Vermoeidheid

10-11-2020 om 06:43 uur

Ik ben aan het einde van de middag steeds zo moe dat ik het niet red met opblijven totdat mijn man naar bed ga
Ga nu steeds al om 9 uur naar bed
Heeft er iemand tips voor mij wat ik hier tegen doen kan

Marieke

Login of registreer om te reageren
10-11-2020 om 08:35 uur

Vervelend, die vermoeidheid.
Misschien kun je je dagplanning aanpassen met meer rustmomenten tussendoor? Of een dutje overdag?
Mogelijk kan een extra puf van een luchtwegverwijder nog wat bijdragen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
10-11-2020 om 11:02 uur

Ik zou het sowieso met je arts overleggen, wellicht is verandering in medicatie nodig.
Daarnaast heb ik veel baat gehad bij ergotherapie om mijn dag beter in te delen en dus ook rustmomenten op de juiste momenten. Verder is goed luisteren naar je lichaam heel moeilijk, maar des te belangrijker en daarop in te spelen qua energieverdeling.

En heb je een astma actieplan? Daarin staat bij mij welke activiteiten ik in welke fase moet doen of laten en wanneer welke medicatie verhogen en de arts inschakelen etc. Daarbij maak je dus onderscheid in wanneer het goed gaat, wat minder gaat en slecht gaat en daarmee voorkom je als het goed is dat je in de slechte fase komt, omdat je al eerder ingrijpt.

En als het lukt is een dutje overdag helemaal geen schande en kan je veel opleveren:) ook kijk ik met activiteiten of ze me ook wat opleveren. Kijk het huishouden kost gewoon energie (of je moet een uitzondering zijn en het leuk vinden), maar probeer ook dingen te plannen die je bijvoorbeeld ook energie opleveren.
En je hebt verschillende activiteiten: tv kijken is een rustige activiteit, huishouden is een zware activiteit en dan heb je nog dingen ertussen. Probeer daarin ook een balans te maken.

Zo heb ik een week lang een schema bijgehouden van wat ik deed op een dag, hoelang ik het deed en of het voor mij persoonlijk een lichte, matige of zware activiteit was. En een dutje doen levert bijvoorbeeld weer wat energie op. Je kon precies aan de volgende dag zien hoe zwaar de dag ervoor was aan mijn activiteiten. Het gaf mij veel inzicht:)

Hopelijk kan je hier wat mee en het blijft vaak flink zoeken, zeker omdat elke dag anders is

Login of registreer om te reageren