Behandeling Bronchiectasie

03-12-2020 om 13:53 uur

Sinds afgelopen winter heb ik de diagnose bronchiëctasie gekregen, na jarenlang 's winters antibiotica geslikt te hebben voor het hoesten.
Ook gebruikte ik jarenlang flixonase om mijn neus open te houden. Mijn bronchiëctasie komt door chronische sinusklachten volgens de longarts. Ik spoel nu elke ochtend met zout, wat erg goed helpt.
1) Door het jarenlange gebruik van flixonase is mogelijk hoge oogdruk ontstaan, deze oogdruk is nu behandeld.
Daarom durf ik geen neussprays te gebruiken of inhalatie middelen met corticosteroïden.
Is er een alternatief?
2) Ik heb ook last van boezemfibrilleren. Ventolin als inhalator (of Atrovent) is dus geen goed middel voor mij.
Is hiervoor een alternatief?
3) Ik vernevel met hypertoon zout. Echter vorige week kreeg ik weer verhoging en ben met Augmentin begonnen. Gaat nu beter met hoesten, maar het sputum blijft licht groen/slijm.
Kan dat na een antibioticakuur? Ik heb in het verleden ook andere antibiotica gebruikt, ik had het idee dat Augmentin beter werkt, maar het groene slijm gaat nooit helemaal weg.
4) De longarts heeft mij geadviseerd Zytromax te gaan gebruiken, maar dat kan niet bij Flecaïne (Tambocoor) dat ik gebruik voor mijn boezemfibrilleren.
Wat raadt u mij aan?
Ik hoop dat u antwoorden heeft op mijn vragen.Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet.
Mieke1947

Login of registreer om te reageren
04-12-2020 om 07:59 uur

Op advies van de kno-arts spoel ik 2-4x per dag mijn neus met 0,9% zoutwateroplossing met de nasofree, dus weet dat je dit eventueel vaker per dag kunt doen om je holtes schoon te houden:)
Succes met je puzzel qua medicatie!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
07-12-2020 om 15:27 uur

Beste Mieke,

Mijn antwoord is niet ontwijkend bedoeld maar als je een longarts hebt moet je deze vragen ook daar neerleggen.
Je schetst een heel beleid van je eigen arts, waar ik mij overigens in kan vinden.

1) Het alternatief zou zijn de neus te spoelen met een rhinohorn of zout
2) atrovent kan zeker ook met hartkloppingen
3) De kleur is bij bronchiectasieen veelal NIET helder, geen koorts en geel groen slijm mag je accepteren
4) vraag je longarts naar een alternatief

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren