bacterie Pseudomonas

04-08-2020 om 12:57 uur

Iemand bekend met de Pseudomonas-bacterie? (ontdekt in sputumtest)
Ik lees in andere topics dat je het van o.a. doucheputjes en bloemenwater kan krijgen.

Een tijd geleden was er een lekkage bij de keukengootsteen en misschien heb ik het opgelopen bij het schoonmaken ervan.
Er hangt nog steeds een muffe geur, ik zet voorlopig geen spullen in het kastje.
Kan je de bacterie alleen krijgen door het aanraken met bijv. je handen en dan je gezicht,
of kan de Pseud,-bacterie ook via de lucht ingeademd worden?

Heeft iemand dit gehad en ben je er helemaal vanaf gekomen?
Is 3 weken antibiotica Ciproflox genoeg?
Op een Britse longsite las ik dat ze daar maar liefst 3 maanden Ciproflox en dan 3 maanden AB via een vernevelaar geven.

Bedankt voor tips over medicatie en
waar je het allemaal van kan krijgen (gootsteen, bloemenwater, rotte uien,.. nog meer?)

Dankje

Login of registreer om te reageren
04-08-2020 om 13:52 uur

Met pseudomonas bedoel je de pseudomonas aeruginosa, neem ik aan?
Als ik het goed weet, valt dit onder de bijzonder resistente micro organismen (brmo).
Zelf heb ik daar gelukkig geen ervaring mee.

Hierbij een link naar de publieksinformatie van het RIVM hierover:
https://lci.rivm.nl/faq/brmo

Hopelijk heb je er wat aan.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
04-08-2020 om 15:06 uur

Hoi AnnikaA, helaas dook hij bij mij ook plots op en dat terwijl ik altijd zo voorzichtig was. Ik ben bekend met deze akelige bacterie omdat CF in mijn gezin voorkomt.
Als je hem zo oploopt, dus via een doucheputje bijv. en ze geven er een klap op met een flinke kuur Ciprox, minstens 3 weken of zo, bestaat de kans dat hij weg gaat. Hij kan nog wel ergens diep van binnen zitten, maar hoeft niet ziekmakend te zijn dan. Als je hem via een ander oploopt, dmv aanhoesten, is het een ander verhaal. Dan is het een reeds behandelde bacterie dus en dan is de kans dat hij resistent is een stuk groter.
Ik wist voordat ik de uitslag van de sputumkweek kreeg dat ik hem had. Ik herkende de zware kenmerkende hoest en het grijzige slijm.Ik heb 3 weken Ciprox geslikt, moest daar toen mee stoppen omdat ik een toenemende allergische reactie erop kreeg, dat was in 2012 en tot nu toe is hij niet meer aangetroffen gelukkig.
Qua overleving is het zo: in een klodder slijm die blijft liggen op een oppervlak, kan hij wel 3 weken overleven bij wijze van spreken.
Handalcohol aanschaffen! De echte dus, Sterillium bijvoorbeeld. Daarmee je handen direkt ontsmetten als je per ongeluk een rotte ui of een vieze vaas hebt aangeraakt. Ga nooit zomaar in open water zwemmen, ook al stroomt dit.

Login of registreer om te reageren
05-08-2020 om 14:32 uur

Bedankt alletwee.

Thirza, ik ben blij dat het bij jou heeft geholpen en je ervan af bent. Gelukkig maar.

Ik weet niet zeker of het bij mij van het keukenkastje komt, maar toen ik las over doucheputjes etc. kreeg ik het idee dat ik het misschien daardoor kreeg.
Ik kan nergens iets vinden of het ook via de lucht in de longen kan komen, of alleen door contact/aanraken (en door aanhoesten via druppels).
Kan het ook via de lucht ingeademd worden?
Dus er ligt een rotte ui en de lucht hangt in de keuken.
Je ademt de lucht in, maar je pakt de ui niet met je handen beet, maar met plastic en gooit hem weg.
Of je ademt de lucht van een doucheputje of keukengootsteen in, maar komt er niet fysiek mee in contact.

Nog een vraagje: Als je Ciprox neemt en de pseudomonasbacterie komt weer terug, kan je dan weer een kuur nemen, of werkt deze dan niet meer en moet je overstappen op de volgende AB?

Dankje voor je hulp.

Het is allemaal nieuw voor mij. Binnen een paar maanden ineens de diagnose gekregen. Vroeger als kind was ik wel vaak verkouden, maar dat was na 1-2 weken weer voorbij. Verder nooit longklachten gehad. Nooit gerookt ook.

Login of registreer om te reageren
06-08-2020 om 12:53 uur

De pseud is een slimme hardnekkige bacterie, maar als hij behandeld is met Ciprox en hij zou weer opduiken kunnen ze met een sputumkweek op het lab zien hoe gevoelig hij (nog) is voor deze a.b. en/of evt. andere. De gevoeligheid kan zelfs variëren. Als ie tegen gaat sputteren zullen ze w.s. 2 verschillende a.b.'s inzetten om resistentie te voorkomen.. Maar dan moet je opgenomen worden voor infuus.
En maak jezelf geen verwijten, het is vaak echt niet duidelijk hoe en waar je dat beest opgelopen hebt.
Veel chronische longpatiënten hebben hem als vaste bewoner, maar hij hoeft niet altijd behandeld te worden.
Soms wordt een onderhouds a.b., zoals Zitromax of Klacid, ingezet.

Vanaf nu giet je een paar keer per week een scheut dikbleek door alle afvoergootjes in je huis. Zorg dat je niet aangehoest kunt worden door een longpatiënt.
In principe zou je via handcontact ook besmet kunnen raken, als diegene net in zijn hand had gehoest en slijmdruppels op de hand had.
Als jij gewoon boven de gootsteen staat, komt de pseud niet je neusgat invliegen hoor.:P
In een thuissituatie ben je veiliger dan in een ziekenhuissituatie. Dus voortaan oppassen met uien en laat het oude bloemenwater met bloemen liefst weggooien door iemand anders, daarna de vaas in heet water zetten met een scheut bleek.
Heb ik je zo een beetje gerust kunnen stellen?

Login of registreer om te reageren
07-08-2020 om 08:58 uur

"Heb ik je zo een beetje gerust kunnen stellen?'
Ja, behalve over dat infuus dan... ; )

Maar ja, ik moet er maar aan gaan wennen.
Een paar weken geleden nog nooit van die dingen gehoord, en nu ben ik ineens een chronisch longpatiënt.. (bronchiectasieën)

Dus pseudomonas zit in afvoerputjes, en mycobacteriën kunnen weer in de kranen en leidingen zitten, dus via waterdamp ingeademd worden?

Als ik het goed begrijp: Zitromax en Klacid zijn niet per se tegen pseudomonas, maar meer tegen ontstekingen in het algemeen en de kans dat er zich nieuwe bacteriën vestigen?

Jij weet er zo te zien heel veel van. Helaas uit eigen ervaring en van je familie, maar goed dat je zelf zo veel informatie opzoekt.

Dankje

Login of registreer om te reageren