Even van me af schrijven, misschien herkenning?

11-01-2021 om 07:53 uur

Vorige week vrijdag werd ik vreselijk benauwd in de supermarkt (warme omgeving, mondkapje en ik was al niet echt lekker), ik ben naar huis gegaan en heb de huisarts gebeld. Deze heeft in een telefonisch consult de flixotide verdubbeld (nu 2x per dag 2 pufjes 100 mg) en nu moet ik ventolin (200 mg) dagelijks gebruiken (en extra als dat nodig is). Over een maand moet ik weer contact opnemen, behalve als het weer erger wordt, dan mag ik eerder bellen.

Ik werk voor de post sinds 2018 en ik reageer steeds heftiger op houtrook, uitlaatgassen en sigarettenrook.
Ik had me voor vorige week vrijdag ziek gemeld en zaterdag de helft van mijn werk gedaan. Mijn leidinggevende vroeg nogal bars hoe lang ik al astma heb en ik vertelde sinds oktober 2019, hij was gelijk stil en ging vriendelijker verder met vraag wat mijn astma dan zo triggerde. Ik antwoordde: houtrook en hij was nogal verbaasd. Hij had geen idee dat iemand daar last van kon hebben. Afijn, gevalletje van bewustwording.

Op dit moment voel ik me verdrietig en een beetje boos. Ik wil graag aan het werk blijven, maar deze winter is gewoon horror. Sommige mensen stoken heel de dag hun houtkachel en ik loop er de hele middag in om de post te bezorgen. Een andere baan is moeilijk. Ik heb vanaf mijn 17de schoongemaakt voor diverse kantoren en scholen en dat zag ik echt niet meer zitten en ben bij de post terecht gekomen. Qua opleidingsniveau zit ik niet best, mede door omstandigheden van vroeger. Dus de banen liggen niet voor het oprapen. Nu hoopt de huisarts dat ik met deze dosering de winter doorkom en ik hoop dat ik gewoon mijn werk kan blijven doen. Maar ik zie het af en toe niet meer zitten. Ik ben ook bang geworden voor die aanvallen. Mijn grootste angst is om op straat om te vallen en dan maar te hopen dat iemand je dan helpt.

Wie herkent dit en hoe ga je er mee om??

Login of registreer om te reageren
11-01-2021 om 11:28 uur

De herkenning zit in de gevoeligheid voor geuren rook en inderdaad houtrook 🙈. Ik werk helaas nj́et meer, ik mis het elke dag. Maar wij hebben in de buurt veel mensen met een houtkachel😳.

Met 1 gezin hebben we sinds een paar jaar de afspraak dat ze pas na 15 uur stoken, een langere pijp wilden ze niet helaas. Zo kan mijn deur tot die tijd open en mijn hondje buiten liggen.

Verder alles potdicht houden, ook in de nacht, soms probeer ik om 2 uur of mijn raam open kan, maar vaak kan het niet.

Ook buiten in mijn buurt wandelen levert veel benauwdheid op.

Sterkte, blijf veilig en gezond, hou vol en blijf strijdvaardig. Maar luister naar je lichaam, overleg met je longarts of er qua medicatie nog opties zijn

Groetjes jippie

Login of registreer om te reageren
11-01-2021 om 14:13 uur

Die houtrook is echt vreselijk.
Maar wel fijn dat je afspraken heb kunnen maken met je buren. Een schoonsteenpijp moet volgens mij een meter boven de nok uitkomen, maar daar ben ik niet zeker van.

Ja, dat hebben wij ook met het slaapkamerraam, 's nachts kan het raam soms open.

Dank je wel! Luisteren naar mijn lichaam is nog een dingetje, ik wil vaak nog te lang doorgaan.

Login of registreer om te reageren
12-01-2021 om 08:27 uur

Zoals @Tamsyn al zei, hanteert men een minimumhoogte van 1 meter. Dat is 1 meter boven het hoogste object binnen een straal van 15 meter. Maar je hebt vaak geen poot om op te staan als de pijp van de buren korter is. Er bestaat een woud van verschillende regels en bouwbesluiten, afhankelijk van het rendement en het type houtkachel. Soms is een hoogte van 50 cm wettelijk al voldoende. Dat hangt af van de hoek van het dak. Overigens hangt de overlast sterk af van het hout dat men stookt. Droog hout zonder verf en niet geïmpregneerd geeft meestal de minste overlast.

Login of registreer om te reageren
12-01-2021 om 11:08 uur

Dag Tamsyn,

Ook ik herken, spijtig genoeg, het gevoel van extreme overgevoeligheid op aspecifieke prikkels. Maar ik heb altijd gehoord dat extreem overgevoelig reageren betekent dat je astma niet goed onder controle is. Bij ernstig astma (wat veel mensen op dit forum hebben) zijn vaak de behandelingsmogelijkheden beperkt, maar als ik naar jouw medicatie kijk, dan denk ik dat er nog heel wat uit te proberen valt.

Door corona is het misschien niet de ideale tijd, maar ben je al eens bij een longarts geweest? Hij kan misschien beter nagaan wat het probleem is en je medicatie op punt zetten.

Reageer je soms angstig op de prikkels? Je schrijft dat je bang bent flauw te vallen. In het begin had ik zelf soms de neiging om te gaan hyperventileren door de prikkels. Het is geen pure hyperventilatie, maar hyperventilatie getriggerd door astma. Door meer op je ademhaling te gaan letten (eventueel met de hulp van een physiotherapist) kan je soms ook heel wat winst behalen.

Ik hoop dat je je astma beter onder controle krijgt, zodat je toch je job kan blijven uitoefenen!

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
12-01-2021 om 17:03 uur

De lucht in Nederland is verschrikkelijk vervuild en dat houtkachels nog mogen anno 2021 is echt bizar.
Ook ik heb veel last van houtrook maar ook in de maanden dat er weinig gestookt word ben ik net zo ziek omdat de lucht zo vervuild is. Wij blijven maar medicijnen nemen en nog meer maar dit is dweilen met de kraan open. Nog een tip: Neem nooit ontslag, meld je gewoon ziek want je bent ook ziek.

(Is mijn astma nou zo erg of is de lucht zo vervuild? )

Succes allemaal

Login of registreer om te reageren
13-01-2021 om 20:42 uur

Ik ben vijf jaar geleden langere tijd postbezorger geweest en herken het problemen.

Ik ben een paar keer langs de huisarts geweest om het probleem te bespreken. Eerst werden mijn medicijnen verhoogd. Later zijn we verschillende medicijnen gaan uitproberen en uiteindelijk heb ik veel baat bij Atimos en Alvesco.

Maar als ik buiten ben en er wordt gestookt of bijvoorbeeld vuurwerk dampen dan krijg ik het wel weer benauwd. Dus het blijft een prikkel.
Maar de klachten zijn wel verminderd.

Als de klachten blijven aanhouden niet te lang wachten maar bespreek het met een arts.

Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
14-01-2021 om 09:14 uur

Het geeft me goede hoop dat er nog wat uit te proberen is, @Tamia. Dank je wel voor het delen.
Ik ben nog niet bij een longarts geweest, alles gaat via de praktijkondersteuner en nu via de huisarts zelf.

Ja, ik ben soms best angstig en heb soms dan ook last van hyperventilatie. Als ik denk dat ik aan het hyperen ben, dan lees ik een stuk tekst hardop voor totdat ik weer normaal adem. Maar bedankt voor de tip. :)

Dank je wel, @mark29 voor de tip. Als het echt niet meer gaat, dan is ziekmelden de enige optie.
Ik denk beide: astma en flinke luchtvervuiling (snelweg, chemische fabrieken, veeteelt, houtstook)

Leuk om te lezen dat je een oud-collega bent, @Caroline81
Ik vind het erg voor je om te lezen dat je het probleem herkent. In mijn team ben ik de enige met dit probleem.
Als het niet meer gaat (binnen deze maand met medicatie verhoging) dan trek ik zeker aan de bel, dat wil mijn huisarts ook, dus dat gaat wel goed komen.

Allemaal heel erg bedankt voor het reageren!

Login of registreer om te reageren
14-01-2021 om 19:04 uur

Hallo Tamsyn,

Misschien kun je ook nog in een andere wijk post bezorgen waar minder houtkachels gestookt worden.
In de stad waar ik woon merk je echt verschil, er zijn plekken waar veel open haarden en houtkachels zijn en op andere plekken in de stad weer veel minder.

Groetjes Spirit.

Login of registreer om te reageren
19-01-2021 om 14:39 uur

Hoi Spirit,

Sorry voor mijn late reactie.
Ik zit er aan te denken om dat te vragen aan mijn teamleider als het niet beter wordt. Al wordt er bij ons in het dorp in bijna elk wijk wel hout gestookt.

Login of registreer om te reageren
19-01-2021 om 16:09 uur

Hallo Tamsyn,

Dat is echt vervelend voor je. Hopelijk kun je toch een oplossing vinden.

Groetjes Spirit.

Login of registreer om te reageren