Longaanval na Covid

03-12-2020 om 14:40 uur

Beste deskundige,

Begin dit jaar had ik Covid, met ziekenhuisopname (geen IC, keek wel mee) Er is geen long-restschade. Daarnaast heb ik astma, met vaak prednisolon.
Vorige week had ik een lichte longaanval (geen corona). Met prednisolon, na overleg met de huisarts. Hij maakt zich zorgen en zet voorlopig ietwat preventief in.
Opvallend vond ik dat kracht, conditie en vermoeidheid onevenredig achteruit holden. Vergelijkbaar met Covid. Ik herken het niet van één of meer longaanvallen achter elkaar.

Ondanks dagelijks sport, o.a. fysio, ging ik hard achteruit. Bij een lichte longaanval, begin van de winter. Ik schrik hiervan, ook omdat ik me makkelijk verslik als ik moe ben. Dat is een risico weet ik.

Herkent u deze sterke teruggang in kracht, conditie en vermoeidheid bij een longaanval na Covid?
En kan ik iets doen om erger te voorkomen?

Alvast bedankt!

Vr. gr. Suus01

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-12-2020 om 18:43 uur

Beste Suus

Bij COVID zien we dat het herstel erg langzaam gaat en dat de conditie na de ziekenhuisopname heel slecht is. Opbouwen daarvan moet vaak onder begeleiding van de fysiotherapie. Een paar maanden na COVID kan het zijn dat je nog niet helemaal op het oude niveau bent van voor de COVID en dat daardoor de astma aanval extra hard aankwam. Mijn advies is om opnieuw onder begeleiding van de fysiotherapie conditie te gaan opbouwen. Eventueel met metingen van maximale inspanningsvermogen in een fietstest vooraf om het trainingsschema te bepalen. We zien bij COVID vaak dat het inspanningsvermogen na ziekenhuisopname zo slecht is dat je te hard wilt opbouwen waardoor het opbouwen juist niet lukt. Dus rustig aan opbouwen werkt beter. Veel sterkte met het herstel.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
04-12-2020 om 21:33 uur

Beste meneer Van Wolferen,

Bedankt voor uw antwoord. Teug naar de tekentafel voor mij.

Login of registreer om te reageren