Voorstellen

18-03-2021 om 21:13 uur

Hallo allemaal. Ik weet sinds januari dat ik astma heb dankzij covid, moet 30 maar een provo longtest doen zodat we weten of het niet allergische of allergische astma heb. Moet spiriva en foster gebruiken en daarnaast zonodig de beanual. Al die puffen en blijft nog kortademig en druk op de borst blijft. Ik hoop hier wat tips op te doen van lotgenoten. Groetjes willeke.

Login of registreer om te reageren
18-03-2021 om 22:04 uur

Hoi Willeke, altijd schrikken zo'n diagnose. Wel fijn dat je het nu weet en hopelijk gaan je medicijnen hun werk doen!

Login of registreer om te reageren
19-03-2021 om 08:41 uur

Hoi Willeke,

Welkom hier en is je astma tot uiting gekomen nadat je een covidinfectie hebt doorgemaakt? Een beetje herkenbaar, bij mij kwam het na een heftige keelontsteking die op mijn luchtwegen oversloeg tot uiting.
De provocatietest die je beschrijft geeft trouwens niet aan of je allergisch of niet-allergisch astma hebt, maar wel hoe heftig jij reageert op prikkels en dus hoe heftig de bronchiale hyperreactiviteit is. Of je allergisch astma hebt kan worden vastgesteld aan de hand van je bloed door te kijken naar je IgE.

Super vervelend dat je zoveel klachten blijft houden nog. Het duurt vaak wel even voordat je juist bent ingesteld qua medicatie en de cortico in foster die je luchtwegen als het ware beschermd heeft ook wel even tijd nodig om goed zijn werk te kunnen doen. Wellicht zou je met een fysio naar ademhalingsoefeningen kunnen kijken als extra ondersteuning en hopelijk verlichting van je klachten.

Zelf heb ik 3 jaar geleden enorm veel gehad aan de vele tips hier, stel gerust je vragen.
Succes met alles, ik vond het best wel wennen en een flinke zoektocht in het begin. Maar dankzij de longverpleegkundige en dit forum heb ik wel veel tips gekregen en veel geleerd.

Login of registreer om te reageren