vernevelen of inhaleren - Hypertoon zout & Ventolin

12-08-2020 om 09:40 uur

Ik heb kort geleden de diagnose Bronchiëctasieën gekregen.
De huisarts zegt dat ik Ventolin en Hyperoon saline 3 of 7% zal moeten gebruiken.

Ik zocht er info over op en zie dat Ventolin via een klein plastic apparaatje wordt geïnhaleerd.
Maar hoe zit het met Hypertoon saline. Kan dat ook worden geïnhaleerd, of gaat dat via een vernevelaar?

De HA zegt dat ik beide elke dag 2x per dag moet nemen, maar op internet zie ik steeds dat je Ventolin niet te vaak mag gebruiken, max. 3x per week.
Hoe zit dit?
Dankje

Login of registreer om te reageren
12-08-2020 om 11:04 uur

Je kan ventolin best vaker gebruiken maar bij astma is het een signaal dat je astma niet goed onder controle is als je vaker dan drie keer per week ventolin nodig hebt als noodmedicatie. Dan moet er gekeken worden of je andere medicatie nodig hebt.

Login of registreer om te reageren
12-08-2020 om 12:14 uur

Ik vind het nogal typisch dat een h.a. hypertoon zout voorschrijft. De eerste keer moet je altijd onder toezicht vernevelen. Je kunt er nl benauwd van worden. Dus ik ken alleen gevallen waarin de longarts dit voorschrijft.
Dat hypertoon zout moet met een vernevelaar en die moet de arts voorschrijven. Hij wordt vergoed uit de zorgverzekering dan. Ventolin kan inderdaad met een voorzetkamer, ook zijn er inhalators die los gebruikt kunnen worden, maar die vereisen wel vaak meer ademkracht.
De leverancier die een vernevelapparaat levert kan ook het hypertoon zout leveren, op recept.

Login of registreer om te reageren
12-08-2020 om 15:01 uur

Bedankt Daantje en Thriza

Thirza, de huisarts heeft het nog niet voorgeschreven, dat moet een longarts nog officieel doen, maar dit is wat hij denkt.
Ik wil alvast goed voorbereid zijn op het gesprek met de longarts, want de tijd gaat daar altijd zo voorbij.
Ik woon in het buitenland, en hier wordt het ook vergoed.
Van tevoren zal een verpleegkundige uitleg geven over hoe je het moet doen.

Dus hypertoon zout is altijd met een vernevelaar?
Ventolin kan ook met een vernevelaar?
Ik wist niet dat je het van hypertoon zout benauwd kan krijgen. Ik heb het anders nooit benauwd. Mijn voornaamste klacht is hoesten, met slijm.

Wat is een voordeel van hypertoon zout boven fluimucil/acetylcysteine om het slijm op te hoesten?

Dankje

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 05:41 uur

@Thirza ik heb ook hypertoonzout maar wist niet dat ik er zo benauwd van kon worden maar ben het gewoon thuis gestart. Dus wellicht verschil van beleid per zkh?

Hypertoonzout is bij mijn weten alleen te vernevelen. Het is een zoutoplossing van ongeveer 7% en let op als je dit voorgeschreven krijgt, niet elk merk wordt vergoed dus laat je longarts zich goed informeren bij de apotheek anders is het een duur grapje.
Ventolin (salbutamol is de stofnaam) is er in een diskus (zo’n ronde ufo noem ik ze altijd maar), in aerosol (die gebruik je met voorzetkamer en werkt net zo goed volgens de boeken als vernevelen) en het kan ook puur vernevelt worden alleen is de hoeveelheid van de werkzame stof dan vele malen groter. Het kan ook als combivent vernevelt worden dan is her een combinatie van salbutamol en atrovent (ipratropiumbromide).

Voor je met zout vernevelt altijd eerst je luchtwegverwijder goed laten inwerken dus een kwartier wachten (al zal de longarts je dir allemaal vertellen) en ik moet erna meteen weer met luchtwegverwijder vernevelen. Het zout prikkelt de luchtwegen en maakt het slijm dunner waardoor je het heter kan ophoesten en minder kans hebt op infecties. Bij mij triggert het helaas enorm, maar het helpt wel enorm bij het slijm!

Zelf heb ik Fluimicil bruistabletten en toch soms nog teveel last van vastzittend slijm en met het zout komt het dan beter los, denk ook omdat het doelgericht op de bestemming komt. En Fluimicil werkt bij mij ook goed gelukkig maar soms is dat alleen niet voldoende.

Oh ik ken ook mensen die niet benauwd worden van hypertoonzout btw, dus er is ook kans dat je er niet zo’n last van hebt en dat gun ik je!

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 10:36 uur

Bedankt Nckiie
Ik heb het recept gekregen en opgehaald bij de apotheek.
Ventolin zit in zo'n simpele plastic inhalator.
Het hypertoon zout is met een vernevelaar Philips Innospire Elegance (grotendeels vergoed hier).
De verpleegkundige heeft uitgelegd hoe het in elkaar moet worden gezet met het plastic masker, maar ik kon niet onder begeleiding de eerste keer daar uitproberen wegens de corona.
Dus ik moet het toch thuis voor het eerst doen.

Nu zit er een Masker bij en een Mondstuk. Er werd gezegd dat ik het masker moet gebruiken, maar dat heeft zo'n vieze plastic fabrieksgeur. Ik heb 'm even buiten gehangen, maar als die geur niet eruit gaat, kan ik het echt niet gebruiken.

Wat is jullie voorkeur, het Masker of het Mondstuk?

Dankje

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 11:18 uur

De geur kun je misschien weghalen door de spullen in azijn te leggen. Eventueel verdunnen met water als je twijfelt of het materiaal tegen puur azijn kan. Goed afspoelen daarna.

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 12:24 uur

Dankje
Kan je ook het Mondstuk gebruiken of heeft dat minder effect dan het Masker?

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 12:50 uur

Ik vernevel geen hypertoon zout.
Als het om gewone medicatie vernevelen gaat, dan gaat de voorkeur uit naar het mondstuk. Met het masker krijg je ook geneesmiddel in je neus. Dat wil je niet als het voor de longen bedoeld is.
Je kunt eventueel de verpleegkundige vragen waarom zij jou het masker adviseert.

Het gebruik van een vernevelapparaat kan ook zonder dat je het met een verpleegkunde hebt geoefend. Bij mij kwam de leverancier voor uitleg. Maar niet geoefend waar hij bij was.

Login of registreer om te reageren
14-08-2020 om 09:13 uur

Dag Annika,

Ik vernevel ook hyperthoon zout. Ik doe het persoonlijk altijd met een mondstuk en heb het nog nooit met een masker verneveld. Ik zou je apotheek eventjes opbellen en vragen waarom ze je aanraden een masker te gebruiken.

Ik ben ook thuis begonnen met het gebruiken van het hypertoon zout, uiteraard wel op advies van mijn longarts. Zorg dat er iemand in je buurt is als je er mee begint zodat die persoon altijd hulp kan inroepen als je er toch veel benauwder van zou worden.

Ik denk dat ik moet verhuizen, want ik betaal nog steeds het hypertoon zout zelf. Maar bij mij helpt het echt, en is het dus zijn prijs wel waard ;)

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
17-08-2020 om 12:32 uur
Reactie op Juno92

@Thirza ik heb ook hypertoonzout maar wist niet dat ik er zo benauwd van kon worden maar ben het gewoon thuis gestart. Dus wellicht verschil van beleid per zkh?

Ik ken dit van 2 verschillende ziekenhuizen. Ook inhalatie a.b. gaat de eerste keer onder toezicht.
Mijn kinderen krijgen het hypertoon zout via de leverancier van het sprayapparaat. Het gaat met een jaarlijkse machtiging = recept dus.

Reactie op Suus01
De geur kun je misschien weghalen door de spullen in azijn te leggen. Eventueel verdunnen met water als je twijfelt of het materiaal tegen puur azijn kan. Goed afspoelen daarna.

Je moet alles direkt in een warm sopje met neutraal afwas reinigen, spoelen en droogslaan. (ik gebruik Klok afwas daarvoor) en daarna alle delen een half uurtje in de alcohol leggen. Op keukenpapier verder laten drogen. Zo doe je het op de juiste manier. Je mag eventueel ook steriliseren in de magnetron. Alleen niet als je een mesh hebt, want die is van metaal en dat knettert nogal.

:D

Login of registreer om te reageren