De 100 wachtenden op de lijst.

Een tv tip, maandag 29 maart om 21.30 op npo 1 programma:de 100 wachtenden op de lijst, met Bert van Leeuwen.
Er zijn uiteraard bij elkaar veel meer wachtenden dan 100,'t geeft toch een inkijkje.
Hij volgt een aantal mensen die wachten op verschillende wachtlijsten, waaronder ook voor longtransplantatie.
Er worden ook foto's getoond vd 100 wachtenden,onder 't mom, achter elke wachtende schuilt een mens.
ik doe hier ook aan mee, alleen met een foto.. Te herkennen aan neusbril :) 😀
Misschien interessant om te zien en te weten wat het inhoud ook voor alle wachtenden, soms is dit wachten maar even maar bijv voor longen kan dit oplopen tot 4 a 5 jaar wachten of zelfs meer.
Ga naar laatste reactie«1

Reacties

• Suus01Suus01 Gebruiker
    Spannend, dapper en leuk dat je daaraan meewerkte goudvisje. Voor je het weet ben je nog een bekende Nederlander! ;-)
    Als ik de mogelijkheid heb, kijk ik.
  • jippie46jippie46 Gebruiker
    #2 edited 26 maart
    @goudvisje ik ga zeker kijken!
    Dan schrok jij ook wel even zeker bij de mevrouw die covid had en als geluk bij een ongeluk een paar longen kreeg. Helemaal zonder wachtlijst😳.

Ik hoop dat je intussen een vaccin gekregen hebt meis. Het duurt lang hè.

Deze foto heb ik gemaakt naar idee van het perfecte plaatje.

D93039-F7-3-BC9-40-D8-99-A9-29409-BA36-CAE.jpg

Ons pad op weg naar het licht aan het einde van de tunnel! Met dank aan @emsepems voor het leren van het plaatsen van foto’s

Fijn weekend
    Jippie
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    #3 edited 26 maart
    Dank jullie wel, voor het goede doel met m'n kop op tv,zal in een flits zijn <:-P

@jippie46 ,ja ik heb dat ook gelezen van die vrouw,ze had ook geen 1 of 2 dagen meer kunnen leven, zo enorm mooi dat er dan net op dat moment een passend setje komt! Mooi dat iemand iets nalaat na zijn overlijden in deze vorm, donoren zijn helden!

Wow wat een prachtige foto, echt een nieuwe hobby!! Echt een lichtpuntje,al is de tunnel nog lang.....

Bij mij is het voor de 3 e keer gewijzigd,de vaccinatie,ik krijg nu morgen in umcg m'n 1e prik, behoor toch tot de 1e hoog risicogroep lijst, kreeg net 1 dag voor m'n Astra prik bericht.
    Nu krijg ik Moderna, na 4 weken de 2e prik al, heel blij mee!
    Hoop zo dat jij ook snel aan de beurt bent...ik duim en denk aan je!! Weet je wel he? 🥰❤

Fijn weekend!!
  • GwennyGwenny Administrator , Gebruiker, Schrijver, Gebruiker., Moderator
    Wat leuk dat je daaraan hebt meegewerkt! Ik ga proberen te kijken of kijk terug
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Als ik er aan denk zal ik het opnemen. Om die tijd lig ik al te snurken. 😁
    Wel leuk, @goudvisje.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Top dat je meedoet Goudvisje! Het is belangrijk dat veel mensen zien hoe t leven is als je wacht op een donor
    jippie46 schreef: »
    @goudvisje ik ga zeker kijken!
    Dan schrok jij ook wel even zeker bij de mevrouw die covid had en als geluk bij een ongeluk een paar longen kreeg. Helemaal zonder wachtlijst😳.

Ik hoop dat je intussen een vaccin gekregen hebt meis. Het duurt lang hè.

Deze foto heb ik gemaakt naar idee van het perfecte plaatje.

D93039-F7-3-BC9-40-D8-99-A9-29409-BA36-CAE.jpg

Ons pad op weg naar het licht aan het einde van de tunnel! Met dank aan @emsepems voor het leren van het plaatsen van foto’s

Fijn weekend
    Jippie

mooie foto Jippie, zo voelt het idd echt! een tunnel met licht... we kruipen steeds dichter naar het licht toe!

• EdelweissEdelweiss Gebruiker
    K hoop je dan voorbij te zien komen @goudvisje
    De eerste aflevering vond ik erg goed
    Lief van jullie deze reacties! Ik vond de 1e aflevering zomer 2020 ook erg goed @Edelweiss, ik vind ook dat Bert van Leeuwen dit heel prettig weer geeft.
    Hij laat mensen echt aan het woord ook, heel respectvol.
    Ik denk echt dat ik amper in beeld kom, het kan maar zo in zo'n zoombeeld met 99 anderen zijn..dan is het zoek t plaatje:)ik had eigenlijk een anjer op moeten doen....
    Het gaat ook niet om mijn foto natuurlijk, dat is puur om 100 wachtenden een gezicht te geven.de verhalen vd wachtenden zijn aangrijpender.
    Plus het feit dat de donorwet wel veranderd is maar het zou alsnog zo fijn zijn wanneer mensen een bewuste keus maken, maakt dan nog niet eens uit welke,al is wel donor worden uiteraard welkom.
    Alsnog is het vastleggen zoveel prettiger voor de nabestaanden, ook nu nadat iemand automatisch donor is kan de familie natuurlijk beslissen dit niet te doen wat ongemakkelijke en extra verdrietige zware gesprekken kunnen zijn,alleen al om dit te voorkomen is een bewuste keuze al fijn, welke keus dan ook!ook voor artsen zou dit een opluchting zijn,ga er maar aan staan zulke zware gesprekken.....
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    Goudvisje, klopt het dat ik je zag? Met een foto, de eerste helft van de uitzending? Als ik het nog goed weet, midden/rechts?
    Dan ben je vanaf nu een bekende Nederlander!
  • jippie46jippie46 Gebruiker
    Wat een mooi, bijzonder, heftig programma en ik geloof ook dat ik je zag!
    Zo mooi in beeld gebracht.
    Ik was aan t werk en zag alleen het laatste stukje van de aflevering en je niet gezien, maaaar..... ik ga de aflevering natuurlijk terug kijken!
    Haha, ik was inderdaad duidelijk in beeld,ik zat in de rechterbovenhoek, O2 in, en half lang donker haar met paar tinten grijs erdoor,trui aan met streep.
    In de familie app zagen zij mij eerder dan ik zelf...:)
    Heftige aflevering, kinderen zouden nooit zo ziek mogen worden! Wat een dapper meisje was dit!
    Er zijn 6 afleveringen, ook een longpatient komt nog, longfibrose dacht ik.
    Het grappige was, de vrouw met de niertransplantatie, woont tegenover ons, ik herkende de appartementen tegenover ons kanaal...
    Wat een held die vrouw die belangeloos een nier afstond!! Wat zijn er toch veel, heel veel mooie dappere mensen!
    Ik zal proberen @emsepems mijn foto te sturen die in beeld kwam, en hoop dat zij hem voor mij hier wil plaatsen, zou ik zo lief vinden, zou je dat willen doen ?lukt mij echt niet, sorry...🥰
    Kan alleen mijn foto er op zetten ivm privacy vd anderen.
    Lief deze reacties, ik was gisteren ontroerd en ben weer vol hoop!
    Mooie krachtige foto!

IMG-20201129-133226.jpg

https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/549121/De_100.html

hier de link voor de uitzending, ik ga hem nog kijken
    @emsepems, 1000 maal dank, lieverd ben je ❤️

Is makkelijker om mij te herkennen zo, deze foto is gebruikt..
    Normaal doe ik voor foto's altijd O2 even af, was nu natuurlijk niet de bedoeling, ging niet om 't mooie maar om de werkelijkheid, zo is 't nu eenmaal echt, krachtige foto maar altijd een vermoeide blik, beetje hangende hondenogen 🤣 erfenis van mijn moedertje...
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Net de uitzending gezien. Goh, wat mooi heel wat tranen gelaten. Ben ook zo een watje hè. 😁
    Ik herkende je ook, @goudvisje. Leuke foto, netjes opgemaakt. 😊
    Tjonge, je kijkt er nu toch wel heel anders naar. En dappere, moedige mensen die dit willen doen. Toppers!
    @giudvisje: leuk je gezien te hebben in de aflevering! Mooie dappere lieve vrouw!
    Ja indrukwekkend programma! En dit zijn mooie verhalen nu, maar t is ook de harde realiteit dat de wachtlijst niet overleven...dat is heftig.
    Maar je bent dankbaar voor ieder die zijn leven terugkrijgt omdat iemand bij zijn leven besloten heeft door zijn dood iemand te willen helpen. En de levende donoren ook belangeloos iets van zichzelf ter beschikking stellen.
    Mooi hoe B.ert dit zo integer in beeld en ter sprake brengt.
    Fijn dat er nog meer afleveringen komen!
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Indrukwekkende aflevering, ik heb je ook gespot!

Één van mijn beste vriendinnen wacht voor de tweede keer op een nier dus elke week kom ik hiermee in aanraking. Ik hoop dat er voor iedereen op tijd een donor komt, dat er meer mogelijkheden komen om organen te kunnen transplanteren en dat er bijvoorbeeld een draagbare kunstnier komt.
    #20 edited 30 maart
    Dank jullie wel voor de reacties
    Och lieve @Anna50 ik ben dan ook een watje want ook bij mij rolden er tranen genoeg, dat meisje zo'n dapper ding! Dan breekt iedereen denk ik.
    @Edelweiss, vraag het toch even hier, hoe gaat het nu met jou? over dapper gesproken, daar ben jij wel het grootste voorbeeld van, wel voor mij ❤!! helemaal met je eens hoe B.van L dit presenteert is zo respectvol,hij vraagt geen aandacht maar geeft! Mooi!
    Dat is ook van iedere wachtende de angst, overleef ik deze wachttijd,komen ze op tijd...maar ook altijd het gevoel vd andere kant vd medaille, er is wel iemand overleden die zijn organen weg geeft , er zijn verdrietige nabestaanden.
    Daarom zal ik ook nooit op t moment supreme hier iets schrijven wanneer ik aan de beurt ben, zodat het niet te herleiden is naar de donor, uit dankbaarheid en respect naar de nabestaanden, dan meld ik dit alleen via pb/mail aan sommige en komt het nieuws pas veel later..op 't openbare forum zonder datum vd ingreep.
    @Daantje, wat een zwaar traject opnieuw voor je vriendin,dat geeft een stress en verdriet, nog een keer...al is het ook omdraaibaar,gelukkig kan het nog een keer, dit kan lange niet altijd met alle organen, sterkte!

Het is ook zoals die man omschreef:je wilt eigenlijk zo slecht zijn dat je in het zkhs ligt en boven aan de lijst staat...maar ik zeg ook altijd: slechter worden geeft wel meer punten maar alsnog moet er net op tijd wel dat mooie waardevolle setje komen...ik zelf probeer zolang mogelijk stabiel te blijven, mijn tijd komt, die hoop en vertrouwen houd ik! Mede door de steun van mijn lieve man ,dochters met lieve kleinzoon,familie en alle anderen waaronder vooral ook alle artsen en zorgverleners!
    Bedankt, sorry voor 't lange verhaal...:)lukte niet korter...

@goudvisje, dank voor je lieve woorden aan mijn adres. Helaas niet zo goed met mij, lig momenteel weer op de IC met kapbeademing. En achterliggende maanden ook moeizaam met veel pred en toch ernstig ziek. Levenskwaliteit en perspectief komen in t geding maar anderzijds ben ook ik nog steeds dankbaar voor elke dag en heb ik zeker levensvreugde. Coronabeperkinhen vind ik ook wel lastig met name vanwege de sociale beperkingen. Ik mag bijv hier in t zkh ook geen bezoek nu en thuis komt ook alleen mn Zwitserse moeder. Maarja, het is zo. Niet klagen maar zien dat we t toch goed hebben als je t vergelijkt met in andere arme landen!
    Dikke kus uit de bergen naar jouw woonplaats die de mijne was ;)
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    @Edelweiss, ik wens je alle sterkte toe. Lijkt me nu helemaal moeilijk voor je in deze coronatijd.
    🍀🍀🍀 💗
    @goudvisje: ik
    gun jou jouw nieuwe longen gauw! Ook jij schrijft integer over hoe je het tzt aan wil pakken. Het heeft idd altijd ook de kant van verdrietige nabestaanden! Goed om ons dat ook te realiseren en veel respect voor te hebben
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    De andere kant kennen wij ook in onze vriendengroep. De partner van mijn andere beste vriendin is vorig jaar overleden. Zijn organen konden helaas niet getransplanteerd worden maar hij heeft wel iemand weer kunnen laten zien met een hoornvlies en met zijn aortaklep hebben ze een klein baby'tje kunnen redden. Dat geeft ook wel troost in die moeilijke tijd.

Wat heftig weer @Edelweiss hoop dat je opknapt en er ook bij jou weer gauw weer meer mogelijkheden komen voor bezoek. Sterkte hoor!
    @Edelweiss, ik schrik ervan, alweer op de ic aan de kap...na een slecht jaar,dan toch nog zo relativeren! Bewonderenswaardig!! Wist ik al van jou maar het wordt nooit gewoon,wanneer je zo in het leven kunt staan om naast je eigen leed,zo te kijken naar t leed om je heen en niet te klagen, dat is goud!!
    Hoop zo dat de lente/zomer straks beter wordt voor je, dan nog geen bezoek en alle corona maatregelen, het is wel heel veel op je bordje, en je bord wordt steeds groter en gevulder!
    Lieve Edelweiss, sterkte met het ziek zijn maar ook met je toekomst,perspectief heeft iedereen nodig , al is het maar een beetje , dikke veilige knuffel ❤
    @Daantje , wat een verdrietig verhaal, je hebt ook veel leed meegemaakt wanneer je een vriend moet missen! Mooie gedachte dat hij zo'n klein hummeltje heeft kunnen helpen, een stukje troost, al is het verdriet er niks minder om!
  • MorenaMorena Gebruiker
    Ik kan echt niet begrijpen waar jullie allemaal de moed vandaan halen om zo door te vechten ...
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    @Edelweiss
    Beterschap en sterkte. Hopelijk wat vooruitgang inmiddels?
    Suus01 schreef: »
    @Edelweiss

Dank voor t meeleven. Ben weer op de gewone afdeling, dus dat is stapje vooruit gelukkig!
    Edelweiss schreef: »
    Suus01 schreef: »
    @Edelweiss

Dank voor t meeleven. Ben weer op de gewone afdeling, dus dat is stapje vooruit gelukkig!

Kleine stapjes vooruit,wat ben je daar dan al blij mee! Fijn om te lezen Edelweiss!
    Sterkte en toch fijne paasdagen! Blijf aan je denken!
    Liefs, 🥰
Log in of Registreer om te reageren.