Histamine provocatie

29-06-2020 om 15:52 uur

Hallo,

Hoe gaat normaal een histamine provocatie onderzoek in zijn werk?
Vanmiddag heb ik een onderzoek gehad en ik vroeg me af of dit de "normale" werkwijze is.
Wat er is gedaan:
- Eerst blazen voor een 0-meting
- 1 minuut inademen van vocht
- blazen
- 1 dosis histamine 1 minuut inademen
- blazen
- nog 1 dosis histamine 1 minuut inademen
- blazen

En toen was het klaar. Mijn longfunctie was met 9% gezakt. De conclusie van de longverpleegkundige was: mijn longen zijn niet gevoelig en reageren niet op de prikkel.
Ik voelde me wel benauwd en gaf dat aan en daarop zei ze dat dat waarschijnlijk hyperventilatie was wat ontstaan was door het onderzoek.
Ik heb ventolin gekregen en daarmee werd de longfuntie weer 4% beter (dus was het nog 5% lager tov de 0 meting). En toen mocht ik gaan.

Klopt dit?
- Is inderdaad uit dit onderzoek te concluderen dat mijn longen niet reageren op prikkels?
- Is er een conclusie te trekken na 2 keer histamine? (ik lees vaak dat er een keer of 5 a 6 histamine gegeven wordt of er wordt eerder gestopt, omdat de reactie eerder heftig is)
- Klopt het dat ik me benauwd kan voelen van dit onderzoek door hyperventilatie wat ontstaan is uit dit onderzoek en dat het dus niet komt door de histamine?

Ik hoop dat u me antwoord kan geven op bovenstaande vragen en ik wijzer word van hoe het gegaan is. Het levert me nu vragen op waar ik vanmiddag geen antwoord op kreeg.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-07-2020 om 07:14 uur

dag annemarie
je hebt gelijk te veronderstellen dat bij een negatieve histaminetest meerdere keren (telkens verdubbelde concentratie) histamine of methacholine is gebruikt. hoe dat hier in zijn werk is gegaan weet ik niet, wellicht hebben zij een porotocol om onder bepaalde omstandigheden met grotere stappen naar de hoogste concentratie te gaan. als dat zo is gaat het inderdaad om een negatieve test dus geen verhoogde prikkelbaarheid. hyperventilatie kan een rol spelen, en het wordt moeilijker wanneer iemand kenmerken heeft van zowel astma als van hyperventilatie. een negatieve histaminetest sluit astma in het algemeen uit. hoe een en ander te interpreteren en of bij een negatieve test er toch vermoeden op astma blijft bestaan of niet is aan je behandelend arts.

Login of registreer om te reageren