Bronchiectasien en pijn bij ademhaling

03-01-2021 om 12:53 uur

Hallo allemaal.

Ik heb 1 1/2 jaar terug de diagnose BE gehad. Behalve chronisch hoesten heb ik er weinig hinder van.

Wel merk ik dat ik soms pijn ervaar bij (diep) inademen, op de plek waar de BE is geconstateerd.. meestal maar even en niet heel erg, soms vrij beklemmend. Dit is overigens altijd in rust, niet opeens tijdens inspanning.

Is dit herkenbaar en aan BE gelieerd, of waarschijnlijker iets compleet anders?

Login of registreer om te reageren
08-01-2021 om 12:51 uur

Hallo bj58,

Ik weet niet of het bij BE hoort, misschien kan een arts hier antwoord op geven.
Verder denk ik dat het van persoon tot persoon ook erg kan verschillen wat je ervaart.
Ik heb astma en BE en wanneer het opspeelt heb ik over het algemeen ook meer de ervaring van pijn terwijl ik dan eigenlijk benauwd ben. Nu ik dit weet kan ik ook gericht medicijnen inzetten tegen de benauwdheid en voel ik me ook eerder weer beter.
Wat mij geholpen heeft om meer duidelijkheid te krijgen in de klachten is het bijhouden van een dagboekje met klachten, het vermoeden waardoor ze ontstonden en wat ik er tegen gedaan had.
Zo weet ik nu dat ik geuren en rook moet ontlopen.

Groetjes Spirit.

Login of registreer om te reageren
10-04-2021 om 06:11 uur

Ook ik heb dezelfde klachten.
In 2014 voor het eerst. Pijn rechts bij mijn ribben die vast zat aan ademhaling. Huisarts dacht longvliesontsteking, op foto pneumonie te zien, AB gehad, pas na 4maanden was foto schoon. Met antibiotica en pijnstillers trok de pijn snel weg.
5 jaar later pas weer dezelfde symptomen, pijn vast aan ademhaling die in korte tijd hevig wordt, weer longontsteking waarvoor AB, deze keer geen longfoto.
Afgelopen jaar in korte tijd 2x longontsteking achter elkaar in korte tijd. Beide keren weer startend met symptomen pijn bij ademhaling. Alle keren geen koorts of hoesten. Hoesten komt bij mij meestal pas als ik al aan de AB zit.
Verder onderzoek gevraagd en diagnose BE gekregen.
Sinds de laatste ontsteking blijf ik met momenten een zeurende pijn ervaren die vast zit aan ademhaling.
Maandag brochoscopie omdat 6 weken vernevelen geen effect heeft gehad om slijm uit mijn longen te krijgen.

Login of registreer om te reageren
27-03-2023 om 14:09 uur

Ik ben 63 jaar en weet al sinds de jaren 90, dat ik BE heb. Veel ziek… veel ab en slechte periode afgewisseld door relatief goede. Nu weer ziek en dat aansluitend bij het onderwerp… pijnlijke luchtwegen ( zoals ik het noem.  Vaak dagen later word ik pas echt ziek en start dan met ab, die ik altijd in huis heb. Zo snel mogelijk beginnen is het beleid longarts.  Ik ben buiten de Be niet vatbaar voor andere infecties ( verkoudheid/ griep e.d.

Ik vind het nog steeds heel lastig dat ik plotseling erg ziek kan worden. Mensen in mijn naaste omgeving hebben dit een aantal keren meegemaakt en weten dat het echt zo snel kan gaan. 

Ik ben altijd  rochelig en zorg er bij liggend voor dat ik mijn sputum kwijt raak. Dit is het minst belastend voor mijn lichaam. Kost minder energie. Ik blijf sporten ( Badminton ) en wandelen.Als ik niet voldoende rust neem ( ik werk inmiddels niet meer). Nu kan ik rust nemen of ziek zijn zonder dat iemand aan mij zit te trekken.  Dat werpt zijn vruchten af veel minder uitbraken.  Diep ademen is altijd erg gevoelig zeker nu ik na een milde winter voor het eerst weer echt ziek ben.  Ik ga ook in april weer naar de bijeenkomst in Nijkerk.Je voelt je daar gezien… ben er bijna vanaf het begin naartoe geweest, toe het nog een zelfstandig clubje was dat niet door het longfonds werd geregeld. Vraag gerust als jullie meer willen weten. 

Groet Judith

Login of registreer om te reageren