Astma en hoofdpijn

11-02-2021 om 17:51 uur

Hallo,
Ik ben 25 jaar oud en een maandje of 2 geleden is er bij mij Astma vastgesteld. Niet een hele zware vorm, maar wel degelijk aanwezig. Aanleiding hiertoe was een lange periode van klachten die opkwamen en weer verdwenen om vervolgens weer teurg te komen. Zo heb ik periodes erg last van hoesten, zere keel, hevige druk op de borst, kortademigheid enz.
Uit histamine test is daarna astma gebleken. Momenteel ben ik aan het experimenteren welke medicijnen goed voor mij werken.
Naast dit alles heb ik ook veel last van periodes met hevige hoofdpijn. Ik heb het eigenlijk nooit aan elkaar gelinkt, maar er begint mij een duidelijk patroon op te vallen. Het is namelijk zo dat als ik last heb van de astma klachten, dit enkele weken kan duren, vervolgens verdwijnt dit volledig en slaat meteen daarna de periode met hoofdpijn erin. Dit kan ook weer weken duren, om vervolgens weg te gaan en dan komen de luchtweg/astma klachten weer om de hoek. Dit lijkt eigenlijk continu zo elkaar af te wisselen. De hoofdpijn is met name in het voorhoofd, en achter/boven de ogen. Daardoor ook veel vermoeide ogen. Paracetemol e.d. helpen weinig.
Kan dit samenhangen met de astma? In de vorm van bijv. een voorhoofdsholte ontsteking? Ben benieuwd of hier iemand is met iets vergelijkbaars, of ervaringen van anderen. Het begint echt een hele grote rol in mijn leven te spelen en zou er dolgraag van af willen :D

Ik hoor graag van jullie!

Login of registreer om te reageren
11-02-2021 om 20:15 uur

Door het hoesten kan je hoofdpijn krijgen weet ik helaas uit ervaring, maar ook voorhoofdsholteontsteking kan de oorzaak zijn. Dat laatste kan je vaak redelijk voorkomen door met een warme zoutwateroplossing van 0,9% je neus te spoelen met bijvoorbeeld een nasofree (die heb ik) of een rhinohorn.
De hoofdpijn die komt door het hoesten is door het aanspannen en overbelasten van je spieren en dit doet net zoveel pijn en vaak ook nog eens op dezelfde plekken. Dus eigenlijk is die alleen te voorkomen door indien mogelijk zoveel mogelijk prikkels te vermijden die je hoest veroorzaken. De pijn door het hoesten weet ik pas sinds november dat dit zo heftig kan, toen ik tijdens een opname naar de kno-arts werd gestuurd en wel rhinitis had maar geen sinusitis en wel die pijn had die ik ook altijd bij een sinusitis heb. Bij mij werken pijnstillers daar ook niet echt voor helaas

Login of registreer om te reageren
15-02-2021 om 18:00 uur

Hallo Quint,

Ikzelf heb ACOS en ben meestal niet zo best in de periode november t/m maart/april.

Ook ik heb vaak hoofdpijn en druk rond de ogen.

Dit is in 2019 uitvoerig onderzocht en uiteindelijk bleek ik chronische voorhoofd holt- en bijholt ontstekingen te hebben.

Hiervoor kreeg ik antibiotica voorgeschreven en dat hielp.

Wellicht zou je longarts je door kunnen verwijzen naar de kno arts.

Sterkte met je Astma.

Groeten,

Boemer💪

Login of registreer om te reageren
16-02-2021 om 21:36 uur

Ik heb na een slechte longperiode ook vaak hoofdpijn. Bij mij komt dat voornamelijk doordat ik spieren aanspan die ik niet vaak gebruik. Vooral schouders en nek. Daaruit voortkomend heb ik vaak pittige hoofdpijn en soms migraine.

Login of registreer om te reageren
03-03-2021 om 01:41 uur

Klinkt als sinusitis.
Heb je allergische astma, dus bv allergisch voor huisstofmijt e.d.?
Dan zou bezoek kno arts geen slecht idee zijn. Middels ct scan kunnen ze dit achterhalen mbt sinusitis.

Stomen helpt en neus spoelen met zoutwater oplossing via een rhinohorn.

Beterschap

Login of registreer om te reageren