Wanneer weet je of het Corona is of dat je astma weer opspeelt?

05-12-2020 om 15:26 uur

Hi allemaal,

Ik heb nu zo’n 3 jaar astma en 2 a 3 longontstekingen per jaar, ondanks de griepprik en de medicatie.

Nu heb ik al 3 keer eerder een coronatest gedaan, omdat ik twijfelde of het Corona was of dat ik gewoon extra last had van mn longen (wat dan een longontsteking zou worden door verkoudheid). Bleek elke keer negatief.

Nu heb ik sinds twee dagen hele erge steken op mn borst en ben ik heel erg benauwd. Een vriendin van mij heeft Corona gehad (zij heeft geen longziekte) maar heeft precies dezelfde klachten als dat ik nu heb. Ik snap dat je er alleen achter kan komen of je het hebt door een test te doen, maar hoe kan je de klachten onderscheiden? Zijn er hier mensen die Corona hebben gehad en mij kunnen vertellen of de klachten heel anders zijn? Ik word namelijk helemaal gek van elke keer een test doen als ik kortademig ben.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Login of registreer om te reageren
05-12-2020 om 16:17 uur

Ik heb al teveel testen gehad, gelukkig geen corona. Wat ik wel van velen hoor die corona hebben gehad dat ze echt heel typisch geen reuk en/of smaak hadden. Met astma ben je eigenlijk bijna altijd coronaverdacht omdat je ook benauwd bent.
Het blijft enorm vervelend en het is goed nagaan of je mogelijk in contact bent geweest met iemand die corona heeft, hoe kleiner die kans is hoe kleiner de kans is dat het corona is. De onzekerheid zal vrees ik helaas blijven tot je getest bent. Wat de artsen mij vaak vertellen is dat het heel lastig te onderscheiden is en ik vanwege voorzorgsmaatregelen zo goed als niet besmet kan zijn, maar toch testen ze om het uit te sluiten. Zal nog wel een tijd lastig blijven, zo heersen er ook nog veel meer virussen en ben ik vaker verdacht geweest van influenza en was het een virus wat er verdacht veel op leek.
En wellicht kan je je astma actieplan nog wat optimaliseren om te kijken of dat een stabieler astma brengt en je daardoor minder vaak hoeft te testen. Bij mij was er bij testen niet alleen sprake van mijn astma, maar elke keer een virusinfectie waarbij de bovenste luchtwegen ook meespeelden.

Hopelijk heb je hier wat aan en sterkte

Login of registreer om te reageren
05-12-2020 om 17:10 uur

Ik ben met de longarts aan t veranderen van medicatie en merk goed dat ik benauwd ben door de astma, een puf luchtwegverwijder werkt namelijk goed.
daarbij voel ik me niet ziek, eet en drink normaal. Ben wel erg moe.

maar dit geldt voor mij. ik denk dat t vaak moeilijk is om te ontdekken of t van de astma of corona is. dan veiligheid voor alles lijkt me en testen.

Login of registreer om te reageren
05-12-2020 om 19:54 uur

Nog heel in het begin had ik Covid. Zowel ik als de huis- en longarts gingen nog wekenlang uit van een longaanval. Dus ja, het leek in eerst instantie bedrieglijk veel op elkaar. Ik vermoed dat de artsen het nu sneller herkennen vanwege meer ervaring. Maar tegelijkertijd denk ik dat die ervaring geen garantie geeft om het snel te herkennen.
Het voordeel is dat je je nu kunt laten testen. En er gelden allerlei adviezen. Dat was toen nog niet aan de orde.

De drie opvallendste dingen voor mij.
Als eerste dat ik aan de hand van mijn piekflow wist dat ik benauwd moest zijn. De piekflow zakte naar diep rood. Terwijl ik me geen moment benauwd gevoeld heb.
Als tweede dat het een paar dagen minder ging, en dan ineens één dag weer goed, zodat ik dacht dat ik herstellende was. De dag daarop dan weer wel veel slechter dan de twee dagen daarvoor. Dat herhaalde zich meerdere keren.
Als derde dat ik koorts had. Dat heb ik nooit bij een longaanval. Toen wist ik zeker dat het Covid was.

Verminderde reuk en smaak herken ik niet. Ik vermoed omdat ik daar sowieso mee bekend ben.

En o ja, nog een heel typisch hoestje. Maar dat wist ik pas omdat ik dat in het ziekenhuis constant hoorde.

Login of registreer om te reageren
06-12-2020 om 14:55 uur

@Suus01 dat heb ik ook veel gelezen en gehoord ja dat mensen veel benauwder en zieker zijn dan ze zich voelen. Heb net de docu “veerkracht” gekeken over de eerste golf in Nederland en was wel weer een eyeopener ook al ben ik voorzichtig en alert.

Oh ik ben btw een uitzondering en heb wel vaak koorts bij een exacerbatie, maar dat lijkt me inderdaad ook meer reden om te testen. Vandaar dat ik ook vaak getest word alhoewel het voor mij “normaal” is, maar liever zekere voor het onzekere.

Login of registreer om te reageren
08-12-2020 om 20:37 uur

@Nckiie
Idd best gek. Ik vernevelde maximaal, alleen op basis van de rode piekflow. Het leek niks te doen, en bij geen enkele arts, of mijzelf, ging een lichtje branden als ik dat zei ...
Wat ik ervan leerde, is dat je alert moet zijn op signalen die anders zijn dan wat bij jou normaal is. En goed je piekflowkaart bijhouden, zodat je het tijdig signaleert. En hopelijk dat je het niet krijgt.
De docu Veerkracht heb ik niet gezien. Indrukwekkend begrijp ik.

Login of registreer om te reageren
08-12-2020 om 22:39 uur

@Suus01 mijn piekflow heb ik al heel lang niet meer bijgehouden en ik houd inderdaad in de gaten wat anders is dan anders en heb sowieso wekelijks contact dus we zijn er bij elke infectie tot nu toe snel bij. En goede tip ook weer om te letten op wat voor niet normaal is, ben zo gewend aan de ene na de andere infectie dat ik sowieso wel voorzichtig ben, maar ook zo covid over het hoofd zou kunnen zien. Ik hoop het inderdaad niet te krijgen!!

Ja de docu is indrukwekkend, maar ook mooi. Mooi om te zien hoe de mensen vol passie voor hun vak doorgaan en mogelijkheden zoeken en vinden en hoe veerkrachtig een mens eigenlijk is. Maar ook een intensivist die het zelf krijgt en dan beseft wat hij bij patiënten ook ziet, ze voelen zich vaak lang niet zo ziek als dat ze zijn... ik vind dat eigenlijk heel NL die docu zou moeten kijken om weer even bewust te worden van het feit dat het niet zomaar een zware verkoudheid is oid maar wel degelijk een naar virus waarom we deze maatregelen treffen en naleven:)

Login of registreer om te reageren
09-12-2020 om 08:11 uur

@Nckiie
Klinkt alsof je goed bezig bent, toch? Ga zo door!
Die docu ga ik naar op zoek.

Login of registreer om te reageren
09-12-2020 om 21:27 uur

@Suus01 ik doe mijn best:)

De docu staat sowieso op videoland maar is wellicht nog elders ook te vinden

Login of registreer om te reageren