijk een diagnose, zie uitleg onderaan) van de longarts fluconazol voorgeschreven, en weekje geen Symbicort 200. Vrijwel zeker is die aanhoudende lichte spruw gevolg van gebruik van symbicort (slecht spoelen etc?).
Is dit herkenbaar voor jullie?

Stoppen van die spruw duurde wat langer en werd door KNO overgenomen, ben nu al 4 weken zonder Symbicort. Zolang ik geen zware inspanning doe is alles ok, hoewel ik soms in de avond wat druk bovenaan mijn borstbeen voel. Vier trappen oprennen gaat ook wat moeilijk.

Gisteren opnieuw bij de longarts geweest. Geen FeNO test (jammer), die mij tijdelijk Berodual N 10 ml heeft voorgeschreven, todat all testresultaten terug zijn.

"als je erge ademnood krijgt, twee keer een puf, mag ik 5x per dag doen. Als je het niet nodig hebt, niet gebruiken, goedemiddag verder". Gisteravond toch maar 1x gebruikt (2 pufjes), maar werd daar wel wat duizelig van en tintelent gevoel in mijn lippen. Leek alsof dat materiaal tegen mijn huig aanschoot, vermoedleijk gebruik ik die puffer niet goed.

Is dit in Nederland (ik woon op het Tsjechische platteland) ook een normale veel voorkomend gang van zaken?

Achtergrond info, voor wie tijd en interesse heeft om alles te lezen.
Sinds Maart 2018 Asthma. Eerste test FeNO op 226 ppb, Met Asmanex en Montelar omlaag naar 46 daarna 38 ppb. Sinds 1 1/2 jaar op alleen Symbicort 200, 1x per dag 1 puf, tenzij het slechter gaat dan ochtend 1x en avond 1x. Gaat goed, geen hoesten meer, kan gewoon werken en sporten (voor zover mogelijk met 64 jaar, 188 cm, 10+ kilo teveel, en slechte conditie).

Sinds 5 maanden problemen met wel-niet-wel-niet ontstoken keel en keelpijn. Sinds Januari, korte heftige aanval, nog geen dag, van maagkramp en 38,5 koorts (voor mij abnormaal, 3e keer in 20 jaar). Wattig drukkend gevoel in kaken en rond oren, plotseling sterkere tinnitus. Huisarts ziet niets bijzonders, ik denk aan mogelijke link met schimmelinfecties.

Longarts bij controle eind maart ziet Oral Candidiasis (spruw) en schrijft Fuconazol voor, stoppen met Symbicort. Na een week geen verbeteringen.

Alle symptomen tesamen genomen neemt KNO over, kijkt dieper in longen en zegt "doorgaan met fucanazole, geen symbicort". MRI en andere tests ook niets te zien. Na twee weken wegens ander ziekte tijdelijk met fuconazole gestopt. Volgende kontrole bij KNO, eindelijk toch maar een keel sampling om te zien wat daar eigenlijk actief is. Na 4 dagen: test cultuur laat nog niets zien, geen candida, bel over een week weer, we zien dan wel of er alsnog wat opgroeit (Candida of wat anders), tot zolang geen medicijnen.

Vond dat wat lang duren, dus toch maar even bij de longarts langs geweest. Berodual N als red-lapmiddel, zodra tests afgerond zijn gaan we langzaam terug naar symbicort.

Wordt vervolgd

Login of registreer om te reageren