April 2021 - Voeding

01-04-2021 om 09:09 uur

We weten dat voeding van invloed kan zijn op je longziekte.

Bij COPD verbruik je veel energie en is er kans op ondergewicht. Maar ook overgewicht ligt op de loer, omdat je vaak minder beweegt.
Heb je astma en ben je allergisch voor bepaalde voeding dan kan dat ervoor zorgen dat je astmaklachten verergeren. Ook door het gebruik van onstekingsremmers is er een grotere kans op botontkalking.

Kortom: voeding is belangrijk. Merk jij dat voeding invloed heeft op je longziekte? Houd je er rekening mee? Deel je ervaring.

Login of registreer om te reageren
02-04-2021 om 14:52 uur

K moet natuurlijk niet de dingen eten waarvoor ik allergisch ben, maar verder merk ik geen invloed op
mn longen bij wat ik eet.
Niet ten goede en niet ten slechte
Maar eet uiteraard zo gezond mogelijk van verse producten en geen onnodige toevoegingsmiddelen. Probeer ook voldoende goede eiwitten te nuttigen.

Login of registreer om te reageren
02-04-2021 om 14:58 uur

Ik probeer gezond te eten maar verder niet speciaal eigenlijk. Merk ook weinig verschil.

Login of registreer om te reageren
03-04-2021 om 09:53 uur

Ik eet zo mager mogelijk en ga eerlijk gezegd elke avond met honger naar bed , want anders kom ik flink aan van de puffers en pred !

Login of registreer om te reageren
03-04-2021 om 09:58 uur

de dietsite van beatrixoord heef mij uitgelegd dat bij exacerbaties je meer eiwit nodig hebt. Voor mij geldt in deze periode 140 gram. Daarnaast heb ik iedere dag rond de 80 gram nodig.
met name bij dagje uit en bij exacerbaties kom ik niet aan de hoeveelheid, dus heb ik drinkvoeding gekregen voor zo nodig.

tijdens een exacerbatie helpt dit om het longweefselweefsel sneller te laten herstellen. Ook je spieren hebben het dan zwaar en eiwit helpt voor behoud van de spieren.
https://i.postimg.cc/tY9HjcP6/Prosource-plus-fles-neutraal-2020-leeg.png

Login of registreer om te reageren
03-04-2021 om 10:00 uur

Daarnaast heb ik een dieet gekregen, met geen suiker. En ik moet zeggen dat ik het daar wel goed op doe (naast veel andere tips)
ik sta nog op de wachtlijst voor een allergie onderzoek voedsel, want ik weet dat ik reageer op veel voedsel door jeuk in de mond/keel. En ook buikpijn, waarvan de dietiste vermoed dat dit ook allergie is.

Login of registreer om te reageren
03-04-2021 om 10:01 uur
Reactie op Morena

Ik eet zo mager mogelijk en ga eerlijk gezegd elke avond met honger naar bed , want anders kom ik flink aan van de puffers en pred !

met honger naar bed is niet goed lijkt me, heb je al overlegd met een dietiste die kennis heeft van longziekten?

Login of registreer om te reageren
03-04-2021 om 13:59 uur

Ja dat P.ro scource siroop bevalt mij ook erg goed!!

Login of registreer om te reageren
04-04-2021 om 06:25 uur

Goede morgen iedereen en zalig paasfeest.Ik ben sinds ik copd heb ,toch wel bijgekomen.Idd je doet toch minder dan een gezond iemand.Ik probeer zoveel mogelijk te bewegen en volg het schema van de kinesiste ,wat toch redelijk veel is maar ik doe niet meer zoveel in huishouden.Ik eet meer, we eten wel zeer gezond we hebben een moestuin, het werk van mijn echtgenoot.Zeer lekkere en gezonde groenten.ik drink wel elke dag, tijdens het bereiden van het eten rond 17u, een glasje cava, dit laat ik me niet. Eet wel de hoeveelheid fruit en groenten die nodig zijn, zo gezond mogelijk.Ook elke dag 1 kaasproduct voor de beenderen. Kijk uit naar straks, de kleinkindjes komen in de tuin paaseitjes rapen.Voor iedereen veel moed en fijne dag.

Login of registreer om te reageren