eiwit/ proteïne

ik blijk meer eiwitten nodig te hebben dan ik kan eten, dus heeft mijn dietiste PRO source voor mij aangevraagd. Helaas vergoed mijn verzekering dit niet (100 euro)
Wat gebruik jij voor eiwit aanvulling.

Reacties

  • NckiieNckiie Gebruiker
    Proteïneshakes voor na het sporten (binnen half uur erna) van melkunie die zijn lactosevrij en verder weet ik dat veel eiwitten zitten in linzen, kikkererwten, bonen en noten (moet natuurlijk wel gaan met allergieën), daarnaast eieren, kwark, kaas, vlees of vleesvervangers.
    Heb zelf een lactoseintolerantie dus moet daarmee uitkijken en let erop dat ik zoveel mogelijk eiwitten binnen krijg dat ik bij elke maaltijd sowieso eiwitten binnen krijg
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Ik gebruik drinkvoeding (alleen als het nodig is). Daarnaast krijg ik ook 2-prepaire. Deze 2 krijg ik vergoed op doktersadvies/diëtiste.
    De rest heeft Nickie ook al gezegd. Ook uitkijken dat je weer niet teveel naar binnen krijg.
    Kan je dietiste niet iets anders voorschrijven wat je wel vergoed krijgt. Er zijn zoveel mogelijkheden.
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    #3 edited 1 oktober
    Anna50 schreef: »
    Kan je dietiste niet iets anders voorschrijven wat je wel vergoed krijgt. Er zijn zoveel mogelijkheden.

    Daar vraagt ze juist naar ;)

    Ik weet niks over wat wel en niet vergoed wordt, maar mijn vader gebruikte als toevoeging van eiwitten poeder dat P.rotifar heet, dat kan overal doorheen gemengd worden
    Ik heb in CH iets op plantaardige basis als poeder maar dat is denk ik in NL niet te leveren; is van A.mway

  • NckiieNckiie Gebruiker
    @Edelweiss ja profitar wilde ze me hier ook voorschrijven inderdaad! Gaat helaas bij mij niet vanwege de lactose maar kan je inderdaad makkelijk door voeding heen doen, hopelijk wordt dat wel vergoed en zou dat goed werken voor je. De rest wat ze hier opnoemde waren drankjes waar ik niet tegen kan dus ben ik de naam ook zo weer van vergeten:p maar nu Edelweiss het noemt begint profitar me weer te dagen ja!
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik eet skyr. De Lidl heeft bakjes met 13 gram eiwit per portie, dat is echt enorm veel.
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    Hier ook dagelijks drinkvoeding die de zorgverzekering wel vergoedt. Naast meer eiwit is het ook een caloriebom vind ik.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    #7 edited 1 oktober
    Bedank allen voor de reactie ;)
    ik weet dat peulvruchten, vis, vlees, kaas, ei en skyr veel eiwitten bevatten. Maar met dat alles kom ik nog niet aan de hoeveelheid eiwit, zeker niet bij een exacerbatie/longaanval

    ik heb even de prijzen bekeken en protifar is veel goedkoper dan PROsource die de dietiste heeft bedacht. Dat zal de reden zijn.
    PRO source zit in kleine zakjes en is wel veel makkelijker voor mij op bv vakantie of bij weekend/dagje weg. Ik ga weer opnieuw met de dietiste overleggen en neem ik protien shake van melkunie mee volgende week op vakantie :-)
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    weet je trouwens dat zuivel eten bij de warme maaltijd niet slim is? de eiwitten vangen de ijzer weg die in je vlees/kip/vis zit.
    Dus beter is om het toetje te bewaren voor s avonds later
  • trijnkotrijnko Administrator
    emsepems schreef: »
    weet je trouwens dat zuivel eten bij de warme maaltijd niet slim is? de eiwitten vangen de ijzer weg die in je vlees/kip/vis zit.
    Dus beter is om het toetje te bewaren voor s avonds later

    Wist ik niet. Kan dat uiteindelijk ook anemie veroorzaken?

  • emsepemsemsepems Gebruiker
    #10
    trijnko schreef: »
    emsepems schreef: »
    weet je trouwens dat zuivel eten bij de warme maaltijd niet slim is? de eiwitten vangen de ijzer weg die in je vlees/kip/vis zit.
    Dus beter is om het toetje te bewaren voor s avonds later

    Wist ik niet. Kan dat uiteindelijk ook anemie veroorzaken?

    ik ben geen diëtiste of medicus, maar als je jaren lang te weinig ijzer opneemt........ lijkt het me wel logisch.
    misschien kun je dit de diëtiste vragen, is er ook een op t forum/deskundigen?

    (mijn dietiste -longrevalidatie- is een gepromoveerde jonge dame, dus met veel verse kennis)
  • Mamv2Mamv2 Gebruiker
    #11
    trijnko schreef: »
    emsepems schreef: »
    weet je trouwens dat zuivel eten bij de warme maaltijd niet slim is? de eiwitten vangen de ijzer weg die in je vlees/kip/vis zit.
    Dus beter is om het toetje te bewaren voor s avonds later

    Wist ik niet. Kan dat uiteindelijk ook anemie veroorzaken?

    Bij mij heeft het dat wel veroorzaakt. Ik eet daarom na mijn avondeten geen toetjes meer. Je kan ze wel later op de avond nog eten, maar ook bijvoorbeeld een glas melk bij je boterham met vleeswaren verhindert de opname van ijzer. Bij mij is het gelukkig goedgekomen mits ik me aan deze regels hou hoef ik er geen medicatie voor.

    @emsepems Zelf neem ik ook extra proteineshakes en/of proteinerepen omdat ik veel sport, maar aangezien je bij een dietiste loopt neem ik aan dat dat niet voldoet. Ik gebruik zelf die proteines omdat ik die nodig heb als aanvulling voor mijn gewrichten.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    #12
    emsepems schreef: »
    weet je trouwens dat zuivel eten bij de warme maaltijd niet slim is? de eiwitten vangen de ijzer weg die in je vlees/kip/vis zit.
    Dus beter is om het toetje te bewaren voor s avonds later

    Wist ik niet, maar bewaar hem eigenlijk altijd al voor later:p zit anders te vol. Schijnt ook dat andere combinaties met zuivel niet goed zijn, dan zou je de calciuminname beïnvloeden op een negatieve manier.
    Succes met je zoektocht! Ik heb hier nu lactosevrijeshakes gehaald in de hoop dat ik aan voldoende eiwitten kom:)
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    #13 edited 17 oktober
    weer opgelost, ik krijg niet de zakjes die de dietiste eerst had bedacht maar flessen PRO source.
    inmiddels heb ik 't in huis en gebruik ik het dagelijks :-)

    Nckii, dit is gluten lactose vrij, misschien ook iets voor jou?
    suus, al is dit maar 60 kcal het voelt hier ook als een energiebom
  • ThirzaThirza Gebruiker
    #14 edited 17 oktober
    mini-bouwsteentjes-verpakking.png

    Dit is ook nog een optie. Deze bouwsteentjes kun je in de meeste grote supermarkten vinden, in de vrieskast. Heel makkelijk per stuk te ontdooien.
    Bevat 5.5 gram eiwit per gebakje. En vooral heerlijk voor de snoeperds onder ons. :D
  • NckiieNckiie Gebruiker
    @emsepems oh goeie ga ik thuis naar kijken en overleggen, tnx voor de tip!
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    #16 edited 17 oktober
    Thirza schreef: »
    mini-bouwsteentjes-verpakking.png

    Dit is ook nog een optie. Deze bouwsteentjes kun je in de meeste grote supermarkten vinden, in de vrieskast. Heel makkelijk per stuk te ontdooien.
    Bevat 5.5 gram eiwit per gebakje. En vooral heerlijk voor de snoeperds onder ons. :D

    De bouwsteentjes moet je zelf betalen. en ik denk altijd dat een longziekte al genoeg kost ;-)
    Ook zijn deze bouwsteentje letterlijk kcal bommen. Zelf wil ik graag nog een kilo of 5 afvallen. Vandaar nu een eiwitpreperaat zonder veel kcal.
Log in of Registreer om te reageren.