Blauwe plekken door qvar 50mg

22-11-2020 om 13:58 uur

Hallo allemaal,

Onze kleine van 17 maand gebruikt nu een maand qvar 50 mg 2 pufjes op een dag. Nu was ze altijd al redelijk snel blauw, maar nu helemaal snel en soms (bijna) niet te achterhalen waarvan. Ze heeft steeds blauwe plekken op vooral haar onderbenen wat voorheen helemaal niet zo veel en vaak was.

Hebben meer kinderen (of volwassenen) hier last van? Of eventuele tips om dit te verminderen

Gelukkig verder nog weinig bijwerkingen gezien bij de kleine

Login of registreer om te reageren
22-11-2020 om 14:11 uur

Ja, ik heb het ook heel erg. Op mijn onderbenen ook allemaal plekken van oude blauwe plekken die niet meer weggaan.

Het is echt een bijwerking van de medicatie maar mijn fysiotherapeut wil eigenlijk wel dat ik naar de huisarts ga en uit laat zoeken waarom het zo snel geneest. Er is weinig aan te doen denk ik.

Login of registreer om te reageren
22-11-2020 om 14:22 uur

@Daantje ik heb het zelf ook erg op mijn benen maar dacht altijd dat het een bijwerking was van hoge dosering van cortisonen.

Maar ja natuurlijk voor de kleine haar lijfje wel een redelijke dosering. En dan was dit de eerste stap. In januari/februari gaan wij met de arts evalueren of deze dosering voldoende helpt of die hoger moet (waar de KA de kans groot voor acht). Het helpt gelukkig wel wat lijkt het, ineens droogt haar kwijl ook niet meer geel/bruin op. Maar moeilijk te zeggen omdat ze bijna nergens komt op het moment (met een verkoudheidje is ze al 6 weken ziek met veel salbutamol, zoutoplossing en de xyloneusspray)

Login of registreer om te reageren
23-11-2020 om 10:18 uur

Heel herkenbaar bij mijn zoon en mij (beide astma, en zoon ook nog aangeboren longafwijkingen). Mijn zoon is 11 overigens, en gebruikt al sinds dat hij 6 maanden oud was ontstekingsremmende puffers. Zoon en ik hebben ook altijd binnen no time blauwe plekken. Er is al regelmatig bloed geprikt om te kijken of er verder niets aan de hand is. Dat is gelukkig nog niet aan de orde geweest.
Is er wel al eens naar der amandelen gekeken? Hier heeft het niet veel gedaan, maar ik weet van andere ouders dat het bij hun kind echt wonderen heeft gedaan.

Login of registreer om te reageren
23-11-2020 om 10:47 uur

@Mamv2 er is er gekeken naar haar amandelen, maar niks aan te zien.

Ze heeft al tijden last van haar longen (vorig jaar december ook met een longinfectie in het ziekenhuis gelegen). Maar het heeft heel lang geduurd voordat ze werd door verwezen. Gelukkig neemt de KA het heel serieus.

Login of registreer om te reageren
23-11-2020 om 18:29 uur

@Mamv2 mag ik vragen waar ze op hebben gezocht met het bloedprikken?

Ze is wel wat onhandig (hoort natuurlijk ook wel bij de leeftijd) en nu met de puffers wat actiever. Maar dat verklaard ook de blauwe plekken niet allemaal. Voorheen was ze nooit "zomaar" blauw. Wij konden dan altijd de blauwe plekken verklaren.

Zit eraan te denken maar even te bellen met de kinderarts om het te bespreken

Login of registreer om te reageren
02-12-2020 om 09:43 uur

@Feline2014 Ze hebben onder andere geprikt op leukemie, en diverse stollingsstoornissen. Nou was niet de verwachting dat mijn zoon dat zou hebben, maar het moest wel worden uitgesloten. Op zich is het natuurlijk wel een goed teken dat jouw dochter dat niet had voor het gebruik van Qvar. Mijn zoon gebruikt al sinds dat hij 6 maanden was ontstekingsremmende puffers, dus vanaf het moment dat hij actief werd zat hij al aan de medicatie dus ik heb voor hem geen vergelijkingsmateriaal.

Login of registreer om te reageren
02-12-2020 om 10:56 uur

Ik ben dan wel al volwassen maar mijn fysiotherapeut wilde dat ik naar de huisarts ging met mijn blauwe plekken omdat ze het niet vertrouwde. Ik moet ook bloed laten prikken, oa stolling. Te weinig bloedplaatjes is ook een zeldzame bijwerking van mijn biological die ik spuit (xolair).

Login of registreer om te reageren